Дата зміни інформації:

Сергієнко В. П., Кашина Г. С. “МОДЕРНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ НА ЗАСАДАХ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ”

Сергієнко В. П., доктор педагогічних наук, професор,

Кашина Г. С., кандидат педагогічних наук, доцент,

Національний педагогічний університет
імені М.П. Драгоманова

Суттєве погіршення якості загальної середньої освіти протягом останніх десятиліть спричинили впровадження Концепції «Нова українська школа», метою якої є забезпечення проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти з урахуванням досвіду провідних країн світу. Реалізація Концепції «Нова українська школа» сприятиме подоланню негативних тенденцій в освіті, забезпеченню соціальної рівності та згуртованості в суспільстві, економічному розвитку і конкурентоспроможності держави та передбачає розроблення нових стандартів змісту освіти, що ґрунтуватимуться на компетентнісному та особистісно орієнтованому підході до навчання, реформування системи управління середньою освітою, перехід до 12-річної середньої школи із трирічною профільною школою, що матиме академічне або професійне спрямування, стимулювання особистого і професійного зростання педагога, надання йому академічної свободи. Орієнтація суспільства на європейські стандарти і цінності, кращі світові традиції вимагають відповідних системних змін і в сфері освіти.

Наріжним каменем таких змін є покращення якості освітнього процесу в закладах середньої освіти, а відтак і якості підготовки вчителя. Здійснення освітніх реформ неможливе без докорінної модернізації системи підвищення кваліфікації вчителів, яка може бути реалізована лише у контексті реалізації Концепції «Нова українська школа».

Проблемою, яка потребує розв’язання, є дисбаланс між запитами українського суспільства на висококваліфікованих педагогічних працівників та реальним станом педагогічної освіти, а також результатами діяльності закладів освіти і готовністю педагогічних працівників до реалізації освітніх реформ та Концепції «Нова українська школа».

Ця проблема стала наслідком тривалого впливу багатьох чинників:

– застарілі зміст, структура, стандарти та технології навчання в системі педагогічної освіти, які не забезпечують майбутнім педагогам можливості оволодіння компетентнісним підходом та сучасними ефективними інструментами педагогічної праці;

– недостатня ресурсна підтримка професійної діяльності педагогічних працівників, практично повна відсутність експериментально-лабораторної бази та обладнання як для підготовки вчителів, так і для їх професійної діяльності;

– застарілі моделі та технології професійного вдосконалення педагогічних працівників, які зорієнтовані на формальне дотримання встановлених вимог, а не на особистісне та професійне зростання вчителів;

– невідповідні сучасним стандартам умови науково-педагогічної (педагогічної) діяльності та склад працівників закладів педагогічної освіти, які здебільшого не можуть забезпечити підготовку педагогічних працівників для роботи в умовах прискореної модернізації змісту освіти та методів навчання.

Якісна освіта є одним з головним чинником успіху у розвитку інформаційного суспільства та суспільства знань, а педагогічний працівник є одночасно і об’єктом, і провідником позитивних змін. Проте дисбаланс між запитами суспільства на висококваліфікованих педагогічних працівників та реальним станом освіти, а також результатами діяльності закладів освіти і готовністю педагогічних працівників до реалізації освітніх реформ вимагають відповідних системних змін. Тому актуальність виконання завдань у межах проекту прикладного дослідження зумовлена необхідністю подолання визначених проблем, що неможливе без докорінної модернізації системи підвищення кваліфікації вчителів, яка може бути реалізована лише у контексті реалізації Концепції «Нова українська школа». Саме головні принципи Концепції «Нова українська школа» мають бути покладені в основу навчання вчителів в системі післядипломної освіти: 1) Педагогіка партнерства, 2) Готовність до інновацій, 3) Нові стандарти й результати навчання, 4) Автонономія школи та вчителя, 5) Наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти.

Тому в аврально-науковому інституті неперервної освіти національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова було впроваджено проект «Модернізація системи підвищення кваліфікації вчителів на засадах Концепції нової української школи» метою якого є випереджаюча модернізація системи підвищення кваліфікації вчителів для оновлення бази навчання педагогів та забезпечення умов для становлення і розвитку сучасних моделей професійного та особистісного їх розвитку, які стануть ключовою умовою реалізації реформи загальної середньої освіти та Концепції «Нова українська школа».

Визначена мета проекту конкретизується у таких завданнях прикладного дослідження:

– розроблення моделі та технології професійного вдосконалення вчителів, які зорієнтовані на особистісне та професійне зростання, розвитку соціально зрілої особистості вчителя, прийняттю цінностей громадянського (відкритого демократичного) суспільства, поваги до держави та її правової системи, усвідомлення обов’язку захисту України, національної ідентичності та толерування полікультурності, готовності до трансляції цих якостей учням;

– оновлення змісту, структури, стандартів та технологій навчання в системі підвищення кваліфікації вчителів, які забезпечують впровадження компетентнісного, особистісно-орієнтованого підходу в педагогічній освіті, набуття педагогічними працівниками вмінь та досвіду формування компетентностей в учнів, опанування сучасними педагогічними технологіями, запровадження принципу дитиноцентризму та педагогіки партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя, батьків і громадськості з урахуванням принципів інклюзивної освіти, набуття необхідних компетентностей та досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного та спеціального навчання;

– розроблення інноваційних форм, методів, засобів навчання вчителів у системі кваліфікації, прищеплення інноваційності як способу мислення та ключового інструменту лідерства в умовах громадсько-державного партнерства, сприйняття глобалізації освітніх процесів та конкурентності як обов’язкових умов розвитку системи педагогічної освіти;

– розроблення та впровадження відкритого освітнього середовища як експериментально-лабораторної бази навчання та для підтримки професійної діяльності вчителів;

– експериментально перевірити ефективність навчання вчителів у модернізованій системі підвищення кваліфікації.

Одним з провідних підходів у роботі над проектом визначено акмеологічний підхід, сутність якого полягає у здійсненні комплексного дослідження й відновлення цілісності суб’єкта, що проходить ступінь зрілості, коли його індивідні, особистісні та суб’єктно-діяльнісні характеристики вивчаються в єдності, в усіх взаємозв’язках та опосередкуваннях, для того щоб сприяти досягненню його вищих рівнів, на які може піднятись кожний.

Під час виконання проекту планується розробити нові моделі та технології професійного вдосконалення вчителів у системі підвищення кваліфікації, які зорієнтовані на особистісне та професійне зростання, розвитку соціально зрілої особистості вчителя, прийняттю цінностей громадянського (відкритого демократичного) суспільства, поваги до держави та її правової системи, усвідомлення обов’язку захисту України, національної ідентичності та толерування полікультурності, готовності до трансляції цих якостей учням;

  • оновити зміст, структуру та технології навчання в системі підвищення кваліфікації вчителів, які забезпечують впровадження компетентнісного, особистісно-орієнтованого підходу в педагогічній освіті, набуття педагогічними працівниками вмінь та досвіду формування компетентностей в учнів, опанування сучасними педагогічними технологіями, запровадження принципу дитиноцентризму та педагогіки партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя, батьків і громадськості з урахуванням принципів інклюзивної освіти, набуття необхідних компетентностей та досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного та спеціального навчання;
  • створити відкрите освітнє середовище як експериментально-лабораторна база навчання та для підтримки професійної діяльності вчителів, яка стане інструментом забезпечення успіху реалізації концепції нової української школи.

СПИСОК ВИКОРИСТОВАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Kashyna Simulation teaching technology in modern educational system reformation / H. Kashyna,V.Lebedeva, M. Kashtalian// Science and Education26 (6):57-62 (2017).
  2. Сергієнко В.П., Кухар Л.О., Галицький О.В. Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання. – Вип. 3. – 2014. – URL http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbisnbuv/cgiirbis 64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGEFILEDOWNLOAD=1&Image file name=PDF/ITZN _2014_41_3_21.pdf

One Reply to “Сергієнко В. П., Кашина Г. С. “МОДЕРНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ НА ЗАСАДАХ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ””

  1. Надія Стеценко says:

    Чи можна вважати, що проект «Модернізація системи підвищення кваліфікації вчителів на засадах Концепції нової української школи» забезпечить успішне проходження учителями сертифікації?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *