Дата зміни інформації:

Медведчук Ю.В. ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ

11 курс, факультет   дошкільної та  технології освіти,

                                                                  Драшко О. М.  к.пед.наук, ст. викл.,

                Державний вищий навчальний заклад  Криворізький національний  університет, Криворізький педагогічний інститут

Кривий Ріг

Якісна освіта є запорукою державного добробуту. Основне її завдання полягає в формуванні творчої особистості фахівця, здатного до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності. Для цього необхідно сформувати уміння особистості самостійно вчитися, швидко і якісно удосконалювати свою кваліфікацію. У відповідності до державних вимог і нормативних документів вищої освіти навчальний процес у вищих навчальних закладах передбачає організацію самостійної роботи студентів, яка посідає провідне місце.

Проблемі самостійної роботи студентів присвячено цілий ряд наукових праць.

Самостійна робота – це форма організації індивідуального вивчення студентами навчального матеріалу. Більшість учених                                 вважають, що самостійна робота має виконуватися студентом без прямої участі педагога на аудиторних і поза аудиторних заняттях.

Відомий дослідник Н. А. Морева відмічає: «самостійна робота – це перш за все самостійна думка. Треба вчити самостійно мислити на лекціях і під час розв’язування задач. Творчо працювати може тільки той, хто мислить, отже треба піклуватись про активність студентів на лекціях, під час виконання вправ, розвивати самостійне мислення, яке автоматично викличе бажання самостійно працювати. Важливо, щоб студенти навчились самостійно працювати без будь яких вказівок з боку викладача» [4, с.283].

Однак ефективна самостійна робота студентів не можлива без відповідної дидактико – методичної діяльності викладача. Допомогти студентам самостійно опановувати знання – одне з важливих завдань педагога сучасної вищої школи. Саме тому на заняттях необхідно створювати такі ситуації, які спочатку важливо осмислити самостійно у навчальному процесі, а в подальшому, як майбутньому фахівцю доведеться розв’язувати у процесі самостійної професійної діяльності.

Методично виправдані завдання самостійної роботи студентів, сприяють засвоєнню певних знань, умінь, навичок, закріпленню та систематизації набутих знань, їхньому застосуванню при вирішенні реальних практичних ситуацій, виявленню прогалин в системі знань із предмета та їх подоланню. Самостійна робота дає можливість студенту працювати без поспіху, не боячись негативної оцінки, а також обирати оптимальний темп роботи та умови її виконання.

Аналіз робіт зазначених  вчених  дає нам право стверджувати наступне.

         Самостійна робота з виконання навчальних завдань складається з трьох етапів: підготовка студента до виконання завдання, безпосереднє виконання навчального завдання, оцінка та аналіз виконання завдання.

Результативність самостійної роботи в процесі вивчення навчального  предмета студентам доцільно оцінювати за такими вимогами : професійна результативність і виконання,продуктивність, конструктивність, первинність, самостійність [5].

Відповідно до висловленого, маємо зазначити, що для підвищення результативності самостійної роботи студентів, викладач має розробити  методичні рекомендації та чітко обґрунтувати доцільність їх виконання.

Підсумовуючи, робимо висновок про те, що самостійна робота студентів  є основним засобом формування їх пізнавальної активності, формує самостійне мислення та виступає найбільш ефективним способом організації їх навчальної діяльності.

Список використаних джерел

1. Архангельский С.И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы / С.И. Архангельский. – М.: Высшая школа, 1980. – 367с.

2. Буряк В.К. Формирование учений и навыков самостоятельной работы / В.К. Буряк // Вечерняя средняя школа. – 1980. – № 4. – С. 42 – 44.

3. Косогова А.С. Особенности организации самостоятельной работы студентов вузе с позиций компетентностного подхода: [Электронный ресурс] / А.С. Косогова, М.Б. Дъякова // Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 5. Режим доступа к статье: www. scstnce-edication. ru/ 105 – 7142

4. Морева Н.А. Технологии профессионального образования : учеб. Пособие для студ. высш. учеб. заведений / Н.А. Морева. – 3 е изд. – М.: Академия, 2008. – 432с.

5. Мороз І.В. Педагогічні умови запровадження кредитно – модульної системи організації навчального процесу : монографія / І.В. Мороз. – К.: ТОВ «Освіта Україна», Коо, 2005. – 278 с.

6. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів / О.Я. Савченко . –К.:Абрис,1999. – 416 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *