Дата зміни інформації:

Москаленко Т.О. “ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПІДРУЧНИКІВ ТА ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ”

 

IV курс, фізико-математичний факультет

Вакалюк Т.А., канд. пед. наук, доцент

Житомирський державний університет імені Івана Франка,

Житомир

Електронний освітній ресурс (ЕОР) – це найбільш загальний термін, який об’єднує засоби навчання, навчальні матеріали, для відтворення яких використовуються електронні пристрої [3].

ЕОР як засіб навчання має характеристики, які визначать  переваги порівняно з традиційними засобами навчання:

  1. Одночасне використання декількох засобів подання даних: фотографії, високоякісного звукового супроводу, графіки, відео, тексту, звукових ефектів, анімації – це засоби мультимедіа .
  2. Інтерактивність («взаємодія») в ЕОР забезпечується можливістю маніпулювати з об’єктами, втручатися в процеси, переміщати об’єкти, змінювати їх властивості, отримання відповідних реакцій і можливість впливу.
  3. Вільне розміщення в Інтернеті, робота будь яким користувачем безкоштовно в зручний час забезпечується доступністю електронного освітнього ресурсу.
  4. Якість електронного освітнього ресурсу, яка полягає в тому, що він не прив’язаний до конкретного навчально-методичного комплексу з предмета який вивчається, а також формує вміння та знання універсальних навчальних дій на матеріалі, який може використовуватися на уроках з будь-який навчально-методичним комплексом – це універсальність.
  5. Продуктивність. Завдяки автоматизації пошуку необхідних даних, ефективність навчальної діяльності і, таким чином, творчий компонент зростають [4].

Освітній електронний ресурс – це зручний варіант для дистанційного навчання школярів, що мають проблеми зі здоров’ям (інклюзивна освіта). Книжки важкі, із-за чого школярі забувають їх вдома, а також звичайний підручник не доступний школярам з поганим зором [2].

Електронні освітні ресурси бувають різні, їх дуже зручно класифікувати за ступенем відмінності від традиційних підручників.

Найпростіші ЕОР – текстографічні. Вони відрізняються від книг базою пред’явлення ілюстрацій та текстів – матеріал зображається не на папері, а на моніторі комп’ютера. Хоча текст можна  роздрукувати, перенести на папір.

Електронні освітні ресурси другої групи також текстографічні, мають важливі відмінності в навігації по тексту.

Ми читаємо сторінки книги послідовно, таким чином здійснюємо лінійну навігацію. Часто в тексті зустрічаємо посилання на інші розділи тексту та терміни. У такому випадку книга не зручна тому, що потрібно шукати пояснення в інших місцях, гортаючи багато сторінок.

В електронному освітньому ресурсі це зробити можна набагато швидше. Потрібно вказати невідомий термін і одразу ж в невеликому додатковому вікні отримати його визначення або при вказівці ключового слова або словосполучення миттєво змінити вміст екрану. Ключове словосполучення – це аналог рядка книжкового змісту, рядок впроваджений в основний текст, але не винесений на окрему сторінку [3].

Коли ви переглядаєте текст в довільному порядку, що визначається власним бажанням та логічною зв’язністю, то навігація по тексту є нелінійною. Тому такий текстографічний продукт має назву гіпертекст.

Наступний рівень ЕОР – ресурси, що складаються з звукового чи візуального фрагмента. Відмінності від книг очевидні, тому що анімації, звук та кіно для друкованого видання неможливі.

Понад усе принципові та істотні відмінності від друкованих книг є у мультимедіа електронних освітніх ресурсів. Найбільш цікаві та потужні для освіти продукти.

Отже, розглянувши відмінності між підручниками і електронним освітнім ресурсом, можна побачити, що ЕОР має значну перевагу над підручниками.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Бордовский Г.А., Готская И.Б., Ильина С.П., Снегурова В.И. Использование электронных образовательных ресурсов нового поколения в учебном процессе. –СПб.: Издательство РГПУ им. А.И. Герцена, 2007.
  2. Осин А.В. «Открытые образовательные мультимедиа системы». – М.: Агенство «Издательский сервис», 2010.
  3. Вікіпедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Електронний_освітній_ресурс – Назва з екрана.
  4. Вакалюк Т. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в загальноосвітніх школах для підвищення якості освіти / Вакалюк Т. А., Шевельова М. К. // Інформаційно-комунікаційні технології як засіб підвищення якості освіти/ Зб. наук. пр. [ред. кол.: В.Є. Берека (гол) та ін.]. – Хмельницький : Видавництво ХОІППО, 2015. – С. 40-45
  5. Вакалюк Т. А. Види та призначення електронних засобів навчання / Т. А. Вакалюк // Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. – Черкаси, 2014. – C. 110–112.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *