Дата зміни інформації:

Коберник Г. І. “ПРИНЦИПИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ТА ЕФЕКТИВНІ УМОВИ СТВОРЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ”

Коберник Г. І., кандидат педагогічних наук,професор
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини

Узагальнюючи наукові праці дослідників із питань теорії і практики дистанційного навчання, слід відокремити такі напрями напрацювань: наукове забезпечення дистанційної професійної освіти, проблеми та напрями досліджень зазначеної галузі (В. Биков, М. Михальченко, Л. Лещенко, П. Стефаненко); організаційно-педагогічні основи дистанційної освіти за кордоном та в Україні (В. Олійник, В. Жулкевська, Н. Жевакіна, Н. Корсунська, М. Танась, П. Таланчук, О. Третяк, Т. Койчева, В. Шейко та ін.); психолого-педагогічні аспекти і технології створення дистанційного курсу (В. Кухаренко, Т. Олійник, В. Рибалка, Н. Сиротенко, А. Петренко, М. Бесєдіна, Є. Блінов,К. Власенко, В. Гура, Н. Дацун); можливості й переспективи дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України та за кордоном (Р. Гуревич, В. Жулькевська, Т. Гусак, І. Клименко, К. Корсак та ін.).
Аналіз літератури за темою показав, що дистанцій¬не навчання стало предметом вивчення багатьох авторів. До найбільш значних можна віднести роботи О. Андреева [1], В. Зінченко [2], В. Ов¬сянникова [3], А. Хуторського [4; 5] та ін.
Щоб зрозуміти, що означає дистанційне навчання через Інтернет за сутністю, необхідно, перш за все, ви¬ходити з того, що це плрівняно нова система освіти, хоча деякою мірою і є на вищому рівні логічним продовжен-ням досвіду заочного навчання з листування, коли безпосередні особисті контакти між виклада¬чем і студентом відсутні. Це останнє зали¬шається єдиним, що об’єднує традиційну заочну освіту і класичну форму дистанційного навчання на основі Інтернет-технологій. На перший план вихо¬дить методика так званого розподіленого навчання, що поєднує традиційні методи спілкування викладача та сту¬дентів на лекціях і семінарах в аудиторії, а також синх¬ронні (одночасні) й асинхронні (із затримкою в часі) контакти через Саме на цих принципах ґрун¬тується застосування дистанційних методів у викладанні.
Успішність дистанційного навчання багато в чому залежить від організації навчального матеріалу. Основою для створення дистанційного курсу є елек¬тронні підручники або електронні версії підручників, а також електронні комплекси навчальних матеріалів і інструментів, що дають змогу ефективно здійснювати викладання і спілкування наставників і учнів.
Для успі¬шного проведення занять у віртуальному навчальному середовищі слід дотримуватися кількох принципів і твор¬чо підходити до них, причому не тільки у змістовій ца¬рині, а й у технологічній.
Перший принцип дистанційного навчання через Інтернет полягає в тому, що в центрі освітнього проце¬су стоїть той, хто навчається.
Другий – припускає розроблення навчальних мате¬ріалів спеціально для дистанційного курсу.
Третій – наказує викладачу наперед планувати усі види робіт і вправ, а також час, що відводиться на їх виконання. Як для синхронного, так і асинхронного ре¬жиму проведення занять завчасне планування дій і нор-мування часу – запорука успіху.
Четвертий принцип навчання ви¬конується як щодо навчальних матеріалів, так і процесу навчання. В першому випадку інтерактивність забезпе¬чується комп’ютерними програмами, особливо із засто¬суванням мультимедіа. В другому – завдяки двостороннім комунікаційним каналам синхронної й асинхронної взає¬модії студентів і викладачів.
П’ятий – висока інтенсивність дискусій. Коли на традиційних семінарах викладач ставить запитання для об¬говорення, то рідко трапляється так, що кожний сту¬дент виявляє бажання виступити.
Шостий принцип освітнього процесу у віртуальному навчальному середовищі – це доступність викладача для студентів, що означає наявність у студентів як можли¬вості ставити змістові запитання викладачеві, так і діли-тися своїми зауваженнями щодо структури, оформлен¬ня й ефективності курсу.
Курс дистанційного навчання – це не лише сам текст занять, а цілісний процес, що включає пошук відпо¬відної інформації в мережах, обмін листами як з кура¬тором курсу, так і з іншими учнями, звернення до баз даних, періодичних інформаційних видань, які поширю¬ються за допомогою Інтернету.
Дистанційне навчання, що є індивідуалізованим по своїй суті, не повинне разом з тим виключати можливо¬стей комунікації не тільки з викладачем, а й з іншими учнями, співпраці у процесі різного роду пізнавальної і творчої діяльності. При створенні курсу дистанційного навчання важливо врахувати особливості цільової гру¬пи, для якої створюється цей курс, і вибрати методику дистанційного навчання з урахуванням особливостей тех¬нічного забезпечення учня.
Ефективність дистанційно¬го навчання залежить від якості матеріалів (навчальних курсів), що використовуються, і майстерності педагогів, що беруть участь у цьому процесі. Звідси важливість також концептуальних педа¬гогічних положень, на яких передбачається будувати су¬часний курс дистанційного навчання. Розглянемо їх.
• У процесі навчання головним є самостійна пізна¬вальна діяльність учня (навчання, а не викладання).
• Важливо, щоб той, хто навчається, зумів самостійно здобувати знання з допомогою різноманітних джерел інформації, і з цією інформацією зміг працювати в зруч¬ний для нього час, використовуючи різні способи пізна¬вальної діяльності.
• Самостійне придбання знань не повинне носити пасивний характер, а навпаки, учень із самого початку має бути залучений до активної пізнавальної діяльності, що не обмежується оволодінням знаннями, проте неод¬мінно передбачає їх застосування для розв’язання різно¬манітних проблем навколишньої дійсності.
• Організація самостійної (індивідуальної або гру¬пової) діяльності тих, хто навчається, в мережі Інтернет припускає використання новітніх педагогічних техно¬логій, які адекватні специфіці даної форми навчання, стимулюють розкриття внутрішніх резервів кожного учня й одночасно сприяють формуванню соціальних якостей особи. Найбільш вдалими щодо цього є навчання у співпраці, метод проектів, дослідницькі, проблемні методи.
• Дистанційне навчання передбачає активну взаємодію як з викладачем — ко¬ординатором курсу, так і з іншими партне¬рами, також співпрацю у процесі різного роду пізнавальної і творчої діяльності. Проблеми соціа-лізації вельми актуальні при дистанційному навчанні.
• Система контролю має носити систематичний ха¬рактер, будуватися як на основі оперативного зворотно¬го зв’язку (передбаченого у структурі навчального мате¬ріалу, оперативного звернення до викладача або консуль¬танта курсу в будь-який зручний для слухача час), авто¬матичного контролю (через системи тестування), так і відстроченого контролю (наприклад, при очному тесту¬ванні).
Вивчення праць класиків показало, що викладачам-розробникам дистанційних курсів будуть корисні рекомендації Ф.Дистервега в його «Керівництві до освіти німецьких вчителів». Вони залишаються вкрай актуальними і нині при найсучасніших педагогічних тех¬нологіях. Ось деякі з них:
• розподіляй кожний матеріал на ступені і невеликі закінчені частини;
• вказуй на кожному ступені окремі частини мате¬ріалу і, не допускаючи істотних перерв, наводь окремі дані, щоб викликати допитливість учня, проте не задо¬вольняючи її повною мірою;
• розподіляй і розмішуй матеріал так, щоб, де тільки можливо, на наступному ступені при вивченні нового знову повторювався попередній матеріал. Необхідно, щоб матеріал вас захоплював. Застосу¬вання різноманітної графіки, анімації й імітації має спри¬яти підвищенню привабливості дистанційних курсів.
Застосування веб-технологій для створення елект¬ронних підручників диктує свої закони і пред’являє певні вимоги до підходів і методів їх розроблення.
По-перше, якщо ми хочемо, щоб навчальний по¬сібник був веб-сайтом, він має органічно входити в за¬гальну «павутину», бути «живим», взаємопов’язаним че¬рез гіперпосилання з актуальною поточною інформацією мережі, з реальними економічними даними, які є мате¬ріалом для практичних завдань, а також перекликатися з різноманітною теоретичною інформацією за відповід¬ними темами (зокрема, з іншими навчальними посібни¬ками).
По-друге, як і будь-який веб-сайт, такий підруч¬ник має розвиватися, не бути статичним. Такий підхід допомагає розробляти навчальний посібник поетапно, він починатиметься з деякого «ядра», основи курсу, потім буде збільшуватися кількісно і змінюватися якісно, по¬дібно живій істоті. Інтернет-технології дають змогу от¬римати статистику з відвідування кожної веб-сторінки курсу, знайти найпопулярніші маршрути пересування слухачів по веб-сторінка курсу.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Андреев A. A. Введение в дистанционное обуче¬ние: учеб.-метод. пособие. М.: ВУ, 1997. 210 с.
2. Иванников А. Быков Д. Что такое дистанционное образо¬вание // Учительская газета. 1994. № 38. С.8.
3. Овсянников В. И. Заочное и дистанционное обра¬зование: близнецы или антиподы? // Открытое образование. 2002. № 2. С. 64–73.
4. Хуторской A. B. Научно-практические предпосыл¬ки дистанционной педагогики // Откры¬тое образование. 2001. № 2. С. 30–35.
5. Хуторской А. В. Интернет в школе: практикум по дистанционному обучению. М.: ИОСО РАО, 2000. 304 с.

One Reply to “Коберник Г. І. “ПРИНЦИПИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ТА ЕФЕКТИВНІ УМОВИ СТВОРЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ””

  1. Надія Стеценко says:

    Яка платформа для дистанційного навчання, на Ваш погляд, є найбільш ефективною?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *