І курс магістратури, факультет фізики, математики та інформатики
Медведєва М.О., канд.пед.наук., доцент
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Сучасний електронний посібник – це цілісна дидактична система, заснована на використанні комп’ютерних технологій та засобів Інтернет, що ставить за мету забезпечити навчання учнів за індивідуальними і оптимальним навчальними програмами з управлінням процесом навчання [2].
Електронний посібник дозволяє вирішувати такі основні завдання [1]:
– індивідуально переглядати, вивчати чи повторювати навчальний, методичний та інформаційно-довідковий матеріал;
– наочно представляти на екрані комп’ютера весь дидактичний матеріал та наочні посібники (схеми, малюнки, таблиці, графіки, текст і т.д.);
– здійснювати самоконтроль засвоєння змісту навчальних тем;
– отримувати інформацію з рекомендованої навчальної, наукової та методичної літератури;
– роздруковувати зразки планів проведення та методичні розробки з усіх тем і видів занять;
– розмножувати матеріали (плани, таблиці,завдання і т.д.) необхідні для проведення занять з учнями;
– отримувати методичні рекомендації з проведення тих чи інших форм навчальних занять;
– дізнаватися відомості про деякі технології, які застосовуються в інформаційній діяльності, та інші відомості.
Для створення електронного посібника потрібно вирішити наступні завдання:
– обрати форми подання навчального матеріалу (подання матеріалу з використанням всього спектру мультимедійних даних: тексту, графіки, аудіо, відео, анімації);
– обрати та реалізувати спосіб навігації і пошуку (розвинення можливості пошуку і навігації в поєднанні з досить повним інформаційно-довідковим контентом);
– розробити методи контролю знань (організація об’єктивної і всебічної системи контролю знань);
– організувати зворотній зв’язок з викладачем (можливості інтерактивного зв’язку учня і викладача з використанням мережевих технологій).
Створення та використання електронних посібників може мати як переваги так і недоліки. До недоліків ми віднесли:
– необхідність володіння певною інформаційною культурою як учнями, так і вчителями;
– при використанні мережевих освітніх технологій необхідна наявність локальної мережі або доступу в мережу Інтернет;
– необхідність наявності порівняно дорогої комп’ютерної техніки або можливість доступу до сучасного персонального комп’ютера кожного учня;
– мультимедійні засоби, що використовуються у великій кількості при створенні електронних посібників, часто є надлишковими.
До переваг можна віднести:
– підвищення продуктивності роботи вчителя;
– робота з електронними підручниками активізує самостійне мислення учнів;
– індивідуальний темп навчання;
– електронний підручник сприйнятливий до нової інформації, оперативно можна вводити нововведення;
– суттєве підвищення ефективності навчання за рахунок використання інформаційних технологій;
– здійснення широкого контролю навчальної діяльності, у тому числі і самостійної роботи учнів;
– залучення до використання сучасних інформаційних технологій як для навчання, так і викладання;
– використання мультимедійних можливостей, що дозволяє зробити наповнення більш наочним, зрозумілим;
– можливість забезпечити навчальний матеріал динамічними малюнками, використання яких дозволяє учню експериментувати, розглядати досліджуване явище з різних сторін;
– можливість швидко і ефективно тестувати, перевіряти знання учнів;
– можливість організовувати самостійну роботу учнів, надавати підказки та довідки;
– використання гіпертекстових посилань, що дозволяє миттєво відшукати потрібне поняття чи довідку.
Проаналізувавши переваги та недоліки електронних посібників ми прийшли до висновку, що педагогічно доцільне і виважене впровадження в освітній процес підготовки учнів з фізики електронних засобів навчання надасть змогу забезпечити розвиток їхніх інтелектуальних умінь, ключових та предметних компетентностей.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
- Вуль В.А. Электронные издания / В.А. Вуль. – М.-. СПб.: Изд-во «Пет–ский институт печати», 2001. – 308 с.
- Дерба Т.О. Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс] / Т.О. Дерба. – 2010. – №5 (19). – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.