Дата зміни інформації:

Шаповал А.В. “ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ РОЗВ’ЯЗУВАТИ ОЛІМПІАДНІ ЗАДАЧІ З ІНФОРМАТИКИ”

ІV курс, фізико-математичний факультет

Шамшина Н.В., старший викладач

Сумський державний педагогічний університет імені А. С Макаренка

Суми

Учнівські олімпіади є однією з традиційних і добровільних форм сучасної шкільної освіти. Вони реалізують бажання школярів перевірити свої знання, здібності, уміння. У шкільних закладах проводиться багато олімпіад з різних предметів. Та саме на олімпіадах з інформатики якнайкраще перевіряється логіка, кмітливість, дедуктивне та індуктивне мислення конкурсантів, здатність до аналізу та синтезу.

Сутність олімпіади з інформатики полягає в тому, що, використовуючи засоби програмування, структури даних, необхідно написати оптимальні алгоритми розв’язання складних задач протягом обмеженого терміну в атмосфері суперництва та реалізувати їх конкретною мовою програмування, використовуючи при цьому комп’ютер. У той же час рівень складності завдань, як правило, виходить за межі традиційної шкільної програми з інформатики, оскільки розв’язання задачі потребує глибоких знань не тільки з конкретної мови програмування, а й знань спеціальних розділів алгебри і геометрії, теорії чисел, дискретної математики (теорії графів, операції з багаторозрядними числами, комбінаторики), теорії ігор тощо.

Зміст навчальної складової підготовки обдарованих школярів до олімпіади з програмування складається із наступних етапів:

  • набір учнів (підготовчий етап);
  • вивчення мови програмування;
  • вивчення базових олімпіадних алгоритмів;
  • набуття навиків у розв’язуванні олімпіадних задач;
  • участь у відбіркових турах, Інтернет-олімпіадах, конкурсах, турнірах, Всеукраїнській олімпіаді з інформатики [1].

Систематична практика у розв’язуванні олімпіадних задач натреновує учнів таким чином, що вони починають класифікувати різні задачі, розпізнавати спільні та відмінні елементи, одразу ж вносити можливі покращення до існуючих алгоритмів розв’язання.

Для успішного вирішення олімпіадних завдань важливо навчити учнів не лише розв’язувати практичні задачі, але й орієнтуватися у багатовимірному інформаційному просторі, зокрема сформувати різні способи роботи із можливими повідомленнями на паперових та електронних носіях: пошук відомостей у заданій ситуації, їх опрацювання на основі систематизації, класифікації, виділення головного; обґрунтування зв’язків між теоретичними відомостями й практичними діями тощо. З цією метою учні повинні: мати уявлення про способи представлення повідомлень, механізми їх пошуку в тематичних каталогах та індексних базах даних; уміти будувати запитання проблемно-пошукового типу; уточнювати критерії пошуку; оцінювати знайдені дані й систематизувати їх залежно від мети діяльності та ін [2].

Регулярне проведення тренувальних олімпіад, участь в Інтернет-олімпіадах готує учнів до атмосфери змагань. Учні звикають до цього, у них з’являється азарт.

Підготовка до участі в олімпіаді з інформатики є гарною нагодою для учня перевірити власний рівень знань, розширити свій кругозір, ознайомитися з новими можливостями інформаційних технологій. Розв’язування олімпіадних задач є ефективним засобом поглибленого вивчення окремих розділів інформатики, одним зі шляхів формування інформатичних та загальних компетентностей.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Андреева Е. В. Олимпиадная задача / Е. В. Андреева // Информатика и образование. 1992, № 5-6. – С. 105-108.
  2. Бардадим В. О. IX Міжнародна олімпіада з інформатики / В. О.  Бардадим // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 1998. – №3.– С.49-52.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *