Дата зміни інформації:

Хомяк Д.О. “МЕДІАОСВІТА ЯК ПРОЦЕС РОЗВИТКУ Й САМОРОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ШКОЛЯРА”

IV курс, природничо-географічний факультет

Науковий керівник:

Усатюк Я.В., викладач кафедри інформатики і ІКТ

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

Медіаосвіта як процес розвитку й саморозвитку особистості сучасного школяра потрібна для того, щоб усвідомлено сприймати, швидко мислити, роз’яснювати медіатексти з метою розширення загальних, соціокультурних, професійних знань та відносно стійких властивостей особистості школяра.   

Сучасний розвиток освіти не може відбуватись без використання засобів масової комунікації та інформаційних технологій. Ці засоби виконують такі функції: інформаційну, виховну, просвітницьку, розважальну та ін.

Щоб вдосконалити якість сучасної освіти в Інтернет-суспільстві, зробити так, щоб вона була доступна та ефективна, підготувати школярів до життя і діяльності сьогодні доцільно враховувати процеси інформаційно-технологічного розвитку різних галузей [1].

Згідно державної програми “Освіта” навчально-виховний процес у школі має бути направлений на формування та розвиток пізнавальної особистості і активності школярів. Через це значно актуалізується проблема розвитку медіа-освіти школярів.

Радою Європи у 2012 році були розроблені рекомендації по медіаосвіті, у яких було затверджено, що медіаосвіту можна розглядати як навчання, з метою виховання учнів, здатних формувати власну думку на основі доступної їм інформації.

Є ряд завдань, що можуть вирішити проблеми застосовування нових технологій в навчальному процесі. Серед них надання належного оснащення навчальних закладів технологічними засобами, підготовленість педагогів, зміна традиційної системи, з врахуванням потреб сучасного суспільства у формуванні самостійного критичного мислення школярів.

Медіаосвіта сприяє розвитку дитини, її інтелектуального і творчого потенціалу, здібностей, самостійного мислення, економії часу та вільний доступ інформації. Саме в рамках медіаосвіти особистість розвиває своє уміння орієнтуватися в вільному доступі інформації, а також підвищує рівень грамотності в сфері медіа.

Кінцева мета – розвиток медіаграмотності учнів, що сприяє спілкуванню з медіа під критичним кутом зору, розумінню значимості медіа в житті кожної людини.

Потрібно розвивати медіаграмотність саме в шкільному віці тому, що:

1) підлітковий етап – є важливою складовою в житті розвитку дитини. Фізичного, інтелектуального, психологічного та емоційного.

2) Дітям важко опрацьовувати самостійно подану інформацію. Тому їм потрібно проявити активність, творчу індивідуальність та вміння коректно мислити.

Медіаосвітня програма дає учням знання про інформаційне середовище, формує медіакультуру і розширює світогляд [2].

У світі стоїть дуже важливе питання щодо сучасних інформаційних технологій, піднялось питання, щодо їх ролі у громадському суспільстві, але слід розуміти, що є небезпека й ризики, які несуть за собою засоби мас-медіа на молоде покоління. Що обмежує їх фізичний розвиток, живе спілкування.

Виділяють такі основні завдання для вчителя:

  1. Формування інформаційної культури;
  2. Ознайомлення учнів із комп’ютерними технологіями для опрацювання інформації.
  3. Вміння протистояти агресії медіасередовища і зберегти відчуття психологічного стану при використанні інтернет середовища.
  4. Формування рефлексії і критичного мислення, як психологічних механізмів.
  5. Створення здатності до медіатворчостідля компетентного і здорового особистісного самовираження, реалізації життєвих завдань.

Розширення інформаційного простору учнів передбачає залучення вчителів інформатики, вчителів-предметників, вчительського персоналу.

Вчителі формують в учнів такі вміння: використовувати різні джерела інформації; класифікувати інформаційні джерела; користуватися новими інформаційними технологіями; переробляти інформацію для отримання певного продукту; аналізувати та критично ставитися до інформації; розуміти та усвідомлювати інформацію [3].

Аналізуючи весь вище поданий матеріал, можна зробити такий висновок: основа сучасного суспільства – інформаційні ресурси, які є основними засобами для праці. На сьогоднішній стан в світі культура та медіаосвіта є невід’ємною складовою життя громадськості в Інтернет середовищі та головною складовою в формуванні загальної культури людини. Школа повинна мати освітній ресурс для створення таких педагогічних ситуацій, в яких учень може самостійно вибудовувати алгоритми роботи з інформацією.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Зражевська Н. І. Масова комунікація і культура: Лекції / Зражевська Н. І. – Черкаси: Брама – Україна, 2006. – 172 с.
  2. Казаков Ю. М. Педагогічні умови застосування медіаосвіти в процесі професійної підготовки майбутніх учителів / Казаков Ю. М. Автореф. канд. педаг. наук за спец. 13.00. 04 – теорія та методика професійної освіти. – Луганськ, 2007. – 21 с.
  3. Челышева И. В. Массовое медиаобразование: перспективы взаимодействия России и Великобритании / И.В. Челышева, Г.В. Михалева // Медиаобразование. – 2015. – № 4. – С. 42 – 54.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *