Дата зміни інформації:

Яковлєва К. М. “РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ УНІВЕРСАЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ДІЙ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ КУРСУ ІНФОРМАТИКИ 5-6 КЛАСІВ”

V курс, фізико-математичний факультет

Семеніхіна О. В., доктор пед. наук, доцент

Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Суми

 

Сьогодні в українській школі відбуваються реформи, які вимагають прискореного вдосконалення освітнього процесу. На сучасному етапі перед педагогами і психологами стоїть важлива проблема оптимізації перебігу всебічного розвитку самостійності учня.

Згідно з Державним стандартом: «Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору, самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності» [1].

Досягнення цієї мети стає можливим завдяки формуванню і розвитку системи універсальних навчальних дій. Близькими до поняття «універсальні навчальні дії» є поняття «загальнонавчальні вміння», «загальнопізнавальні дії», «загальні способи діяльності», «надпредметні дії». Розвиток надпредметних дій в педагогіці є надійним способом підвищення ефективності і якості навчального процесу.

Навчальний предмет Інформатика має великі потенційні можливості для розвитку всіх видів універсальних навчальних дій: особистісних, пізнавальних, комунікативних та регулятивних [2]. Реалізація цих можливостей залежить від способів організації навчальної діяльності школярів. Тому важливим є питання визначення ефективних методик для їх розвитку.

У результаті проведеної роботи нами буде розкрито сутність такого поняття як «універсальні навчальні дії»; охарактеризовано функціональні можливості універсальних навчальних дій; розглянуто види універсальних навчальних дій. Особливу увагу сфокусовано на способах розвитку в учнів пізнавальних універсальних навчальних дій.

Передбачається, що результатом розвитку пізнавальних універсальних навчальних дій будуть наступні вміння:

  • усвідомлено володіти загальними прийомами вирішення завдань;
  • відтворювати інформацію по пам’яті;
  • пошук необхідної інформації для виконання навчальних завдань;
  • використовувати знаково-символічні засоби, в тому числі моделі і схеми для вирішення навчальних завдань;
  • пошук і передбачення альтернативних способів вирішення завдань;
  • перетворювати моделі із урахуванням їх специфіки;
  • аналіз об’єктів, виділення суттєвих і несуттєвих ознак;
  • вміти встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
  • вміти встановлювати аналогії;
  • створювати і перетворювати моделі і схеми відповідно до завдань.

Отже, нові соціальні вимоги визначають цілі освіти як загальний культурний, особистісний та пізнавальний розвиток учнів, забезпечуючи таку ключову компетентність освіти як «вміння вчитися».

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Державний стандарт [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti
  2. Надпредметні компетенції (Універсальні учбові дії)[Електронний ресурс]/ Салтишева В. М.//DOCME – 2013. – Режим доступу: https://www.docme.ru/doc/1271234/unіversal._nі-navchal._nі-dії

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *