Дата зміни інформації:

ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ СТВОРЕННЯ Е-ПОСІБНИКІВ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

ГАЛИК С.Д.

заступник директора з навчально-виховної роботи

Загальноосвітня школа І-ІІІ ст.  №2 м. Зборова Тернопільської обл.

Створення освітнього середовища є одним із ключових завдань, визначених концепцією Нової української школи. Важлива роль у цьому належить сучасним засобам навчання. В умовах цифровізації суспільства науковцями, педагогами, програмістами  активно створюються освітні електронні ресурси. Навчально-методичне забезпечення трудового навчання в закладах освіти потребує системного оновлення у відповідності до вимог чинних державних стандартів. Аналіз наявного фонду підручників для 5-9 класів з трудового навчання показав на неповну відповідність їх змісту оновленій програмі предмета, затвердженій наказом МОН України від 07.06.2017 року № 804. Розв’язання означеної проблеми можливе за умови створення педагогічними працівниками цифрових освітніх ресурсів. Теоретичні та методичні засади використання електронних засобів навчання висвітлено у наукових працях В.Бикова, В. Вембер, М. Жалдака, Ю. Жука, В. Лапінського, С. Литвинової, Н.Морзе. Використанню ІКТ в процесі трудового навчання присвячені дослідження Р.Гуревича, М.Кадемії, І.Цідила. Утім проблема розробки електронних засобів навчального призначення для закладів загальної середньої освіти є актуальною та потребує подальшого дослідження.

Метою статті є розгляд дидактичних аспектів створення е-посібників з трудового навчання.

Сучасну освіту важко уявити без використання цифрових засобів. В чинному законодавстві поняття електронний підручник та електронний посібник є тотожними і визначаються як електронне навчальне видання із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію [4]. Проектно-технологічна діяльність школярів є провідною на уроках трудового навчання, а  навчальна програма  цього предмета не передбачає традиційного переліку змісту матеріалу. Тому вчитель самостійно здійснює планування освітнього процесу на основі обраних об’єктів проектної діяльності. З огляду на зазначене ефективним засобом навчального призначення для учнів може слугувати електронний посібник, в якому будуть відображені компоненти предметної та ключових компетентностей. Враховуючи варіативність об’єктів проектно-технологічної діяльності учнів та основних технологій, вчитель може самостійно до кожного проекту створити освітній цифровий ресурс. Розглянемо дидактичні вимоги до електронного посібника з трудового навчання. Серед них виокремимо наступні:

  • чітка структурованість змісту у відповідності до етапів проектної діяльності (організаційно-підготовчого, конструкторського, технологічного, заключного);
  • різноманітність інформації (текстової, графічної, аудіо, відео);
  • реалізація компетентнісного та особистісно зорієнтованого підходів у змісті методичного апарату;
  • наявність інтерактивних елементів для співпраці та взаємодії;
  • використання гейміфікації;
  • ергономічність дизайну;
  • мережева доступність та кросплатформеність.

Цінність електронного посібника в тому, що, маючи базову свою структуру, учитель може змінювати наявні зображення виробів-аналогів, відео з демонстрацією технологій виготовлення об’єктів праці з урахуванням гендерних та вікових особливостей учнів, завдання для самооцінювання поступу школярів в навчанні, доповнювати пізнавальним матеріалом профорієнтаційного змісту тощо.

Для створення сучасних засобів навчального призначення в мережі доступні різноманітні інтернет-сервіси. Розробити власний цифровий ресурс педагог може з допомогою онлайн-платформи Ourbooх, серед переваг якої є простота у використанні, безоплатність та мережева доступність [5]. Створення електронної книги відбувається в кілька етапів:

  • створення облікового запису;
  • введення назви книги, на основі якої формується її URL-адреса;
  • створення сторінок посібника та наповнення їх текстовою, графічною інформацією, мультимедійним контентом тощо;
  • оформлення параметрів книги (обкладинки, опис змісту);
  • збереження внесеної інформації та публікація е-посібника в мережі [3].

Отже, розробка інноваційних засобів навчання сприяє осучасненню освітнього середовища в ЗЗСО. Створення е-посібників з трудового навчання необхідно здійснювати  з урахуванням дидактичних вимог. Онлайн-сервіс Ourbooх є доступним  для самостійного удосконалення вчителем професійної компетентності в процесі розробки навчально-методичного забезпечення. Подальшого дослідження потребують питання структурних компонентів електронних посібників з трудового навчання.

 

Список використаних джерел

  1. Биков В. Ю. Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2010. 160 с.
  2. Галик С. Д. Виготовлення кухонної підставки. URL: https://www.ourboox.com/books/kuhonna_pidstavka/. (дата звернення: 12.03.2021).
  3. Галик С. Д. Створення навчально-методичного забезпечення початкової школи з використанням сервісу Ourbooх. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: матеріали IV міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. м. Тернопіль, 7-8 лист. 2019 р. Тернопіль, 2019. С. 154–157.
  4. Закон України «Про освіту» URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/main/2145-19. (дата звернення: 14.03.2021).
  5. Ourboox. Create and Share Amazing e-Bookx. URL: https://www.ourboox.com. (дата звернення: 10.03.2021).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *