Дата зміни інформації:

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ

Колмакова В. О.

старший викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Коровнік І. С.

вчитель біології та хімії

Собківський ліцей Дмитрушківської сільської ради Уманського району Черкаської області

Одним з кроків модернізації змісту педагогічної освіти в Україні стало впровадження найсучасніших методик викладання із використанням інформаційних та комунікаційних технологій. Без мінімальної цифрової грамотності і відповідної підготовки неможливо правильно проводити заняття в онлайн- та офлайн-форматах, повноцінно навчатися, робити висновки стосовно набутих знань та навичок.

В результаті необхідності використання вчителем у своїй діяльності сучасних інноваційних технологій, основною ціллю освітнього процесу перестає бути лише засвоєння знань, тепер потрібно володіти засобами та методами засвоєння нових знань, розвивати пізнавальні та творчі здібності. Тому складовими професійної компетентності вчителя є предметна, методична та цифрова компетентності. Цифрова компетентність є однією з восьми ключових компетентностей визначених Європейською Комісією для сучасного громадянина. Роз’яснення поняття «цифрові технології» та перелік кроків стосовно системи розвитку «цифровізації» в Україні, і безпосередньо «цифровізації» освіти, було визначено у грудні 2016 року в документі Цифрова адженда України – 2020 [3].

Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес має супроводжуватися адекватною підготовкою науково-педагогічних працівників та студентів – майбутніх учителів. В останній період з’явилися окремі методичні рекомендації щодо ознайомлення із сучасними навчальними онлайн-лабораторіями та з інноваційними навчальними ресурсами для створення навчальних курсів (Office 365 for Education, Google Workspace for Education).

Наприклад, безкоштовна платформа Google Workspace for Education надає не лише ряд інструментів, а й детальні інструкції по роботі з кожним інструментом, багато з яких доступні українською мовою [2].

В рамках міжнародного проєкту «Модернізація педагогічної вищої освіти з використання інноваційних інструментів викладання» (MoPED) – №586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP було розроблено посібник [1], в якому представлено глибокий аналіз досліджень цифрової компетентності у світовому освітньому просторі та побудовано моделі стандартів цифрової компетентності викладача закладу вищої освіти і вчителя закладу загальної середньої освіти в Україні. Викладачі та студенти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у 2019-2020 роках брали активну участь у тренінгах з розвитку цифрової й дидактичної компетентностей в рамках міжнародного проєкту MoPED. Отримані знання та навички в подальшому застосовувалися: при використанні цифрових ресурсів, у навчанні (інклюзивному навчанні) студентів університету та слухачів курсів підвищення кваліфікації, при організації дослідницької діяльності, при організації зворотного зв’язку.

Отже, в умовах дистанційного (змішаного) навчання все частіше використовуються хмарні технології, онлайн-лабораторії, віртуальні дошки, сервіси візуалізації даних тощо. А це вимагає створення методичних розробок по використанню певних цифрових ресурсів, внесення змін в робочі програми дисциплін, силабуси тощо.

Список використаних джерел

  1. Building the digital competence teacher profile by innovative teaching instruments. Офіційний сайт факультет фізики, математики та інформатики. URL: https://fmf.udpu.edu.ua/images/moped/kursi/posibnik.pdf (дата звернення: 03.03.2021).
  2. Усі потрібні інструменти в одному рішенні. Google Workspace. URL: https://workspace.google.com/intl/uk/ (дата звернення: 03.03.2021).
  3. Цифрова адженда України – 2020. Торгово-промислова палата України. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf (дата звернення: 03.03.2021).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *