Дата зміни інформації:

РОЛЬ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ

ВЕРЕЩАКА В. В.

викладач іноземних мов, викладач-методист

БОЙКО І. М.

викладач англійської мови, старший викладач

Кременчуцький педагогічний коледж імені А.С. Макаренка

Сучасне життя неможливо уявити без інформаційних технологій, які розширюють кордони спілкування, спрощують пошук, обмін, передачу інформації, а застосування технологій у секторі бізнесу підвищують ефективність та результативність діяльності підприємств. Експерти компанії «Майкрософт Україна» наголошують, що уміння працювати у віртуальній команді та розуміння великих обсягів даних є навичками, які будуть обов’язковими для навчання і кар’єри у майбутньому, що говорить про синергетичний ефект гуманітарних та інформаційних технологій [1, с. 130]. У свою чергу володіння іноземними мовами підвищує рівень конкурентоздатності фахівця на ринку праці, додає «бонусів» перед роботодавцями та підвищує шанси отримати престижну посаду та перспективу кар’єрного росту. Засадами державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності [2] визначено … інтеграцію з ринком праці, академічну свободу, різноманітність освіти тощо, що дає можливість освітнім закладам самостійно обирати форми, види, методи засоби та інструменти провадження освітньої діяльності.

Формування мовленнєвої компетентності студентів тісно пов’язана з інформаційно-комунікативною компетентністю в процесі фахової підготовки, базується на психолого-педагогічних дослідженнях та забезпечує значні можливості застосування дидактичного потенціалу інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема мультимедійних технологій, в освітньому процесі. Їх можна комбінувати відповідно до основної мети навчання – комп’ютерне програмне забезпечення може використовуватися як спосіб поліпшення навчання.

Досліджуючи роль інформаційно-комунікаційних технологій в освіті Ставицька І. В. визначає три чинники: по-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює передавання знань і накопиченого технологічного та соціального досвіду людства не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої; по-друге, сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін. Це дає кожній людині можливість одержувати необхідні знання як сьогодні, так і в постіндустріальному суспільстві; по-третє, активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником створення нової системи освіти, що відповідає вимогам інформаційного суспільства і процесу модернізації традиційної системи освіти [3].

Інтеграція України в глобальний суспільно-економічний простір сприяє ряду трансформаційних процесів, у тому числі і в освіті. Пріоритетом стає формування мовленнєвої компетентності учасників освітнього процесу, міждисциплінарна інтеграція, надання усім учасникам освітнього процесу права на участь у програмах академічної мобільності тощо.

Проаналізуємо, які ж переваги та можливості надає застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вивченні іноземних мов. Відомо, що мовні навички студентів не можуть формуватися на належному рівні в умовах відсутності іншомовного середовища. Застосування ІКТ під час занять, зокрема мультимедійних технологій, дозволяє обробляти інформацію у звуковому та зоровому вигляді, що має вплив на довготривалу пам’ять та призводить до сталого засвоєння нового матеріалу. Використання мультимедійних технологій забезпечує роботу з текстовим, графічним, табличним, звуковим, відео- масивом інформації та значно підвищує ефективність подачі навчального матеріалу і його засвоєння. Широкі можливості для вивчення іноземних мов та ефективного навчання надають різні види Інтернет-телефонії (Skype) Wechat, чати, соціальні щоденники (LiveJournal), соціальні мережі (Facebook), а також відео- (Zoom) конференції. Залучення даних технологій допомагає подолати перешкоди, які часто виникають при особистих контактах. Ефективність мультимедійних технологій пройшли «випробування» під час дистанційного навчання. Однією з переваг застосування ІКТ в освітньому процесі є економія часу, а також можливість повторного перегляду, прослуховування, аудіювання навчального матеріалу.

Безумовно, використання комп’ютерних технологій не може бути альтернативою традиційних методів вивчення іноземних мов і має певні недоліки, зокрема мультимедійні технології повинні бути допоміжним засобом, який активізує увагу студентів, оптимізує та прискорює освітній процес, але в той же час необхідно враховувати рівень знань та підготовленості здобувачів освіти до такого навчання. Необхідно також мати на увазі, що введення ІКТ в освітній процес може носити як позитивний (сприяти ефективності навчання), так і негативний характер (неправильне або недоречне використання). Ще одним недоліком надмірного використання даних технологій є той факт, що, при демонстрації інформації різних типів, відбувається розсіювання уваги, що призводить до втрати важливих відомостей, тому важливим завданням для закладу вищої освіти є формування інформаційної культури учасників освітнього процесу.

Список використаних джерел

  1. Боровик Т.М., Залозна Т.Г. Інформаційний етап розвитку гуманітарних технологій в освіті. Соціальні та гуманітарні технології: філософсько-освітній аспект: матеріали VI Всеукраїнської науково-теоретичної конференції з міжнародною участю (Черкаси, 26-27 березня 2020 р.). Черкаси, 2020. С. 130-133.
  2. Про освіту. Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII, дата оновлення 01.01.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#n12 (дата звернення 15.02.2021).
  3. Ставицька І. В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. Новітні освітні технології: науково-практична конференція. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103 (дата звернення 15.02.2021).

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *