Дата зміни інформації:

Решітник Ю.В. “ПРО КОМП′ЮТЕРНІ ЛАБОРАТОРНІ РОБОТИ В КУРСІ ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ”

Решітник Ю.В., кандидат фізико-математичних наук,

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Одним з основних перспективних шляхів впровадження нових інформаційних технологій у викладання фізики є використання комп’ютерних програм, що дозволяють проводити демонстраційний експеримент і фронтальні лабораторні роботи на дуже високому рівні. Фізичний експеримент формує в студентів уявлення про фізичні явища і процеси, поповнює і розширює їх кругозір.

Добре відомо, що курс фізики включає розділи, вивчення і розуміння яких вимагає розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Багато явищ в умовах фізичної лабораторії не можуть бути продемонстровані. Наприклад, явища макро- і мікросвіту (окремі явища неможливо спостерігати в реальному житті і, тим більше, відтворити експериментальним шляхом у фізичній лабораторії); процеси, що швидко або дуже повільно протікають; досліди, для проведення яких немає необхідного фізичного устаткування в лабораторії або виконання окремих експериментальних завдань на наявному устаткуванні відбувається при заданих параметрах, які неможливо змінити і тоді неможливо прослідкувати всі закономірності явищ, що вивчаються. В результаті студенти зазнають труднощів при освоєнні навчального матеріалу. У таких ситуаціях на допомогу приходять сучасні технічні засоби навчання.

На даний час існує велика кількість навчальних програмних засобів. Вони розроблені таким чином, що викладач має нагоду не тільки урізноманітнити способи подачі нового матеріалу, але і втручатися в процеси, показані в програмі, самостійно задавати умови проведення експерименту. Окрім того, студенти можуть самостійно виконувати лабораторні роботи поза навчальною лабораторією. Важливість самостійного експериментування студентами підкреслюється усіма методистами і дидактами (О.І. Бугайов, О.Ф. Кабардін, Є.В. Коршак, О. І. Ляшенко, В.В. Майєр, М.Т. Мартинюк, В.Ф. Савченко, Т.М. Шамало та ін.). При цьому навчальний експеримент виступає і як метод пізнання, і як джерело знань, і як засіб наочності, і як засіб фізичного доведення (перевірки справедливості виводів теорії, експериментальне доведення існування явищ, або ж функціональних залежностей між певними фізичними величинами).

Для якісного виконання комп’ютерних лабораторних робіт з фізики слід розробити: інструкцію виконання роботи, що включатиме навігацію по знаходженню необхідної моделі; теоретичні відомості про модель; покроковий план виконання експерименту; перелік завдань, необхідних для виконання роботи. Виконуючи лабораторні досліди, студенти повинні набути вміння постановки і проведення фізичного експерименту, обробки і оформлення отриманих результатів.

Серед переваг такого способу проведення лабораторних робіт – простота реалізації, економічність, відповідність сучасному рівню розвитку науки і техніки. До того ж, використання комп’ютера в якості вимірювального комплексу має ще один плюс у порівнянні із застосуванням традиційних приладів.

Таким чином, сучасні педагогічні технології у поєднанні з сучасними інформаційними технологіями можуть істотно підвищити ефективність освітнього процесу та вирішити основні завдання, що стоять перед закладами вищої освіти, в тому числі і виховання всесторонньо розвиненої, творчої особистості.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Соловйова О.Ю. Використання комп’ютерних технологій у курсі фізики. Фізика в школах України. 2009. №3. С. 20.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *