Дата зміни інформації:

Троян С.О. “КОНЦЕПЦІЯ РОЗУМНОГО МІСТА (SMART CITY) – ПОНЯТТЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ”

Троян С.О., викладач

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

 

Інформатизація та віртуалізація сучасного суспільства приводить до формування абсолютно нового соціального простору, що передбачає конструювання нових управлінських стратегій, реалізованих у відповідь на процеси, що відбуваються  в зовнішньому середовищі. Це неминуче приводить до необхідності зміни парадигми міського розвитку: індустріальні «фордистські» мегаполіси з переважанням адміністративної та виробничої функції міста перестають відповідати потребам міського населення в умовах зростаючої конкуренції між містами за інформаційно-технологічні, людські, природні ресурси.

Розвиток інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) привів до перегляду правил взаємодії людей у всіх сферах життя, в тому числі й у сфері місцевого управління. «Віртуальний» аспект діяльності місцевих органів влади перестає бути чимось новим і стає все більш реальною й багато в чому навіть традиційною практикою в багатьох країнах світу. Зважаючи на її специфічні риси: мобільність, швидкість, поширення інформації, складність комунікативних потоків – вона часто вступає у протиріччя зі сформованою інерційністю бюрократичної системи, вимагаючи пошуку нових способів організації управління [1].

З урахуванням того, що в даний час відбувається трансформація цих управлінських практик під впливом розвитку ІКТ, сфера управління сучасним містом в нових умовах потребує істотних змін до підходів планування розвитку території, в тому числі з використанням моделі «розумного міста». Концепція «розумного міста» («smart city»), як один з прикладів здійснення управління на основі ІКТ, останнім часом привертає до себе все більшу увагу. Ця концепція стала однією з популярних теоретичних рамок, що характеризують сучасні процеси інформатизації та віртуалізації міського середовища.

Ідеї, що послужили основою для виникнення концепції «розумного міста», з’явилися ще в 1960-1970-х рр. [3], однак її практичне застосування почалося з 1990-х рр., і збіглося з періодом поширення ІКТ у державному і муніципальному управліннях, що проявилося в появі феномена «електронного уряду». У цей період у змісті концепції «розумне місто» акцентувалася саме роль ІКТ, і пріоритет в управлінні розвитком міського простору мала держава, а населенню відводилася пасивна роль: міські жителі практично не мали можливості втручатися в ухвалення рішень. Перше десятиліття ХХІ ст. позначилося ускладненням структури «розумного міста», включенням до неї ініціатив спільнот городян, спрямованих на адекватний розвиток міського простору [3]. Сучасне «розумне місто» починає включати в себе не тільки інфраструктурний розвиток простору на основі ІКТ, але і відкриту взаємодію влади, бізнес-структур та населення. У західній науковій літературі поняття «smart city», як правило, використовується в двох значеннях. Його вузьке розуміння передбачає характеристику міста, яке широко використовує інформаційно-комунікаційні технології [4]. Широке трактування терміну використовується відносно жителів міста, які володіють високим рівнем освіти і рівнем використання «розумних» технологій у повсякденному житті [5]. Однак будь-яке трактування поняття «розумного міста» передбачає розуміння міського простору (реального, так і віртуального) як відкритої платформи для взаємодії органів влади, бізнес-структур та міського населення. Концепція «розумного міста» ґрунтується на шести його характеристиках: «розумна економіка», «розумна мобільність», «розумне навколишнє середовище», «розумні люди», «розумне проживання», «розумне управління» [2].

Використання інформаційно-комунікаційних технологій у місцевому самоврядуванні при ефективному застосуванні «smart»-технологій дозволить надавати сучасні високотехнологічні послуги, до яких відносяться наприклад, такі:

  • відображення цифрової моделі місцевості;
  • побудова буферної зони заданого радіуса навколо зазначеного на цифровій карті об’єкта або точки;
  • вимірювання відстаней, площ;
  • статистичний аналіз даних по об’єктах;
  • отримання адресної інформації по об’єктах надання адмінпослуг;
  • можливість вибору об’єкта і отримання інформації та документів по ньому, в т.ч. із зовнішніх інформаційних систем (баз даних);
  • пошук об’єктів надання адмінпослуг за різними критеріями;
  • прокладання варіантів маршрутів до вибраних об’єктів, вибір оптимального шляху до них за різними критеріями;
  • відображення затвердженого переліку статистичних та ін. даних у цілях інформування населення;
  • підготовка звітних матеріалів, видача на друк результатів пошуку об’єктів та іншою інформацією, можливість збереження зображення користувачем у різних растрових форматах.

Даний підхід дозволяє:

  • приймати більш зважені рішення;
  • швидко вирішувати поточні проблеми та запобігати майбутнім;
  • поліпшити якість адмінпослуг;
  • отримати загальну картину оперативної обстановки реального часу в разі надзвичайних ситуацій;
  • виявляти тенденції та закономірності виникнення проблем.

У рамках концепцій Smart City можуть вирішуватися й інші подібні муніципальні завдання.

Список використаних джерел

  1. Vyutrih,X., Filipp, L. Virtualizatsiya kak vozmozhnyiy put razvitiya upravleniya (Virtualization as a possible way of managemen). Problemyi teorii i praktiki upravleniya. 1999. № 5. P.94-100.
  2. Kuybida V. S. Modeli obespecheniya konkurentosposobnosti territorii (Model for competitiveness territory). Problema sotsialnoy spravedlivosti i gosudarstvennoe upravlenie : materialyi mezhdunar. nauch. konf., Tbilisi, 20-21 dek. 2011 g. Tbilisi : Mezhdunar. izd-vo «Progress», 2011. P. 126-131.
  3. Mizrahi, M.V. «Umnyiy gorod»: evolyutsiya kontsepta. Initsiativyi gorodskih soobschestv v razvitii goroda («Smart City»: the evolution of the concept. Initiatives of urban communities in the development of the city). Uchenyie zapiski Tavricheskogo natsIonalnogo universiteta imeni V.I.Vernadskogo. Seriya «Filosofiya. Kulturologiya. Politologiya. Sotsiologiya». Tom 24 (65). – 2013. № 3. p.217.
  4. Podhodyi umnogo goroda budut neizbezhno vnedrenyi v Peterburge (Approaches smart city will inevitably introduced in St. Petersburg). V Ezhegodnyiy Forum «Buduschiy Peterburg». URL: http://future-spb.ru/2011/smartcit (data obrascheniya 22.06.2014).
  5. Smart cities – Ranking of European medium-sized cities : final report / The Centre of Regional Science at the Vienna University of Technology (lead partner) ; The Department of Geography at University of Ljubljana ; The OTB Research Institute for Housing, Urban and Mobility Studies at the Delft University of Technology. – Vienna: The Centre of Regional Science Vienna UT, 2007. 26 р. Access mode : http://www.smart-cities.eu/download/smart_cities_final_report. pdf

One Reply to “Троян С.О. “КОНЦЕПЦІЯ РОЗУМНОГО МІСТА (SMART CITY) – ПОНЯТТЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ””

  1. Надія Стеценко says:

    Чи використовуються у місцевому самоврядуванні м. Умані «smart»-технологіЇ? Якщо так, то на якому рівні?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *