Дата зміни інформації:

Ландирєв В. О. “ЕЛЕКТРОННІ НАВЧАЛЬНІ ПОСІБНИКИ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ”

6 курс, факультет психолого-педагогічної освіти та мистецтв

Шиман О. І. кандидат педагогічних наук, доцент

Бердянський державний педагогічний університет

Бердянськ

Для сучасного освітнього середовища характерна постійна модернізація змісту, форм, методів і засобів навчання та виховання, впровадження новаторських ідей, інноваційних технологій, в основі яких лежить використання комп’ютерної техніки. На сучасному етапі розвитку системи освіти і початкова школа зазнає суттєвих змін, одним із чинників яких є інформатизація освіти, спрямована на покращення шкільного навчання в умовах інформаційного суспільства.

Проблемам розробки та застосування засобів навчання на основі комп’ютерної техніки та створення методичної підтримки їх використання присвячені дослідження вчених Н. Апатової, В. Бикова, А. Гуржія, Ю. Дорошенка, М. Жалдака, Ю. Жука, В. Лапінського, Ю. Машбиця, В. Монахова, Н. Морзе, І. Підласого, О. Співаковського та ін. Питаннями інформатизації початкової ланки освіти займаються С. Гунько, О. Кивлюк, А. Макаренко, Н. Олефіренко, Л. Пєтухова, В. Шакотько, О. Шиман та ін.

Багато навчальних посібників, які доступні на електронних носіях або в Інтернеті, не завжди просто осягнути. Пропонована Шиман О.І. [2] класифікація електронних навчальних посібників для використання в початковій школі спрощує перші кроки майбутніх учителів на шляху освоєння існуючих зразків і стимулює до пошуку нових варіантів і можливостей. Насамперед слід розібратися з різновидами, форматами електронних посібників, технологічними особливостями роботи з ними та методичною доцільністю їх застосування в навчанні, вихованні і розвитку молодших школярів.

До першого типу (друковані посібники) відносяться будь-які види навчальної документації, починаючи з конспектів занять, демонстраційних, роздаткових, контролюючих матеріалів, закінчуючи всілякою звітністю. Сучасний педагог повинен володіти навичками роботи з апаратними засобами друкованих посібників (клавіатурою, принтером, сканером) та програмними додатками інтегрованого офісного пакету (MS Word, MS Publisher, MS Excel). Крім звичного формату текстових документів (.doc) останнім часом широке розповсюдження отримав формат .pdf, який надає зручні умови для організації електронного документообігу, і в першу чергу призначений для подання в електронному виді поліграфічної продукції для розміщення її у мережі Інтернет або для передачі на друк. У цьому форматі на сьогодні оформлюється все більше навчальних посібників.

Наступний вид електронних навчальних посібників – гіпертекстові, для яких характерна така форма організації навчального матеріалу, де його частини подані не в лінійній послідовності, а у вигляді деякої системи з різними зв’язками між її компонентами. Гіпертекстовий файл містить символи і команди для браузерів, тобто гіпертекстову розмітку. На сьогодні доступна велика кількість навчальних посібників в гіпертекстовому форматі, з якими можна працювати і на автономному комп’ютері, і on-line.

Найбільш популярний в освітніх закладах, особливо в початковій ланці, різновид електронних навчальних посібників – мультимедійні, які на сьогодні в основному представлені в форматах презентацій (.ppt, .pps), флеш-об’єктів (.swf), відеофрагментів (.avi). Перелік видів мультимедійних посібників навчального призначення може бути дуже великим: слайд-шоу, мультимедіа-доповідь; електронний звіт, електронний журнал; віртуальний тур, відеоподорож; flash-, shockwave- ігри (навчальні ігри, розміщені, як в Інтернеті (on-line), так і на різних носіях (off-line)); мультимедіа-тренажери, контролюючі мультимедіа-системи і т. п. Для підготовки мультимедійних посібників педагог може скористатися як добре відомим програмним засобом – MS PowerPoint, так і спеціалізованими редакторами: MacromediaFlash, Picasa, PhotodexProShow та ін.

Останній з видів електронних навчальних посібників – це ППЗ (педагогічні програмні засоби). Багато представників їх останнього покоління вийшли з жорстких границь єдиного виконавчого модуля та можуть містити і текстові файли, об’єднані в каталоги чи пов’язані гіперзв’язками, і мультимедійні Flash-об’єкти, і окремі завантажувальні тематичні модулі. Очевидно для педагогів, що добре розібралися з використанням трьох попередньо охарактеризованих видів посібників, зорієнтуватися в файловій структурі таких ППЗ буде не складно. Дидактично обґрунтоване застосування фрагментів ППЗ надасть змогу реалізувати ефективне поєднання електронної наочності і методичних коментарів до неї, активізувати чуттєве сприйняття учнів у педагогічно визначеному напрямку.

Отже, реформування початкової освіти в напрямку інформатизації потребує забезпечення та впровадження в процес навчання та виховання всіх видів електронних навчальних посібників та підготовку педагогів, що володіють на належному рівні програмними засобами ІКТ. У подальшому особлива увага буде приділена дослідженню комплексу вимог до електронних засобів навчання, адже використання електронних навчальних посібників у початковій школі має свою специфіку, зумовлену психолого-фізіологічними особливостями дітей молодшого шкільного віку та особливостями організації освітнього процесу у початковій школі.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Биков В.Ю., Лапінський В.В. Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. – №2. – С. 3-6.
  2. Шиман О.І. Використання сучасних інформаційних технологій. Навчально-методичний посібник [2-ге вид., допов. і переробл.] / О.І. Шиман. – Запоріжжя, «Просвіта», 2012. – 238 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *