Дата зміни інформації:

Кудря Д.Р. ПРОБЛЕМА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОГРАМНОГО ПРОДУКТУ

IVкурс, фізико-математичний факультет

Губачов О.П., кандидат фіз.-мат. наук, доцент

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Полтава

Актуальним напрямком досліджень проблем інформатизації освіти, що пов’язані із упровадженням та використанням програмних засобів навчального призначення (ПЗНП) у середній та вищій школах, є оцінювання якості цих засобів. На сьогодні підходи та напрямки застосування ПЗНП практично сформувалися, виокремлено різні підходи до класифікації програмних навчальних продуктів [1].

Інформаційні технології розвиваються досить швидко, тому теоретичне та науково-методичне обґрунтування їх використання часто відстає. Через це визначення спільних стандартів, принципів, загальних методологічних засад дослідження та застосування залишається актуальним завданням. Такі проблеми, як відсутність необхідних стандартів, недостатньо розроблена нормативно-правова база, методики застосування саме у галузі інформатики стоять найбільш гостро. Це пояснюється тим, що інформаційні технології дуже швидко розвиваються і застарівають, і суспільство, і освіта виявилися багато в чому не готові до їх поширення.

З огляду на набутий досвід з впровадження інформаційних технологій, більш гостро постають питання наукового обґрунтування напрямків, шляхів розробки та використання програмних засобів, виявлення того, які з них треба більш інтенсивно розвивати, яка причина більшої ефективності окремого продукту, на підставі яких засад здійснювати їх добір, розробку і використання. Ці питання передбачають дослідження у великих масштабах, а для цього необхідні відповідні методики та технології. Розвідки з оцінювання якості особливо потребують науково методичного та методологічного обґрунтування, бо ця проблематика ще досить нова і методики та інструментарій її вивчення – недостатньо розроблені [1].

У педагогічній науці існують методи, придатні для оцінки якості ПЗНП: експериментальна оцінка, експертна оцінка, комплексна оцінка. Так експериментальна оцінка якості ПЗНП здійснюється методами педагогічного експерименту [2]. Правильно поставлений педагогічний експеримент дозволяє забезпечити найбільшу вірогідність оцінки якості ПЗНП. Складення системи характеристик якості програмного засобу є одним із найважливіших етапів оцінки якості, бо від повноти системи і адекватності характеристик залежить достовірність оцінки. Проблема розробки системи характеристик якості ПЗНП не втрачає своєї актуальності, бо неможливо скласти універсальну систему вимог для всіх класів програмного забезпечення. Крім того, неможливо скласти єдину систему характеристик якості, бо саме програмне забезпечення постійно змінюється та розвивається.

Відтак, актуальними є наступні рекомендаціїщодо перспективних шляхів та умов забезпечення якості програмних засобів навчального призначення:

1. З метою забезпечення умов впровадження у навчальний процес якісних програмних засобів навчального призначення необхідне створення обґрунтованої системи показників; подальше уточнення і систематизація показників; виявлення найбільш суттєвих груп показників; та врахування їх при розробці науково обґрунтованої експертизи якості ПЗНП та порядку її проведення.

2. Для підвищення ефективності процесу створення нових ПЗНП в ході їх розробки мають бути враховані положення чинних стандартів щодо етапів розробки, моделювання процесів життєвого циклу, характеристик якості програмного забезпечення, психолого-педагогічні та ергономічні вимоги до їх якості та ефективні методи визначення відповідності вимогам.

3. Дослідження вимог до програмних засобів навчального призначення потребує збору і аналізу інформації щодо наявних ПЗНП, вивчення шляхів їх використання, виявлення типів ПЗНП та відповідних груп вимог до них.

4. Для підвищення ефективності впровадження у навчальний процес якісних ПЗНП необхідна систематизація вимог та визначення груп вимог в залежності від типів навчальної діяльності з програмними засобами, що відбуваються в різних предметних галузях.

5. Дослідження та уточнення психолого-педагогічних та ергономічних параметрів оцінювання якості доцільно ґрунтувати на застосуванні ітераційного підходу до упорядкування системи параметрів.

6. З метою визначення науково-методичних та організаційних засад розробки технології оцінювання якості ПЗНП доцільно вивчення можливостей застосування методу експертно-аналітичних оцінок на основі виявлених груп показників.

7. З метою дослідження та виявлення теоретичних засад технології оцінювання програмного забезпечення навчального призначення доцільно вивчення науково-методичних та нормативно-правових підстав для створення системи вимог до ПЗНП та визначення сучасного стану та перспективних шляхів їх використання [2].

Насамкінець варто зауважити, що сучасний навчальний процес потребує нових ідей, зокрема реалізованих у ППЗ. Ефективність застосування комп’ютера в навчальному процесі залежить від якості навчальних програм. Створення навчальних програм – творчий процес, недостатньо вивчений і потребує подальшого дослідження та опису за допомогою жорстких правил.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Гаряча С.А., Добровольська Л.Н. Використання ІКТ у школі. [Електронний ресурс] Гаряча С.А./ – Режим доступу: http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/metodtask
  2. Дем’яненко В.М., Шишкіна М.П. Шляхи забезпечення якості програмних засобів навчального призначення/ Дем’яненко В.М., Шишкіна М.П. //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №5. – с. 50–53

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *