Дата зміни інформації:

Зайченко А.О. “ФОРМУВАННЯ АЛГОРИТМІЧНОГО МИСЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ КУРСУ ІНФОРМАТИКИ”

1 курс магістратури, факультет соціально-педагогічних наук та іноземної філології

Кисельова О.Б., канд. пед. наук,

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Харків

Розвиток особистості, її творчої індивідуальності, розкриття задатків і нахилів школяра є стратегічним завданням навчального процесу, оскільки тільки творчо мислячі, ерудовані й освічені люди можуть досить повно само реалізовуватися у житті. Вирішення цього завдання передбачає створення умов, які сприяють формуванню стійких пізнавальних інтересів, умінь і навичок, активної розумової діяльності дітей, їх творчої ініціативи та самостійності в пошуках вирішення різних завдань. Саме уроки інформатики можуть бути підґрунтям для формування основних структур мислення дитини, зокрема алгоритмічного. Особливу увагу проблемі розвитку логічного і алгоритмічного мислення молодших школярів приділили такі науковці, як: М. Богданович, М. Гладун, С. Козлова, Я. Коломенський, О. Савченко, Н. Стрілецька та інші. Проте, питання щодо формування алгоритмічного мислення в процесі вивчення інформатики молодших школярів залишається актуальним, що й становить мету даної роботи.

Широке впровадження комп’ютерів в освіту не тільки висуває більш високі вимоги до організації розумової діяльності, але і створює якісно нові умови для розвитку мислення учнів. Одним із завдань початкового курсу «Інформатики» є розвиток алгоритмічного мислення учнів, що передбачає формування у них уявлень про алгоритм та його властивості, можливі форми подання алгоритмів, основні алгоритмічні структури.

Алгоритмічне мислення визначається науковцями як система мисленнєвих способів дій, прийомів, методів і відповідних їм мисленнєвих стратегій, які спрямовані на розв’язування як теоретичних, так і практичних задач і результатом яких є алгоритми як специфічні продукти людської діяльності» [2]. Процес його формування у молодших школярів має такі методичні етапи: ознайомлення учнів з алгоритмами певної структури; введення елементів навчальної алгоритмічної мови; реалізація системи вправ на виконання: відшукування помилок, відтворення, заміну, конструювання, перехід від однієї до іншої форми подання алгоритмів різної структури [1].

Слід зазначити, що розвиток алгоритмічного мислення передбачає розуміння на інтуїтивному рівні понять виконавця, середовища існування виконавця, команди, системи команд виконавця, алгоритму. Учні повинні отримати перші уявлення про основні алгоритмічні структури; навчитися виконувати готові алгоритми, а також складати прості, використовуючи зрозумілу систему команд. Головною метою алгоритмічної лінії є вміння розв’язувати значущі для учнів задачі з їх повсякденного життя, застосовуючи алгоритмічний підхід..

Отже, формування мислення в молодших класах є складним та багатогранним процесом. Для пошуку рішення проблеми, складання поетапного плану, алгоритму розв’язку задачі для певного виконавця, необхідно залучати технології та особливості формування критичного та творчого мислення.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Вдовенко В.В. Формування алгоритмічного мислення молодших школярів на уроках інформатики / В.Вдовенко // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Ч.4. –  Вип.11. – Кропивницький. – 2017.  –   С. 23-27.
  2. Копаев А.В. О практическом значении алгоритмического стиля мышления / А.В. Копаев // Информационные технологии в общеобразовательной школе. – 2013. –№ 6. – С.6-11.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *