Дата зміни інформації:

Густей Є.С. “ПОЗАКЛАСНА РОБОТА З МАТЕМАТИКИ У СТАРШІЙ ШКОЛІ ЯК ФОРМА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ”

ІІ курс ОС «Магістр»,  факультет фізики, математики та інформатики

Науковий керівник:

Махомета Т.М., кандидат педагогічних наук, доцент

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

 

В умовах реформування системи освіти, відтворення і зміцнення інтелектуального потенціалу нації, виходу вітчизняної науки на світовий рівень, інтеграції в світову систему освіти, переходу до ринкових відносин і конкуренції будь-якої продукції, в тому числі й інтелектуальної, особливо актуальним стає забезпечення належного рівня математичної підготовки підростаючого покоління.

Математика має широкі можливості для інтелектуального розвитку особистості, в першу чергу, розвитку логічного та творчого мислення, просторових уявлень і уяви, алгоритмічної культури, формування вміння обґрунтовувати твердження, моделювати ситуації тощо. Особливістю організації навчально-виховного процесу в сучасних умовах є орієнтація на досягнення всіма учнями обов’язкового рівня математичної освіти. У зв’язку з цим особливу увагу треба приділяти диференційованому навчанню та індивідуальній роботі з учнями не тільки на уроках, а й у позаурочний час.

Невід’ємною частиною добре організованого навчання учнів математиці стає позакласна робота з математики. До позакласної роботи відносять усі добровільні заняття, які проводяться в позаурочний час у школі або поза школою. Позакласні заняття можна будувати як на матеріалі, лише посередньо пов’язаному зі шкільною програмою, так і на матеріалі, який безпосередньо межує з темами обов’язкової програми, але не дублює цю роботу, а поглиблює і дещо розширює її [2].

Позакласна робота має бути спрямована на реалізацію таких навчальних та виховних цілей: пробудження і розвиток стійкого інтересу учнів до математики; пробудження і розвиток стійкого інтересу учнів до математики; розширення і поглиблення знань учнів з програмового матеріалу; розвиток математичних здібностей в учнів, а саме розвиток креативного (творчого) та логічного мислення, просторових уявлень і уяви, алгоритмічної культури, пам’яті тощо; вироблення в учнів певних навичок науково-дослідницького характеру; формування математичної культури учнів; виховання високої культури математичного мислення; розвиток в учнів уміння самостійно і творчо працювати з навчальною і науково-популярною літературою; розширення і поглиблення уявлень учнів про практичне значення математики в техніці і практиці тощо.

Розкриття творчого потенціалу, створення оптимальних умов для самореалізації особистості, тобто розвиток креативності учнів, є одним з пріоритетних завдань сучасної освіти. Саме визначені в системі освіти концептуальні засади слугують для реалізації ідеї навчання впродовж життя, підвищенню ролі інтелектуального потенціалу суспільства, орієнтують на виховання особистості, здатної до самоосвіти і саморозвитку. Креативність – (лат.Creatio – створення) – термін, яким окреслюються “творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і входять в структуру обдарованості в якості незалежного фактора” [1]. Раніше у літературі використовувався термін “творчі здібності”, однак пізніше почав витіснятися мовним запозиченням з англійської мови (creativity,  creative).

Розкриття творчого потенціалу, створення оптимальних умов для самореалізації особистості, тобто розвиток креативності  учнів є як одне з пріоритетних. Одним із шляхів розвитку креативного мислення є позакласна робота з математики

Мета статті – розкрити шляхи розвитку креативного мислення учнів старших класів під час позакласної роботи з математики.

Навчання значною мірою має враховувати інтереси, нахили, здібності й особистісну мету старшокласників, зважаючи на майбутню професійну освіту і життєві перспективи загалом. Потрібно створити комфортні умови навчання, за яких кожен старшокласник має відчути свою успішність, інтелектуальну спроможність, вибір майбутньої професії.

Одним із ефективних шляхів розвитку креативного мислення є позакласна робота з математики. Наприклад, активізує навчально-пізнавальну діяльність учнів участь у позакласних заходах, а особливо в інтелектуальних іграх, де вони зможуть яскраво проявити свої математичні здібності. Прикладами інтелектуальних ігор з математики, які найбільш широко використовують у позакласній роботі з математики є гра “О, щасливчику”, “Ерудит”, “Найрозумніший”, “Vivat, математики” тощо.

Також, одним із способів розвитку креативності старшокласників у позакласній роботі є творчі завдання, дослідницькі роботи, доповіді, виступи, створення учнівських проектів, мультимедійних публікацій, презентацій.

Організовуючи тижні математики, можна запропонувати старшокласникам самостійно підготувати доповідь та презентацію для учнів основної школи, наприклад, на тему “Цікаві факти про математику”. Робота учнів над таким завданням сприятиме розвитку креативності їх мислення, культурі спілкування та донесення інформації до оточуючих, пошукових здібностей тощо.

Розвиток креативності мислення старшокласників відбувається і під час участі учнів в олімпіадах, конкурсах тощо. Крім традиційної олімпіади з математики для учнів проводяться ще й заочна математична олімпіада журналу “У світі математики”, відкрита фізико-математична олімпіада Рішельєвського ліцею (м.Одеса), Інтернет-олімпіади (в режимах off-line та on-line). А також неабиякого розповсюдження по Україні набув конкурс-гра «Кенгуру – математика для всіх», створений з метою популяризації математики і підвищення зацікавленості школярів в її вивченні.

Отже, систематична позакласна робота з математики допоможе активізувати навчально-пізнавальну діяльність кожного учня, сприятиме розвитку їх математичних здібностей, а саме креативного мислення.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Велдбрехт Д.О. Розвиток креативних здібностей учнів через систему креативних вправ / Д.О.Вельдбрехт, Н.Г.Токар // Математика в школах України. – 2007. – № 29. – С. 2-6.
  2. Годованюк Т.Л. Позакласна робота з математики / Т. Л. Годованюк // Математика в школі. – 2011. – № 5. – С. 24–29.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *