ІІ курс магістратури, факультет Середньої освіти (Інформатика)
Науковий керівник:
Підгорна Т.В., кандидат педагогічних наук, доцент,
Національний педагогічний університет
ім. Михайла Петровича Драгоманова
Стрімкий розвиток інформаційних технологій в усьому світі і, зокрема в Україні, веде до усвідомлення зручностей і переваг їх використання. Сучасний перехід України до інформаційного суспільства, коли сьогодні до Інтернету може підключись практично будь-яка людина і безліч пристроїв обумовлює можливість переходу до так званих «Хмарних послуг». Завдяки хмарним технологіям освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості.
Хмарні технології (Cloud Computing) – це парадигма, що передбачає віддалене опрацювання та зберігання даних. Хмара – сервер або мережа, де зберігаються дані та програми, що з’єднуються з користувачами через Інтернет. Хмарні технології дозволяють використовувати програми без установки і доступу до особистих файлів з будь-якого комп’ютера, що має доступ в Інтернет [4].
Сьогодні ці технології набувають все більшого значення у професійній діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Пояснюють це, перш за все, новими можливостями використання електронних додатків (що базуються на Інтернет-технологіях) для освіти під час уроку та поза ним. Такими є визнані спільнотою вчителів-предметників сервіси Google та Microsoft. [2].
Форми використання хмарних технологій в освіті: віртуальні предметні спільноти, «віртуальні вчительські», «віртуальний методичний кабінет», «віртуальні класи», «віртуальний документообіг», електронний щоденник і журнал, інтерактивна приймальня, тематичний форум, організація самостійної роботи учнів та факультативне навчання, контенті сховища [3].
Основні компанії, а саме, Google, Microsoft, IBM, що займаються розробкою даної продукції, намагаються удосконалити хмарні технології для їх впровадження у навчальний процес ЗНЗ, зокрема у професійну діяльність вчителів. Слід зазначити такі функціональні можливості основних продуктів компанії Google[5]: створення веб-сайтів –GoogleSites; ведення календаря, робочого графіку, складання навчальних планів, тощо –GoogleCalendar; створення документів різних форматів –GoogleDocs; сумісне редагування документів різних форматів –GoogleCloudConnect; електронна пошта з пошуковою системою та захистом від спаму –Googlemail (Gmail); створення 3D-моделей –SketchUp; ведення щоденників навчальних проектів –Blogger; створення фотоальбомів, редагування фотографії, сумісна робота з іншими програмами редагування графічних файлів –Picasa; моніторинг трафіку на веб-сайт і ефективність різних маркетингових заходів –GoogleAnalytics; автоматичне перекладання веб-сторінок із різних мов –Googletranslate.
Основною метою використання хмарних технологій в освіті є забезпечення нової якості освітнього процесу, адекватного інноваційного розвитку держави і суспільства. Застосування хмарних технологій в системі освіти дозволяє вирішити два основних завдання [1]:
- забезпечити для освітніх установ і окремих учнів можливість використовувати сучасну і постійно актуалізовану комп’ютерну інфраструктуру, програмні засоби, електронні освітні ресурси і сервіси;
- знизити витрати окремих навчальних закладів та системи освіти в цілому на побудову локальних інформаційних інфраструктур за рахунок ефективного використання обчислювальних ресурсів, зосереджених у «хмарі» і еластично виділених користувачам у відповідності з їхніми запитами.
Хмарні технології дають можливість школярам та педагогам взаємодіяти і вести спільну роботу незалежно від їх місця розташування. Дані технології доставляють навчальні матеріали найбільш економічним і надійним способом, відрізняючись простотою поширення і поновлення.
Хмарні технології пропонують альтернативу традиційним формам організації навчального процесу, створюючи можливості для персонального навчання, інтерактивних занять і колективного викладання. Впровадження хмарних технологій не тільки знизить витрати на придбання необхідного програмного забезпечення, підвищить якість і ефективність освітнього процесу, а також підготує школяра до життя в сучасному інформаційному суспільстві.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Абламейко С.В., Вортницкий Ю.И., Листопад Н.И. Перспективы применения «облачных» технологий в системе образования Республики Беларусь/Четвертая Международная научная конференция «Супер компьютерные системы и их применение». – Минск: ОИПИ НАН Беларуси, 2012. – С. 29 – 36.
- Биков В.Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – №10. – 2011. – С. 8 – 23.
- Литвинова С.Г. Хмарні технології як засіб розбудови інноваційної школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://virtkafedra.ua/el_gurnal/pages/vyp14/ Litvinova.pdf.
- Сабліна М.А. Можливості використання хмарних технологій в освітніх та соціальних сферах // Освітологічний дискурс. – 2014. – №3(7). – С. 191 – 200.
- Хмарні технології [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://j.parus.ua/ua/370.