Дата зміни інформації:

Приємська І.І. ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ЗАЦІКАВЛЕННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

4 курс, природничо-географічний факультет

Стеценко Н.М.,канд.пед.наук,доцент

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань

Сучасні учні стали менше цікавитися вивченням природничих дисциплін, хоча саме природничі науки відіграють значну роль у формуванні і становленні особистості, у розумінні основних життєвих понять. Для того, щоб зацікавити учнів вивчати біологію не лише на шкільному рівні, а й поглиблено, варто використовувати комп’ютерні технології.

Згідно з дослідженнями таких науковців як Синтія Джібес, Едвард Ендрюс, Майкл Колінс, А. Тищенко можна із впевненістю затвердити, що комп’ютерні технології за останні кілька років зазнали широкого інтересу та використання як навчальний інструмент при вивченні біології.

Інформаційні технології несуть основну освітню цінність, дозволяють створювати яскраве інтерактивне навчальне середовище з безмежними можливостями як для вчителя, так і для учнів; дозволяють учням поглинати більше інформації і підвищувати якість своїх знань, розвивати творчі та інтелектуальні здібності учнів, працювати з різними джерелами інформації.

Комп’ютерні технології в біології в порівнянні з традиційними методами викладання предмету мають більше переваг. Наприклад, крім основних переваг, таких як ілюстративне і наочне уявлення матеріалу, ефективна перевірка знань, ще можна віднести різноманіття організаційних форм роботи при навчанні, методичні прийоми в роботі вчителя.

За способом використання інформаційних технологій в біології виділяють такі типи уроків :

−                  урок з використанням комп’ютера в демонстраційному режимі (комп’ютер на учительському столі + демонстраційний екран);

−                  урок з використанням комп’ютера в індивідуальному режимі (в комп’ютерному класі без доступу мережі Інтернет);

−                  урок з використанням комп’ютера в індивідуальному дистанційному режимі (відкритий доступ до мережі Інтернет в комп’ютерному класі).[1]

Біологія − досить складна дисципліна, тому процес викладу матеріалу має бути чітко сформований на доступній для дітей мові, передача інформації − грамотна, а теоретичний матеріал − гармонійним з практичними завданнями. Зацікавленість дітей до предмету залежить від того, як саме вчитель піднесе матеріал і як буде складена певна комп’ютерна програма.

На сьогодні для учнів і вчителів біології розроблено і випущено безліч програм, які навчають, тестують, тренують дітей: комп’ютерні посібники; програмні репетитори; демонстраційні (слайди, відеофільми); тестові оболонки; інформаційно-довідникові (енциклопедії); моделюючі; навчально-ігрові.

Сучасний урок біології повинен бути урізноманітненим, а не лише обмеженим посібниками з біології, класною дошкою і вчителем.

Особливості форм подачі матеріалу з використанням комп’ютерних технологій на уроці біології:

  1. презентація – найлегша і найзручніша форма подачі матеріалу, що характеризується тезисністю для вчителя і наочністю для учнів; її використовують на різних етапах вивчення теми. В презентації можуть показуватися важкі моменти теми: перетворення в формі схем, таблиць, графіків, портретів вчених.
  2. тести – використовуються при перевірці домашнього завдання і при закріпленні матеріалу;
  3. електронні посібники – приходять на користь вчителю за відсутності навчальних посібників;
  4. тренінги – визначають рівень навченості учнів;
  5. відеосюжети – глибше розкривають дітям проблемні питання;
  6. віртуальні практичні та лабораторні роботи – вказують на правильну послідовність виконання практичних і лабораторних робіт; дозволяють зацікавити дітей роботою.

Слід зазначити значну роль Інтернету для саморозвитку вчителя і підготовки до занять. За останні декілька років значно збільшилась кількість інформаційних ресурсів. Серед них можна знайти корисні матеріали з біології на таких Інтернет-сайтах:

–  biolog188.  −  Сайт учителя біології А.П. Познякова. Ботаніка, зоологія, анатомія, загальна біологія  − конспекти уроків, лабораторні, контрольні роботи, цікаві статті методичної розробки.

–  biodan.  − Новини та огляди по біології, екології. Проблеми і теорії, фотогалереї, біографії великих учених.

–  bio.1september.ru ― Статті по ботаніці, зоології, загальній біології, екології.

–  http://biology.ru/ − інтерактивний посібник з загальної біології. [1]

Підводячи підсумки можна сказати, щовикористання комп’ютерних технологій відкриває перед учнями можливість проявитися. Таким чином, застосування комп’ютерних технологій на уроці біології дозволяє учням швидко і з інтересом засвоювати великі об’єми науково-пізнавального матеріалу, урок стає більш цікавішим і захоплюючим, якість навчання учнів підвищується.

При використанні комп’ютера в учнів стимулюється більше уваги  та сконцентрованості, розвиваються всі види пам’яті, звичка до самовиховання і саморозвитку.

Список використаних джерел

  1. Тищенко А. О. Применение компьютерных технологий на уроках биологии [Електронний ресурс]  ∕ А. О. Тищенко ∕∕ Научные исследования в образовании : интернет-журн. ― 2010. ― Вип. №5. ― Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/primenenie-kompyuternyh-tehnologiy-na-urokah-biologii.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *