Дата зміни інформації:

Цихоня С.Д. “МЕДІАОСВІТА СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ”

I курс магістратури, факультет соціальної та психологічної освіти

Науковий керівник:

Усатюк Я.В.,  викладач кафедри інформатики і ІКТ

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

 

Із кожним днем все збільшується кількість інформації, якою оперує людина. Щосекунди наш біологічний комп’ютер обробляє та фільтрує складні пласти інформаційних потоків, які постійно значними порціями надходять не лише до свідомості, а й «застрягають» у тенетах підсвідомого. Як ніколи актуальною постає проблема адаптації до життя у прискореному темпі. За таких умов мозок не здатний продуктивно засвоїти інформацію, що надходить, а тому потребує захисту, своєрідний фільтр, який дозволив би уникнути проблеми інформаційної інтоксикації та сприяв безпечному використанню можливостей технічного прогресу.

Дослідженню проблеми медіаосвіти присвячені роботи С. Ауфенангера, О. Баранова, Н. Кирилової, О. Федорова, І. Чемерис, Н. Чечериної. Педагогічні умови формування медіаграмотності аналізувалися в роботах Г. Майбороди та О. Федорова.

Перш за все, необхідно відмітити , що медіаосвіта – це процес розвитку в аудиторії критичного мислення на матеріалі медіа і способів використання мас-медіа в особистісному та професійному розвитку [4].

В резолюціях та рекомендаціях ЮНЕСКО неодноразово відзначалась важливість та підтримка медіаосвіти як частини основного права кожного громадянина будь-якої країни на самовираження та отримання інформації, а також, рекомендації ввести курси із медіа грамотності у національні навчальні плани різних країн [2]. Крім того, відомо, що 2010 року схвалено Концепцію впровадження медіаосвіти в Україні [1]. Головною метою Концепції є сприяння розбудові в Україні ефективної системи медіа-освіти заради забезпечення всебічної підготовки дітей і молоді до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою медіа, формування у них медіа-обізнаності, медіа-грамотності і медіа-компетентності відповідно до їхніх вікових та індивідуальних особливостей [3].

Основними завданнями, виділеними в Концепції, є формування медіа-імунітету особистості (вміння протистояти агресивному медіа-середовищу), рефлексії та критичного мислення (вміння ефективно орієнтуватися в медіа-просторі), здатності до медіа-творчості (самовираження), спеціалізованих аспектів медіа-культури (розвиток естетичного смаку щодо форм мистецтва, опосередкованих мас-медіа) [3].

А.В. Федоров вважає, що медіаосвіта студентів має включати декілька циклів. Перший цикл включає творчі завдання, які направлені на оволодівання ними креативними уміннями за допомогою ігрових вправ та технічних засобів. У даний цикл можуть входити літературно-імітаційні заняття (написання медіатекстів),  театралізовано-ситуаційні (інсценізація тих чи інших епізодів медіатексту), а також зображувально-імітаційні заняття (створення колажів, малюнків медіакультури) [5].

Наступний цикл завдань направлені на розвиток в аудиторії вміння повноцінного сприйняття медіатекстів. Пропонуються заняття по відтворенню в пам’яті динаміки просторово-часових, аудіовізуальних образів з подальшим їх обговоренням [5].

Ще один цикл, направлений на розвиток вміння аналізувати медіатексти, тобто критично осмислювати тексти ЗМІ [5]. 

Важливими умовами впровадження медіа-освіти в Україні є [3]:

  • удосконалення нормативно-правової бази взаємодії мас-медіа та освітніх інституцій на всіх рівнях;
  • забезпечення готовності фахівців системи освіти до розв’язання медіа-освітніх проблем, а також підвищення їх кваліфікації в напрямі медіа-освітніх інновацій;
  • якісне програмно-методичне та інформаційне забезпечення;
  • активізація міжгалузевої і міжнародної взаємодії, здійснення спільних наукових проектів, проведення круглих столів, міжвідомчих семінарів, конференцій, фестивалів з медіа-освіти.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Власенко І. А., Олійник М. С. (2018) Формирование медиаграмотности студентов: практический аспект Теорія і практика сучасної психології (2). С. 115-118.
  2. Дячук Н. Основні концепції медіаграмотності / Наталія Дячук // Інформація, комунікація, суспільство : матеріали І Міжнародної наукової конференції ІКС-2012, 25–28 квітня 2012 року, [Львів] / Національний університет “Львівська політехніка”, Кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності, Кафедра інформаційних систем та мереж. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012. – С. 202–203
  3. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lobtim.ua/Mediaosvita/001_konsepsiavprovadzen namediaosvity.doc.pdf
  4. Медіаосвіта соціальних педагогів / Автори-укладачі: Г. Я. Майборода, М. М. Матвійчук. Навчально-методичний посібник. – Черкаси: ФОП Гордієнко Є. І., 2014. – 90 с.
  5. Федоров А.В. Специфика медиаобразования студентов педагогических вузов // Педагогика. 2004. № 4. С. 43-51.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *