Дата зміни інформації:

Хомяк М.О. “КОНЦЕПЦІЯ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ В УКРАЇНІ”

IV курс, природничо-географічний факультет

Науковий керівник:

Усатюк Я.В., викладач кафедри інформатики і ІКТ

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

 

Різкий розвиток інформаційних технологій на сьогодення вимагає підготовки особистості до вмілого і безпечного користування ними. У майбутньому світ все більше спиратиметься на інформаційно-комунікаційні технології. На взаємодію з різноманітними медіа (книги, преса, радіо, кіно, телебачення, Інтернет) припадає все вагоміша частка в бюджеті вільного часу громадян України, чим зумовлюється значний вплив медіа на всі верстви населення, передусім на дітей і молодь.

У цих умовах медіаосвіта стає основною складовою інформаційної безпеки країни, відіграє головну роль у вихованні патріотизму молоді. В подальшому медіаосвіта стане головним чинником забезпечення відкритості освіти [1].

Перші експериментальні досягнення медіаосвіти в Україні підтверджують необхідність інтеграції ініціатив суб’єктів освітнього процесу і широкої громадськості в ефективну національну медіаосвітню систему [2].

Розроблення і прийняття нової редакції Концепції впровадження медіаосвіти в Україні – є важливою складовою в освіті, яка сприятиме побудові в країні інформаційного суспільства,  покращувати економіку, формувати суспільство. Концепція базується на вивченні стану медіакультури населення України та міжнародному досвіді організації медіаосвіти. Основні положення Концепції відповідають завданням, сформульованим у Паризькій програмі-рекомендаціях з медіаосвіти ЮНЕСКО [3].

Головною метою Концепції  в Україні є ефективна система медіаосвіти, що має стати фундаментом безпеки держави, всебічно підготувати дітей і молодь до безпечної та ефективної взаємодії, формувати у громадян грамотність і медіакультуру [4].

Основна мета медіаосвіти – формування медіакультури особистості в навколишньому суспільстві, потрібних для неї спільнот.

Головними завданнями медіаосвіти є сприяння формуванню:

  • грамотності як комплексу умінь, знань, розуміння і відносин, які дають споживачам можливість: ефективно і безпечно користуватися медіа, усвідомлено обирати, розуміти характер контенту і послуг, приймати рішення та користуватися повним спектром можливостей, які пропонують нові комунікаційні технології та медіаінформаційні системи;
  • рефлексії і критичного мислення, які забезпечують свідоме споживання медіапродукції і саморегуляцію взаємодії з медіа на основі ефективного орієнтування в медіапросторі та осмислення власних медіапотреб;
  • здатності до медіатворчості для компетентного і здорового самовираження особистості та реалізації її життєвих завдань, розвитку патріотизму, української ідентичності, згуртованості, солідарності [5].

Пріоритетними напрямкками розвитку в Україні системи медіаосвіти є:

  • створення системи шкільної медіаосвіти, що закладає основу медіаосвіти протягом життя, також розвиток різноманітних факультативних, бібліотечних, медіаосвітніх програм для підлітків;
  • розроблення стандартів медіаінформаційної грамотності педагогів;
  • активізація співпраці вищих навчальних закладів, які готують фахівців для медіавиробництва і сфери мистецтва, зокрема з метою проведення міждисциплінарних досліджень з проблем розвитку медіаосвіти;
  • налагодження повноцінного суспільного діалогу з метою оптимізації медіаосвітньої діяльності самих медіа [6].

В загальному можна сказати, що за допомогою впровадження медіаосвіти в навчальні заклади України суспільство удосконалить взаємодію мас-медіа і освітні інституції на вищих рівнях. Також забезпечить готовність фахівців системи освіти до розв’язання медіаосвітніх проблем, що потребує перебудови звичних форм роботи, перепідготовки та підвищення кваліфікації, зорієнтованих на ознайомлення з медіаосвітніми інноваціями.

Взаємодія закладів освіти із зацікавленими відомствами і громадськими організаціями завдяки медіаосвіті в подальшому буде здійснюватися на всіх рівнях. У найближчій перспективі видається доцільним створення Комісії з медіаосвіти при Науково-методичній раді Міністерства освіти і науки, які сприяли б підвищенню взаємодії на вищому рівні представників відомств і громадських організацій з медіаосвітянами.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Концепція впровадження медіа-освіти в Україні // Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України [Електронний ресурс].
  2. Коаліційна угода // Верховна Рада України VIII скликання. – Київ: 2014. – С. 59
  3. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / Ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с. – с. 8.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *