Дата зміни інформації:

ЦИФРОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ЗАПОРУКА ЕФЕКТИВНОГО НАВЧАННЯ

Сновидович І.Г.

аспірантка кафедри менеджменту економічного факультету

Львівського національного університету імені Івана Франка

Сучасний період розвитку освіти зокрема у час дистанційного та змішаного навчання  потребує докладання великих зусиль. Причому усі учасники освітнього процесу мають одночасно та синхронно працювати щоб результат був якісним і ефективним для усіх. Викладач, як модератор який задає тон та напрямок у якому мають рухатися студенти у процесі навчання та розвитку для кращого сприйняття матеріалу має активно використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) у цьому процесі та застосовувати сучасні методи подачі інформації. Науковцями доведено, що набагато швидше та легше сприймається запропонована інформація  яка подається за допомогою медіа засобів. Проте, сучасні студенти також мають докласти зусиль та освоїти чимало компетентностей щоб якісно готувати практичні завдання та опрацьовувати матеріал.

Цифрові компетентності та комп’ютерні технології на сьогоднішній день вже стали невід’ємною частиною сучасного освітнього процесу і якісно його покращують. Цифрова компетентність дозволяє людині бути успішною в сучасному інформаційному просторі, керувати інформацією, оперативно приймати рішення, формувати важливі життєві компетенції [1]. Відповідно до Рамкової програми оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя, що затвердив Європейський парламент і Рада Європейського Союзу 17 січня 2018 року цифрова компетентність була зазначена, як одна з найважливіших для навчання протягом життя. Основне її визначення трактується, як впевнене, критичне і відповідальне використання та взаємодія з цифровими технологіями для навчання, професійної діяльності (роботи) та участі у житті суспільства [2]. Згадана компетентність передбачає також грамотні знання та вміння застосовувати цифрові технології для навчання, творчості, комунікації та взаємодії у суспільстві загалом. Окрім цього також важливим знанням і навиком є не лише використання цифрових даних та інформації але й вміння захищати інформацію, аналізувати та грамотно та критично опрацьовувати її.

У процесі підготовки до практичних занять студенти опрацьовують, освоюють і використовують у практичній діяльності велику кількість інформації. Проте, важливо організувати навчальний процес так, щоб він був цікавим і отримані знання можна одразу поєднати із практичним використанням. І це цілком можливо при поєднанні традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій. Використовуючи згадані методи студенти освоюють ІКТ-компетентність – це підтверджена здатність особистості використовувати на практиці інформаційно-кому­нікаційні технології для задоволення власних індивідуальних потреб і розв’язу­ван­ня суспільно-значущих, зокрема професійних, задач у певній предметній галузі [3]. Також важливо зазначити, що використання ІКТ в освітньому процесі є однією із важливих та дуже необхідних умов якісної підготовки молодих фахівців.

Цифровізація, яка швидкими темпами охоплює усі сфери освітнього та  економічного життя, змушує активно вчитися і розвиватися, щоб ефективно та безпечно освоювати сучасні цифрові технології і грамотно їх використовувати. Цифрові компетенції – це не тільки знання та вміння, якими мають володіти спеціалісти, що працюють у цьому напрямі, а – це вже практично основні навики, якими мають володіти молоді фахівці та й усі свідомі громадяни для ефективної соціалізації, працевлаштування і кар’єрного зростання. Аналізуючи і опрацьовуючи сайти з пошуку роботи, потрібно зазначити, що переважна більшість вакансій пов’язана із цифровими компетенціями та навичками. Варто зазначити, що роботодавці шукають креативних та готових до навчання фахівців, а також тих, що вміє працювати в період змін і гнучких, мобільних та з баченням комплексного розв’язання проблем. Також багато провідних компаній вкладають чимало фінансів і зусиль, щоб безупинно навчати свій персонал у цьому напрямі. Відповідно до сучасних вимог ринку праці, шалених темпів цифровізації та прогнозів щодо розвитку технологій нагальною потребою постає покращення компетенцій, зокрема цифрових.

Список використаних джерел

  1. Генсерук Г. Р. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Open educational e-environment of modern University. № 6 2019. С. 8-16. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14009
  2. ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning URL: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf.
  3. Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. №5 (13). URL: http://www.ime.edu-ua.net/em.html
  4. Карпенко О.В., Плікус І.Й., Головіна Д.В. Цифрова економіка: виклики для освіти та ринку праці в Україні (на прикладі обліково-фінансових спеціальностей). Приазовський економічний вісник. Вип. 5. С. 220-228. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/5_16_uk/39.pdf

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *