Дата зміни інформації:

ЕФЕКТИВНЕ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ НА ЗАНЯТТЯХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У ЗАКЛАДАХ ПЕРЕДФАХОВОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

КАБАНЮК С.С.

викладач вищої категорії

Черкаський державний бізнес-коледж

У навчальному процесі важливу роль відіграють засоби навчання, оскільки використовуються не тільки з метою ефективної передачі інформації, а й для організації пізнавальної діяльності учнів/студентів та управління цією діяльністю.

У педагогіці існують різні визначення цього поняття, зокрема:

засіб навчання – це матеріальний або ідеальний об’єкт, який “розміщено” між учителем та учнем і використовується для засвоєння знань, формування досвіду пізнавальної та практичної діяльності [1];

до засобів навчання відносять такі предмети, які використовуються в навчально-виховному процесі для передачі інформації, організації пізнавальної діяльності учнів і управління цією діяльністю на різних етапах уроку[2];

засіб навчання (у вузькому сенсі) — навчальні та наочні посібники, демонстраційні пристрої, технічні засоби тощо, а у широкому сенсі — все те, що сприяє досягненню цілей освіти, тобто вся сукупність методів, форм, змісту, а також спеціальних засобів навчання [3];

засоби навчання – предмети матеріальної та духовної культури, які використовуються у процесі навчально-виховної роботи (книги, зошити, таблиці, лабораторне обладнання, письмове приладдя, натуральні об’єкти, муляжі, картини, технічні засоби навчання та ін. [4].

Для забезпечення якісної подачі матеріалу та його засвоєння, високого розумового розвитку вихованців та їхнього професійного становлення і сучасна школа, і заклади передфахової вищої освіти, що навчають здобувачів повної загальної середньої, на сьогодні мають послуговуватися у власній роботі різноманітними засобами,  завданням яких є підвищення використання того чи іншого методу навчання, врахування специфіки викладання навчальної дисципліни та багатьох об’єктивних і суб’єктивних причин. [3]

Особливо актуальним це є у нинішніх умовах, коли у зв’язку із епідеміологічною ситуацією все більшої популярності набувають дистанційні методи навчання, що при викладанні української мови у старших класах для ефективного узагальнення та систематизації навчального матеріалу обов’язково передбачають використання різноманітних дидактичних матеріалів, наочності, а також технічних засобів.

Головним засобом навчання у коледжі з української мови залишається підручник, що використовується як під час аудиторних занять, так і під час дистанційного навчання. Посилання на електронну версію підручника постійно розміщено на платформі MOOLE, що є обов’язковою у роботі викладача останні п’ять років.

Роботу з підручником поєднуємо із різноманітними методичними матеріалами та рекомендаціями, підготовленими фахівцями і безпосередньо викладачами закладу із врахуванням навчальної програми та тем, які потребують додаткового опрацювання. Дані матеріали можуть використовуватися як на етапі узагальнення та систематизації вивченого у школі, так і на етапі контролю, перевірки та корекції знань у процесі навчання.

У зв’язку із невеликим обсягом годин (127 аудиторних на 1,2 курсах на базі базової загальної середньої освіти) вагому роль відіграють і дидактичні матеріали (презентації до кожного заняття, картки-завдання, тестові завдання, схеми тощо).

Не менш продуктивним є використання наочних засобів навчання (за класифікацією Пентилюк М.І. [5,69] ), що дозволяють чергувати різноманітні види робіт, а саме: засоби зорової наочності (друковані: таблиці, картки, роздатковий матеріал) та комп’ютерної техніки.

Сучасна освіта спонукає до активного використання під час занять новітніх освітніх технологій чи їх елементів, нетрадиційних прийомів, методів навчання, відповідно, і засобів для активізації навчально-пізнавальної діяльності. Тому велику увагу приділяємо онлайн-тестуванню при вивченні загальнооосвітньої програми. [6]

Саме онлайн-тести освітнього проєкту «На урок» стали невід’ємною частиною проведення будь-якого заняття, адже їхнє продуктивне використання можливе як у аудиторіях, так і під час змішаного чи дистанційного навчання.

Отже, використання того чи іншого засобу навчання має насамперед полегшити безпосереднє засвоєння інформації, а також слугувати спонуканням, управлінням і контролем навчально-пізнавальної діяльності студентів.

Список використаних джерел

  1. Педагогіка. Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів, 2-е вид. – Київ: Освіта України, «КНТ», 2008. 528 с. URL: https://studfile.net/preview/3541737/ (дата звернення 28.12.2020)
  2. Застосування засобів навчання у навчальному процесі URL: http://ukped.com/statti/profesijna-pedagogika/5241-zastosuvannya-zasobiv-navchannya-u-navchalnomu-protsesi.html (дата звернення 28.12.2020).
  3. Вайндорф-Сисоєва Е.М. Педагогіка URL: https://stud.com.ua/61099/pedagogika/zasobi_navchannya
  4. Кузьмінський А. І. Методи й засоби навчання URL: https://subj.ukr-lit.com/texnologiya-i-texnika-shkilnogo-uroku-kuzminskij-a-i-2-10-metodi-j-zasobi-navchannya/ (дата звернення 27.12.2020)
  5. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс : Посібник для студентів пед.університетів та інститутів / Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. – Київ: Ленвіт, 2011. 366 с. URL: https://filologukraine.ua/publ/metodika/mova/zasobi_navchannja/5-1-0-275 (дата звернення 27.12.2020)
  6. Кабанюк С.С. Активізація пізнавальної діяльності студентів на заняттях з української мови за допомогою онлайн-тестів // ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Традиції та нові наукові стратегії у Центральній та Східній Європі», м. Київ: 26-27 червня 2020 р.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *