II курсу, факультету фізики, математики та інформатики
Науковий керівник:
Усатюк Я. В., викладач кафедри інформатики і ІКТ
Уманський державний університет імені Павла Тичини
Щоденний активний розвиток суспільства все більше і більше наштовхує нас на вдосконалення роботи з дітьми з приводу сприймання ними медіа інформації як із типових джерел (таких як телебачення, радіо, друковані видання та інші) так і новітніх джерел (комп’ютерне спілкування, Інтернет та інше). Це наштовхує вчителів на вдосконалення освітнього процесу, який спиятиме формуванню у дітей медіаграмотності. Однією з таких частин освітнього процесу є – медіаосвіта.
Медіаосвіта – частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно-опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій [1].
Медіаосвіта дає можливість відкрити великі можливості для розвитку дитини її потенціалу та здібностей. Саме з врахуванням можливостей медіаосвіти можна сприяти розвитку умінь орієнтуватися в сучасних інформаційних потоках та підвищення медіаграмотності школярів, а також розвитку критичного осмислення при сприйнятті різних видів медіатекстів.
В першу чергу розвивати медіаграмотність потрібно у школярів через те що вони активно контактують з медіа.
Необхідність розвитку медіаграмотності саме в підлітковому віці обумовлена такими факторами:
- По-перше, підлітковий вік є важливим періодом для інтелектуального, фізичного і психоемоційного розвитку дитини.
- По-друге, сучасний школяр має, як правило, досить значний аудіовізуальний досвід: активно спілкується з телевізійною, комп’ютерною, відео – і звукозаписною технікою, володіє навичками поводження з мобільною телефонією і т. ін.
- По-третє, учні, що стикаються з постійно зростаючим потоком інформації (навчальної, медійної), мають значні труднощі, коли їм необхідно самостійно критично оцінити отриману інформацію, виявити не тільки інтелектуальну і пізнавальну активність, але й особистісну, суб’єктивну позицію, творчу індивідуальність [2].
Саме тому до основних завдань вчителя входять:
- Формування інформаційної культури.
- Ознайомлення учнів із розмаїттям засобів опрацювання інформації.
- Вироблення медіаімунітету
- Формування рефлексії і критичного мислення
- Створення здатності до медіатворчості [3].
Отож, медіаосвіта та медіаграмотність є дуже важливими частинами освітнього процесу в сучасному інформаційному суспільстві, яке активно впливає на розвиток дітей, а отже і на їх формування. Саме тому перед вчителями постає дуже важливе завдання з приводу вироблення у дітей медіаграмотності та правильного сприймання дітьми інформації отриманої з різних джерел, таких як Інтернет, телебачення, радіо, друкованих видання та інших джерел, що в подальшому допоможе виробити в них правильне усвідомлення отриманої медіаінформації, яка в сучасному інформаційному суспільстві активно впливає на формування особистості та закликає вчителів до розвитку у дітей критичного сприймання інформації отриманої за допомогою різних джерел.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Медіаосвіта [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Медіаосвіта.
- Пензай С. М. Стаття „Медіаосвіта як процес розвитку й саморозвитку особистості сучасного школяра” [Електронний ресурс] / Сергій Михайлович Пензай. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/43755/.
- Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / Ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с.