І курс, факультет фізики, математики та інформатики
Усатюк Я.В., викладач
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Реформування сучасної системи освіти в Україні передбачає забезпечення якісної підготовки фахівців. Один із шляхів щодо вирішення цієї проблеми полягає у впровадженні нових, більш ефективних методів і технологій навчання. Сучасний рівень розвитку інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє використовувати в освітньому процесі інноваційні методики навчання: електронне (e-learning), мобільне (m-learning), всепроникаюче (u-learning) навчання, дистанційні освітні технології.
Мобільне навчання тісно пов’язане з електронним та дистанційним навчанням, основною відмінністю є використання мобільних пристроїв.
Термін «мобільне навчання» з’явився в англомовній літературі близько 10 років тому [1, с. 147], однак все частіше зустрічається в науковій літературі в нашій країні. За цей період зацікавленість науковців зросла від незначного інтересу до досліджень до істотних проектів в освіті. Мобільне навчання – це передавання знань на мобільні пристрої, головний його принцип – навчання в будь-якому місці, в зручний час, що є надзвичайно важливим для сучасної молоді.
С.І. Терещук визначає мобільне навчання як використання мобільної технології в навчальному процесі. Мобільні технології – це широкий спектр цифрових і повністю портативних мобільних пристроїв (смартфонів, планшетних комп’ютерів, електронних книг тощо), що дозволяють здійснювати операції з отримання, обробки та поширення інформації [3, с. 178]; О.В. Мардаренко вважає, що термін «мобільне навчання» відноситься до використання у викладанні та навчанні мобільних і портативних ІТ-пристроїв, таких, як кишенькові комп’ютери, мобільні телефони, ноутбуки, нетбуки, планшетні ПК та ін. [2, с. 289],
Мобільне навчання стає дедалі більш популярним, оскільки освітній процес проходить незалежно від місця знаходження студента і відбувається при використанні портативних технологій. Мета мобільного навчання – зробити процес навчання безперервним, гнучким, доступним і персоніфікованим.
Основними перевагами мобільного навчання є використання зручних портативних мобільних пристроїв для полегшення, підтримки, оптимізації та розширення процесів навчання і вивчення; можливість взаємодії між студентами і викладачами у зручний для них час; також можливість безперервного обміну інформацією за допомогою електронної пошти; виконання тестових завдань; отримання необхідної інформації; робота з додатковими інформаційними ресурсами, розміщеними в мережі Інтернет; використання мобільних пристроїв у будь-якому місці, у тому числі у навчальних приміщеннях, транспорті тощо. Гнучкість та постійний доступ до інформації, яка є актуальною для виконання конкретного завдання, підвищує ефективність роботи студента, якість освітнього процесу.
Однак поряд із перевагами мобільне навчання має деякі недоліки, пов’язані із технічними труднощами, які можуть виникати у процесі роботи з мобільними пристроями. Такими проблемами можуть бути неможливість / неможливість підключення до живлення при тривалому використанні пристроїв; розмір екрану; параметри і можливості мобільних пристроїв; вміння авторів візуалізувати матеріали для мобільних телефонів.
Однак, незважаючи на деякі недоліки, мобільне навчання досить швидко розповсюджується і в майбутньому може бути найпродуктивнішим методом навчання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Золотарьова І. О., Труш А.М. Застосування мобільного навчання в системі освіти // Системи обробки інформації. 2015. Вип. 4. С. 147-150.
- Мардаренко О. В. Інтерактивні комунікативні технології освіти: мобільне навчання як нова технологія в підвищенні мовної компетенції студентів немовних ВНЗ // Інформатика та математичні методи в моделюванні. Т. 3. № 3. С. 288–293.
- Терещук С.І. Технологія мобільного навчання: проблеми та шляхи вирішення // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. 138. C. 178-180.
В статті названі основні переваги та недоліки мобільного навчання. Автор дивиться на питання з різних боків, що показує рівень мобільної освіти
В сучасних реаліях впровадження “мобільного навчання” є основою подальшого розвитку освіти. Адже безпосереднє використання даного інструментарію підвищує ефективність роботи учнів і учителя на уроці.