V курс, факультет фізики, математики та інформатики
Троян С.О., викладач
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Створення і використання в освітньому процесі навчальних комп’ютерних програм, які спрямовані на гармонійний розвиток особистості – одна із актуальних проблем сьогодення, якою зацікавлені вітчизняні та зарубіжні педагоги. Універсальність комп’ютерних засобів визначає тим, що вони можуть бути застосовані не тільки як практичний посібник на уроках інформатики, а й як засіб розширення можливостей освітнього процесу всіх навчальних закладів від дитячого садка до середньої школи і вузу. Розглянемо деякі з них.
Програма «Логічні завдання» – це гра на кмітливість різного рівня складності. Рішення логічних задач допомагає тренувати логічне мислення, дедукцію. Гра також розвиває пам’ять, увагу до деталей (рис 1) [2].
Рис. 1 Інтерфейс програми «Логічні задачі».
Деякі завдання вимагають відмінного знання математики, деякі – вміння нестандартно мислити. Всі логічні задачки в грі розбиті на 5 блоків по 20 завдань. Щоб отримати доступ до кожного наступного блоку, потрібно правильно вирішити хоча б половину завдань з попереднього блоку.
Створюючи цю гру, автори постаралися підібрати унікальні логічні і математичні завдання з різних джерел: від збірників олімпіадних завдань по цікавій математиці радянських років до головоломок з народного фольклору.
Досить цікавою програмою, для розвитку логічного мислення у школярів є «Загадка Ейнштейна» – це відома логічна задача, за легендою створена Альбертом Ейнштейном в роки його дитинства. Також існує думка, що вона використовувалася Ейнштейном для перевірки кандидатів в асистенти на здатність до логічного мислення. Іноді автором головоломки називають Льюїса Керролла. Тим не менше, немає ніяких доказів того, що завдання придумав Ейнштейн або Керролл [1].
У загальному випадку умова задачі така: на вулиці стоять кілька будинків, кожен з них має свій колір, в них живуть люди різних національностей, що мають різні звички, домашніх тварин і так далі. Крім того наводиться список фактів відомих про мешканців будинків. Вам потрібно, спираючись на логіку, визначити, хто в якому будинку живе, чим займається, яка домашня тварина і так далі (рис. 2).
Рис. 2 Робоче вікно програми «Задача Ейнштейна»
Комп’ютерні ігри не замінюють, а доповнюють усі традиційні форми ігор і занять, природним шляхом залучають дітей до набуття початкових навичок роботи з інформаційними технологіями, до оперування знаковими формами мислення, якщо вони органічно включені у гру. Тому для забезпечення результативного розвитку логічного мислення потрібно застосовувати різні типи програми.
Список використаних джерел
- Загадка Ейнштейна [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.ak2.einstein&hl=uk.
- Логические задачи [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.infokombinat.logics&hl=ru