2 курс, факультет фізики, математики та інформатики
Стеценко Н.М.,канд.пед.наук, доцент
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
Умань
В епоху інформаційних технологій випускник школи, як майбутній громадянин інформаційного суспільства, повинен вміти реалізувати свої здібності і успішно організувати свою діяльність. Одна з основних цілей впровадження інформаційних технологій є формування достатньо повних, глибоких і міцних знань з предмету, який вивчається.
Застосування інформаційних технологій в навчанні базується на даних фізіології людини: в пам’яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого, почутого – 3/4 частини матеріалу, якщо учень бере активну участь у навчальному процесі. Враховуючи зазначене, необхідно використовувати ІКТ на кожному уроці, але таке використання повинно бути доцільним і зваженим.
На уроках математики пропонується використовувати різні типи уроків із застосуванням інформаційних технологій: урок-лекція; урок постановки і рішення задачі; урок введення нового матеріалу; інтегровані уроки і т.д.
Форми і методи використання комп’ютера на уроці, звичайно, залежать від змісту уроку, мети, яку вчитель ставить перед собою і учнями. Проте, можна виділити найбільш ефективні прийоми:
– при проведенні фронтальної роботи – дає можливість оперативно представляти завдання і коригувати результати їх виконання;
– при вивченні нового матеріалу – дозволяє ілюструвати тему різноманітними наочними засобами;
– при перевірці фронтальних самостійних робіт – забезпечує швидкий контроль результатів;
– при вирішенні завдань навчального характеру – допомагає виконати малюнок, скласти план роботи, контролювати проміжний і остаточний результати роботи за планом.
На різних етапах проведення уроків з математики доцільно використовувати такі прийоми ІКТ :
На етапі «актуалізації знань»: усні вправи, слайди без анімації, слайди з анімацією, тригер, кросворди, тощо. Запис часу анімації за допомогою тригера дозволить створювати інтерактивні навчальні презентації. Визначення часу анімації не просто додасть презентацій інтерактивний характер (довільне переміщення по слайдах), а дозволить створювати нові навчальні програми.
На етапі «Виклад нового матеріалу» доцільно використати електронний підручник, інтерактивний плакат, електронні модулі, цифрові освітні ресурси Використання модулів на даному етапі допоможе дітям з допомогою інтерактивного мультфільму краще засвоювати новий матеріал.
На етапі «Контроль знань» можна застосовувати інтерактивні тести, розроблені в програмі Microsoft Excel, Демо-версії ДПА з предметів.
На етапі «Домашнє завдання» рекомендується запропонувати скласти буклет в програмі Microsoft Publisher, розробити дидактичний матеріал з використанням Microsoft Word, Microsoft Publisher, тощо.
Однією з умов розвитку високого рівня самостійної діяльності учнів є робота по створенню і застосуванню презентаційного матеріалу. Така робота дозволяє:
– розвинути пізнавальний інтерес до досліджуваного предмета;
– підвищити концентрацію уваги;
– збільшити темп уроку і подачі навчальної інформації;
– викладати матеріал у більш доступній і цікавій формі;
– збільшити обсяг інформації, що вивчається.