Дата зміни інформації:

Скачкова В.О. “МЕДІАОСВІТА – ЗАСІБ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ”

5 курс бакалаврату, факультет «Початкова освіта»

Науковий керівник:

Парфенова Ю.А, викладач інформатики

КВНЗ КОР «Білоцерківський-гуманітарно-педагогічний коледж»

 

Медіаосвіта – це один із сучасних та необхідних засобів виховання учнів. Методика медіаосвіти шкільної аудиторії зазвичай ґрунтується на реалізації різноманітних творчих завдань. У 2008 р. Європейський парламент ухвалив спеціальну резолюцію з питань медіа грамотності у світі цифрових технологій, де наголошено, що медіаосвіта має стати компонентом формальної освіти, доступної всім учням, обов’язковою частиною навчальної програми на кожному ступені шкільного навчання, і рекомендував Єврокомісії внести до програми підготовки вчителів обов’язкові модулі з медіаосвіти.

В Україні процес розвитку медіаграмотності лише набирає обертів. Сучасна педагогіка поступово відмовляється від повного педагогічного керування процесом навчання, де учень є «об’єктом» впливу, й повертається до системи стимулювання самостійної пізнавальної діяльності школярів, створення умов для їхньої творчості та співробітництва. Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та системи мас-медіа потребує цілеспрямованої підготовки особистості до вмілого і безпечного користування ними. Нині медіа потужно, а часом і суперечливо впливають на освіту молодого покоління, часто перетворюючись на провідний чинник соціалізації дітей.

Сучасна людина – це людина медіасуспільства, яка з дитинства потрапляє у сферу медіасередовища, яка стає її повсякденням. З одного боку, медіасередовище має всі традиційні соціально-психологічні ознаки, характерні для соціального середовища, а з іншого – надає можливість психологічного тиску на тих, хто перебуває в цьому середовищі.

Метою медіаосвіти є формування медіакультури особистості в середовищі важливих для неї спільнот (малих груп, родин, навчальних і виробничих колективів, місцевих громад тощо).

Головні завдання медіаосвіти полягають у сприянні формуванню:

  1. Медіаімунітету особистості, який робить її здатною протистояти агресивному медіасередовищу. Медіаімунітет передбачає медіа обізнаність, уміння обирати потрібну інформацію, оминати інформаційне «сміття», захищатися від потенційно шкідливої інформації з урахуванням прямих і прихованих впливів.
  2. Рефлексії та критичного мислення як психологічних механізмів медіаграмотності, які забезпечують свідоме споживання медіапродукції на основі ефективного орієнтування в медіапросторі та осмислення власних медіапотреб.
  3. 3. Здатності до медіатворчості для компетентного та здорового самовираження особистості та реалізації життєвих завдань, покращення якості між особової комунікації та приязності соціального середовища, мережі стосунків і якості життя в значущих для особистості спільнотах.
  4. Спеціалізованих аспектів медіакультури: візуальної медіакультури (сприймання кіно, телебачення), музичної медіакультури, розвинених естетичних смаків щодо форм мистецтва, опосередкованих мас-медіа та сучасних напрямів медіа-арту тощо.

Медіаосвіта в сучасному світі розглядається як процес розвитку особистості за допомогою засобів масової комунікації (медіа) з метою формування культури спілкування з медіа, творчих, комунікативних здібностей, критичного мислення , умінь повноцінного сприйняття , інтерпретації, аналізу та оцінки медіатекстів, навчання різним формам самовираження за допомогою медіа техніки.

Базові цілі медіаосвіти для вчителів:

-розвиток комунікативних здібностей;

-формування критичного мислення

-підвищення загальнокультурного рівня особистості

-уміння сприймати інформацію, кодувати візуальний образ у вербальну знакову систему

-оцінювання якості інформації, вміння обирати необхідну інформацію.

Медіаграмотність допомагає учителю активно використовувати можливості інформаційного поля телебачення, радіо, відео, кінематографа, преси, Інтернету; допомагає краще зрозуміти мову екранних мистецтв.  

Отже, як у сучасному світі загалом, так і у сфері сучасних медіа, що утворюють його основний хребет, наростає ступінь хаосу, деградації, розпаду. Людство стоїть на порозі глобальної біфуркації, а можливо, уже й перебуває в ній, що актуалізує потребу флуктуацій, спроможних породити «порядок із хаосу». Традиційні інститути соціалізації особистості, зокрема шкільне навчання, в умовах переходу до інформаційного суспільства дедалі помітніше відсуває на другий телевізійний і комп’ютерний екран як абстрактний сукупний дорослий. Освіта може й повинна взяти на себе функцію керування інформаційною поведінкою особистості ( з перспективою трансформації процесу керування в самокерування). Цю функцію можна визначити як медіаорієнтаційну. Медіаорієнтаційна функція освіти потребує певної інституціоналізації, способом якої є медіаосвіта.  Інституціоналізація медіаорієнтаційної функції може здійснюватись у багатьох формах (інтеграція елементів медіаосвіти в різні навчальні дисципліни, медіа освітні факультативи, гуртки і студії, відповідно зорієнтовані форми позашкільної роботи тощо), проте стрижнем шкільної медіаосвіти має стати курс із медіа культури.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Слюсаревський М. Медіаорієнтаційна функція освіта як відповідь на виклики інформаційної доби/ М. Слюсаревський // Рідна Школа. – 2013. – № 4-5. – С. 13–19.
  2. Шкель Н., Жулькова С. Медіаосвіта вчителя в сучасній школі / Н. Шкель, С. Жулькова // Медіаосвіта вчителя в сучасній школі. – 2017. – Вип. 10. – С. 21-25.
  3. Дем’яненко О. Теорія і практика медіаосвіти/ О. Дем’яненко // Нова Школа: Практики, Проблеми. – 2014. – № 2. – С. 12–14.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *