V курс, фізико-математичний факультет
Семеніхіна О. В., доктор пед. наук, доцент
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Суми
Сьогодні в українській школі відбуваються реформи, які вимагають прискореного вдосконалення освітнього процесу. На сучасному етапі перед педагогами і психологами стоїть важлива проблема оптимізації перебігу всебічного розвитку самостійності учня.
Згідно з Державним стандартом: «Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору, самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності» [1].
Досягнення цієї мети стає можливим завдяки формуванню і розвитку системи універсальних навчальних дій. Близькими до поняття «універсальні навчальні дії» є поняття «загальнонавчальні вміння», «загальнопізнавальні дії», «загальні способи діяльності», «надпредметні дії». Розвиток надпредметних дій в педагогіці є надійним способом підвищення ефективності і якості навчального процесу.
Навчальний предмет Інформатика має великі потенційні можливості для розвитку всіх видів універсальних навчальних дій: особистісних, пізнавальних, комунікативних та регулятивних [2]. Реалізація цих можливостей залежить від способів організації навчальної діяльності школярів. Тому важливим є питання визначення ефективних методик для їх розвитку.
У результаті проведеної роботи нами буде розкрито сутність такого поняття як «універсальні навчальні дії»; охарактеризовано функціональні можливості універсальних навчальних дій; розглянуто види універсальних навчальних дій. Особливу увагу сфокусовано на способах розвитку в учнів пізнавальних універсальних навчальних дій.
Передбачається, що результатом розвитку пізнавальних універсальних навчальних дій будуть наступні вміння:
- усвідомлено володіти загальними прийомами вирішення завдань;
- відтворювати інформацію по пам’яті;
- пошук необхідної інформації для виконання навчальних завдань;
- використовувати знаково-символічні засоби, в тому числі моделі і схеми для вирішення навчальних завдань;
- пошук і передбачення альтернативних способів вирішення завдань;
- перетворювати моделі із урахуванням їх специфіки;
- аналіз об’єктів, виділення суттєвих і несуттєвих ознак;
- вміти встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
- вміти встановлювати аналогії;
- створювати і перетворювати моделі і схеми відповідно до завдань.
Отже, нові соціальні вимоги визначають цілі освіти як загальний культурний, особистісний та пізнавальний розвиток учнів, забезпечуючи таку ключову компетентність освіти як «вміння вчитися».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Державний стандарт [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti
- Надпредметні компетенції (Універсальні учбові дії)[Електронний ресурс]/ Салтишева В. М.//DOCME – 2013. – Режим доступу: https://www.docme.ru/doc/1271234/unіversal._nі-navchal._nі-dії