ІІ курс магістратури, факультет фізики, математики та інформатики
Медведєва М.О., канд. пед. наук., доцент
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Важливу роль в сучасному освітньому процесі займає використання інформаційних технологій. Кожний викладач намагається оновити підходи до викладання дисциплін, які направлені не лише на збільшення об’єму і покращення якості отриманих знань студентами, підвищення мотивації до освітнього процесу, але й розвивати в них інтерес до освітнього процесу.
На заняттях з дискретної математики ІКТ допомагають підсилити наочне представлення матеріалу, збільшити об’єм раніше недоступної інформації, підвищити мотивацію навчання і як наслідок покращити засвоєння навчального матеріалу [2].
На заняттях з дискретної математики комп’ютер може бути задіяний в наступних режимах:
- демонстраційний;
- індивідуальний;
- дистанційний.
Невід’ємною частиною організації освітнього процесу є використання інтерактивних засобів навчання, до яких можна віднести: друковані підручники і посібники за типом інтелектуального самовчителя; мультимедійні підручники та освітні програми; комп’ютер; інтерактивні дошки (панелі, планшети); засоби телекомунікації (електрона пошта, телеконференції, мережі обміну даними та інші); електроні бібліотеки.
Інтерактивна діяльність на заняттях має на меті організацію і розвиток діалогового спілкування студентів, виникнення взаєморозуміння і взаємодії на заняті, взаємне розв’язування значних для кожного учасника задач. Інтерактивні методи виключають домінування однієї думки над іншою. В ході діалогового навчання студенти навчаються розмірковувати, розв’язувати складні проблеми на основі аналізу обставин, приймати продумані рішення, не боятися брати участь в дискусіях, спілкуватися з іншими людьми. Для цього на заняттях організовується індивідуальна, парна та групова робота, йде робота з документами і різними джерелами інформації, використовуються науково-дослідні завдання. Місце викладача на інтерактивних заняттях полягає в направлені студентів на досягнення мети заняття [1].
Застосовуючи методи і прийоми інтерактивного навчання, викладач повинен пам’ятати основні принципи, що лежать в основі обраного ним способу роботи під час заняття, а саме:
- заняття це спільна робота викладача і студента;
- всі студенти рівні і кожний має право на власну думку з будь-якого приводу;
- категорично забороняється застосовувати пряму критику особистості, критикувати можна лише ідею.
Для успішного засвоєння теми, що вивчається на занятті, викладачу необхідно організувати процес вивчення матеріалу таким чином, щоб у студента з’являлася власна ініціатива, а заняття проходило як співробітництво студентів і викладача.
Важливим структурним елементом кожного заняття з дискретної математики і освітнього процесу в цілому є перевірка знань та вмінь студентів. Саме контроль дозволяє дати якісну оцінку засвоєним знанням студентів, орієнтує студента у власних досягненнях і недоробках у його освітній діяльності. Контроль для викладача є стимулом для підвищення якості роботи, пошуку нових методів і прийомів подання навчального матеріалу. Але саме головне те, що контроль дозволяє викладачу визначити індивідуальні здібності студентів і розробити до них індивідуальний підхід.
Успішність викладання дискретної математики залежить від багатьох факторів, важливим з яких є рівень самопідготовки студентів. З розвитком інформаційних технологій перед студентами з’являються нові можливості для поглибленого вивчення будь-якого предмету. Сучасні комп’ютерні ресурси дозволяють покращити якість знань виконуючи самостійну роботу. У студентів є можливість прослухати інформацію, продивитися її та закріпити за допомогою різних Інтернет-сервісів, онлайн-тестів.
Головною проблемою залишається проблема доступу до інформаційних джерел кожного бажаючого. Тому головним завданням викладача є правильний вибір прийомів і методів викладання кожної теми дисципліни, вдале поєднання традиційних інструментів навчання з новими інформаційними технологіями, які повинні забезпечити підвищення рівня засвоєння навчального матеріалу студентами.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Бойченко Л. Мотивація навчальної діяльності : методичний семінар-тренінг із використанням методів інтерактивного навчання / Л. Бойченко // Завуч. Сер. Шкільний світ. – 2011. – № 11. – С. 1-8.
- Медведєва М.О. Дискретна математика з елементами інформаційних технологій: навчальний посібник для студентів фізико-математичних факультетів педагогічних університетів / М.О. Медведєва – Умань : УКВПП. – 2017. – 168 с.