Дата зміни інформації:

Савчук І.С. “STEM ТА STEAM СУТНІСТЬ, ПРОБЛЕМИ ТА ПРОТИРІЧЧЯ РОЗВИТКУ У ВИЩІЙ ОСВІТІ”

магістрант

Національний педагогічний університет

ім. М.П. Драгоманова

Сучасний світ розвивається стрімкими темпами та ставить свої вимоги в освіті. Проблемою стає підготовка фахівців нової якості – здатних творчо мислити, швидко орієнтуватися в сучасному насиченому інформаційному просторі, приймати нестандартні рішення, вчитися і розвиватися протягом усього життя.

Освіта України зазнає змін на усіх рівнях. Метою реформування вищої освіти  є створення привабливої та конкурентоспроможної національної системи вищої освіти України, інтегрованої у Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір.

Стратегією розвитку вищої освіти України передбачена інтеграція вищої освіти і науки, яка має досягатися шляхом підвищення частки та якості дослідницької та інноваційної діяльності у закладах вищої освіти, а також підвищення актуальності змісту вищої освіти та рівня дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти. Це стає актуальною проблемою для розробки нових програм, методів навчання для вищих та загальноосвітніх навчальних закладів освіти.

Метою статті є аналіз змісту STEM та STEAM-освіти, а також виявлення основних проблем та протиріч їх розвитку у вищій освіті.

В Україні 22 червня 2015 року в Міністерстві освіти та науки України відбувся круглий стіл, присвячений розвитку STEM-освіти, на якому були присутні представники провідних установ, ініціатив, проектів у сфері освіти всіх рівнів (загальноосвітньої, профільної, позашкільної, дошкільної, вищої), а також було створено робочу групу з питань впровадження STEM-освіти в Україні Наказ МОН України від 29.02.2016 № 188 [2].

STEM-освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує студентів до успішного працевлаштування, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять.

STEM (S – science, T – technology – Е-engineering – М-mathematics). Акронім STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент та інноваційні технології [1].

STEM є основою підготовки фахівців в області високих технологій. Тому багато країн, такі як Австралія, Китай, Великобританія, Ізраїль, Корея, Сінгапур, США проводять державні програми в галузі STEM-освіти. Впровадження STEM-освіти змінить на краще економіку нашої країни, зробить її більш інноваційною та конкурентоспроможною. Адже за деякими даними залучення тільки 1% населення до STEM- професій підвищує ВВП країни на $50 млрд. А потреби у STEM-фахівцях зростають у 2 рази швидше, ніж в інших професіях, тому що STEM розвиває здібності до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування та критичного мислення [3].

Ідея використання методів різнобічного розвитку у сфері освіти не є новою. Методика PBL і концепція STEM часто передбачають підкріплення технічних дисциплін гуманітарними. Так виникли системи, де поряд із наукою, технологією, інженерією і математикою присутні Art (від англ. «мистецтво») – це методика STEAM, Music (англ. «музика») – STEMM, Reading («читання» поряд із мистецтвом) – STREAM. Найбільшого поширення набула саме концепція STEAM як повноцінне, усталене і самодостатнє явище [4].

Варто зазначити, що такий комплексний підхід, коли технічні дисципліни поєднуються з творчістю, допомагає пробудити в студента інтерес до навчання. STEAM дає змогу підключити до сухих цифр і фактів сенси, без яких людині важко довго сприймати інформацію різного рівня абстракції, хай то математичні формули, фізичні або хімічні. STEAM пробуджує креативний підхід, інтерес до всебічного сприйняття предмета навчання, критичне мислення – і таким чином дає студентам більше, ніж просто знання: дає їм навички, смак до пізнання і роботи, бажання зануритися в саморозвиток, полюбити сам процес навчання.

В системі освіти України сьогодні спостерігається повне розшарування, з яким покликаний боротись саме STEAM-підхід: частина педагогів, навчальних програм і цілих навчальних закладів робить акцент на технічні дисципліни та їхню застосовність (STEM). Водночас студенти самі по собі можуть цікавитися творчістю, але їхні прагнення не мають відгуку з боку викладачів. Творчість рідко додають у навчальні плани поряд із технічними дисциплінами – окремі гуманітарні науки у навчальних закладах із технічним нахилом викладають майже «факультативно»: оцінка з філософії для студента технічної спеціальності не грає важливої ​​ролі навіть психологічно.

Американці, законодавці моди на STEAM, упроваджують концепцію повсюдно. У США навіть започаткували Національний день STEM і STEAM. Відповідно, і кількість навчальних закладів, які дотримуються методик STEM і STEAM, тут відчутно більша, ніж в інших країнах [5].

Впровадження STEM і STEAM-освіти в Українських закладах вищої освіти тільки починається, ЗВО поки не готові до повномасштабного впровадження STEM та STEAM технологій в освітній процес. Основними проблемами є підготовка STEM та STEAM-педагогів, створення методичних розробок з урахуванням концепції, та створення відповідної матеріальної бази.  STEM, STEAM методики є універсальними та підходять майже до будь-якої дисципліни. Саме такі новітні методики підготують студента інноваційного, готового до викликів сучасності.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. STEM-освіта [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/
  2. Наказ МОН від 29.02.2016 №188 «Про утворення робочої групи з питань впровадження STEM-освіти в Україні» [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://imzo.gov.ua/2016/02/29/nakaz-mon-vid-29-02-2016-188-pro-utvorennya-robochoyi-grupi-z-pitan-vprovadzhennya-stem-osviti-v-ukrayini/
  3. Омельченко Г. Профорієнтація і професійний профіль / Г.Омельченко // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2008. -№ 2.-С.6-9.
  4. Освіта: STEM і STEAM – додайте трохи творчості до науки! [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://innovationhouse.org.ua/statti/osvita-stem-i-steam-dodajte-trohi-tvorchosti-do-nauki/

Профессии будущего: почему стоит выбрать STEM-образование? [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:  https://karandash.ua/articles/professii-budushchego-pochemu-stoit-vybrat-stem-obrazovanie/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *