Дата зміни інформації:

Талабко ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ

V курс, природночо-географічний факультет

Троян С. О., викладач

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Впровадження в практику навчання інтернет – технологій сьогодні стало реальністю вищої школи. Зрозуміло, що вищі навчальні заклади, що ігнорують необхідність розвитку і використання нових технологій навчання, приречені втрачати студентів хоча б тому, що кращим є навчальний заклад, який надає максимум технічних можливостей навчання та використовує в своїй практиці різні форми передачі знань.

Очевидними перевагами використання інтернет – технологій, а саме дистанційного навчанння, в системі вищої освіти є:

– суттю будь-якої форми освіти є передача знань. Впровадження сучасних інноваційних технологій навчання (використання в навчальному процесі персональних комп’ютерів, мультимедійного обладнання, комп’ютерних мереж) сприяє розвитку абсолютно нових можливостей освіти.

– особливістю телекомунікаційного навчання є географічна віддаленість студента від навчального закладу.

– навчання за допомогою інтернет-технологій дозволяє подолати безліч «дефіцитів» сучасної освіти, наприклад дефіцит приміщень.

– прозорість системи навчання, адже студенти отримують можливість, відповідно до їхніх навчальних і пізнавальних інтересів, вибрати необхідну їм лекцію або інші навчальні матеріали.

– викладачі отримують можливість професійного росту, спілкуючись і обмінюючись в мережі знаннями з колегами, а також відстежуючи ефективність тих чи інших прийомів навчання за допомогою телекомунікаційних мереж.

– розширення спектра пропозицій освітніх послуг, активізацію взаємодії з іншими університетами.

Однак недоліки системи дистанційного навчання є не менш вагомими, ніж переваги:

– у державних освітніх стандартах встановлено, що не менш половини робочого часу, потрібного студентам на освоєння освітньої програми, відводиться на самостійну роботу. Для студентів цей норматив став ресурсом додаткового вільного часу, а для викладачів був сприйнятий в кращому випадку, як формальність, в гіршому – як шкідлива ініціатива. Нововведення, призвело до втрати якості освіти, оскільки реальна кількість часу, яку студенти приділяють процесу навчання, зменшилася.

– впровадження інформаційних технологій в систему вищої освіти викликає необхідність застосовувати нові для системи освіти форми перевірки і оцінки знань – а саме застосування тестування та рейтингової оцінки знань. Саме проходження тесту поки не є способом об’єктивної оцінки рівня знань студента, та й якість тестового матеріалу потребує доопрацювання. Крім того рейтингова система оцінки також викликає багато запитань. Наприклад, як оцінювати студента, що не відповів на іспиті, але має високий рейтинг?

– падіння загального рівня культури, нездатність багатьох студентів вільно виступати перед аудиторією. Тим часом загальновідомо, що культура мови і культура мислення нерозривно пов’язані один з одним. Хоча, зрозуміло, не можна в повній мірі ці недоліки приписувати підвищеного спілкуванню студентів з комп’ютером, причиною даних проблем є і зниження рівня шкільної освіти.

Робота в Інтернеті, отримання навчальних матеріалів через навчальні портали, відвідування віртуальних лекцій, участь в роботі віртуальних рабочих групах по реалізації науково-дослідного проекту – все це повинно стати в практичними навичками кожного студента. Зі своєї сторони університети повинні забезпечувати студентам технічну частину, тобто забезпечувати можливість практикуватися на високоефективних комп’ютерах, забезпечувати доступ до телекомунікаційного обладнання і одночасно, забезпечувати змістовне наповнення навчальних курсів на високому науковому і методичному рівні.

Розвиток інтернет – технологій в системі освіти дає більш широкі можливості як для отримання і засвоєння знань, так і для їх передачі, для їх зберігання і швидкого оновлення. Однак, впровадження цих технологій не повинно бути беззастережним, багато моментів вимагають серйозного доопрацювання і осмислення.

Список використаної літератури

1. Сальников Н., Бурухина В. Реформування вищої школи: актуальний стан та проблеми. Журнал «Вища освіта» (Науково – педагогічний журнал Міністерства освіти і науки Російської Федерації) №8. М., 2008 с. 3

2. Сенашенко В., Кузнєцов В., Кузнєцова В. Введення залікових одиниць  як організаційно – методична проблема. Журнал «Вища освіта» (Науково – педагогічний журнал Міністерства освіти і науки Російської Федерації) №8. М., 2008 с.21

3. Читалін Н., Чугунов А. Матухін Е. Проблема оновлення змісту і технологій вищої технічної освіти. Журнал «Вища освіта» (Науково – педагогічний журнал Міністерства освіти і науки Російської Федерації) №7. М., 2008 с.30

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *