Троян С.О., викладач
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
Інформатизація та віртуалізація сучасного суспільства приводить до формування абсолютно нового соціального простору, що передбачає конструювання нових управлінських стратегій, реалізованих у відповідь на процеси, що відбуваються в зовнішньому середовищі. Це неминуче приводить до необхідності зміни парадигми міського розвитку: індустріальні «фордистські» мегаполіси з переважанням адміністративної та виробничої функції міста перестають відповідати потребам міського населення в умовах зростаючої конкуренції між містами за інформаційно-технологічні, людські, природні ресурси.
Розвиток інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) привів до перегляду правил взаємодії людей у всіх сферах життя, в тому числі й у сфері місцевого управління. «Віртуальний» аспект діяльності місцевих органів влади перестає бути чимось новим і стає все більш реальною й багато в чому навіть традиційною практикою в багатьох країнах світу. Зважаючи на її специфічні риси: мобільність, швидкість, поширення інформації, складність комунікативних потоків – вона часто вступає у протиріччя зі сформованою інерційністю бюрократичної системи, вимагаючи пошуку нових способів організації управління [1].
З урахуванням того, що в даний час відбувається трансформація цих управлінських практик під впливом розвитку ІКТ, сфера управління сучасним містом в нових умовах потребує істотних змін до підходів планування розвитку території, в тому числі з використанням моделі «розумного міста». Концепція «розумного міста» («smart city»), як один з прикладів здійснення управління на основі ІКТ, останнім часом привертає до себе все більшу увагу. Ця концепція стала однією з популярних теоретичних рамок, що характеризують сучасні процеси інформатизації та віртуалізації міського середовища.
Ідеї, що послужили основою для виникнення концепції «розумного міста», з’явилися ще в 1960-1970-х рр. [3], однак її практичне застосування почалося з 1990-х рр., і збіглося з періодом поширення ІКТ у державному і муніципальному управліннях, що проявилося в появі феномена «електронного уряду». У цей період у змісті концепції «розумне місто» акцентувалася саме роль ІКТ, і пріоритет в управлінні розвитком міського простору мала держава, а населенню відводилася пасивна роль: міські жителі практично не мали можливості втручатися в ухвалення рішень. Перше десятиліття ХХІ ст. позначилося ускладненням структури «розумного міста», включенням до неї ініціатив спільнот городян, спрямованих на адекватний розвиток міського простору [3]. Сучасне «розумне місто» починає включати в себе не тільки інфраструктурний розвиток простору на основі ІКТ, але і відкриту взаємодію влади, бізнес-структур та населення. У західній науковій літературі поняття «smart city», як правило, використовується в двох значеннях. Його вузьке розуміння передбачає характеристику міста, яке широко використовує інформаційно-комунікаційні технології [4]. Широке трактування терміну використовується відносно жителів міста, які володіють високим рівнем освіти і рівнем використання «розумних» технологій у повсякденному житті [5]. Однак будь-яке трактування поняття «розумного міста» передбачає розуміння міського простору (реального, так і віртуального) як відкритої платформи для взаємодії органів влади, бізнес-структур та міського населення. Концепція «розумного міста» ґрунтується на шести його характеристиках: «розумна економіка», «розумна мобільність», «розумне навколишнє середовище», «розумні люди», «розумне проживання», «розумне управління» [2].
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у місцевому самоврядуванні при ефективному застосуванні «smart»-технологій дозволить надавати сучасні високотехнологічні послуги, до яких відносяться наприклад, такі:
- відображення цифрової моделі місцевості;
- побудова буферної зони заданого радіуса навколо зазначеного на цифровій карті об’єкта або точки;
- вимірювання відстаней, площ;
- статистичний аналіз даних по об’єктах;
- отримання адресної інформації по об’єктах надання адмінпослуг;
- можливість вибору об’єкта і отримання інформації та документів по ньому, в т.ч. із зовнішніх інформаційних систем (баз даних);
- пошук об’єктів надання адмінпослуг за різними критеріями;
- прокладання варіантів маршрутів до вибраних об’єктів, вибір оптимального шляху до них за різними критеріями;
- відображення затвердженого переліку статистичних та ін. даних у цілях інформування населення;
- підготовка звітних матеріалів, видача на друк результатів пошуку об’єктів та іншою інформацією, можливість збереження зображення користувачем у різних растрових форматах.
Даний підхід дозволяє:
- приймати більш зважені рішення;
- швидко вирішувати поточні проблеми та запобігати майбутнім;
- поліпшити якість адмінпослуг;
- отримати загальну картину оперативної обстановки реального часу в разі надзвичайних ситуацій;
- виявляти тенденції та закономірності виникнення проблем.
У рамках концепцій Smart City можуть вирішуватися й інші подібні муніципальні завдання.
Список використаних джерел
- Vyutrih,X., Filipp, L. Virtualizatsiya kak vozmozhnyiy put razvitiya upravleniya (Virtualization as a possible way of managemen). Problemyi teorii i praktiki upravleniya. 1999. № 5. P.94-100.
- Kuybida V. S. Modeli obespecheniya konkurentosposobnosti territorii (Model for competitiveness territory). Problema sotsialnoy spravedlivosti i gosudarstvennoe upravlenie : materialyi mezhdunar. nauch. konf., Tbilisi, 20-21 dek. 2011 g. Tbilisi : Mezhdunar. izd-vo «Progress», 2011. P. 126-131.
- Mizrahi, M.V. «Umnyiy gorod»: evolyutsiya kontsepta. Initsiativyi gorodskih soobschestv v razvitii goroda («Smart City»: the evolution of the concept. Initiatives of urban communities in the development of the city). Uchenyie zapiski Tavricheskogo natsIonalnogo universiteta imeni V.I.Vernadskogo. Seriya «Filosofiya. Kulturologiya. Politologiya. Sotsiologiya». Tom 24 (65). – 2013. № 3. p.217.
- Podhodyi umnogo goroda budut neizbezhno vnedrenyi v Peterburge (Approaches smart city will inevitably introduced in St. Petersburg). V Ezhegodnyiy Forum «Buduschiy Peterburg». URL: http://future-spb.ru/2011/smartcit (data obrascheniya 22.06.2014).
- Smart cities – Ranking of European medium-sized cities : final report / The Centre of Regional Science at the Vienna University of Technology (lead partner) ; The Department of Geography at University of Ljubljana ; The OTB Research Institute for Housing, Urban and Mobility Studies at the Delft University of Technology. – Vienna: The Centre of Regional Science Vienna UT, 2007. 26 р. Access mode : http://www.smart-cities.eu/download/smart_cities_final_report. pdf
Чи використовуються у місцевому самоврядуванні м. Умані «smart»-технологіЇ? Якщо так, то на якому рівні?