Дата зміни інформації:

ХАРАКТЕРИСТИКА ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

ДУЩЕНКО О. С. 

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики, інформатики та інформаційної діяльності

Ізмаїльський державний гуманітарний університет

Програмне забезпечення використовується користувачами комп’ютерів для вирішення різноманітних завдань. Вибір програмного забезпечення залежить від існуючих вимог до нього. Особливу увагу заслуговує вільне програмне забезпечення, яке надає окрім можливості використання, наприклад, вносити зміни до вихідного коду. Тому розглянемо саме вільне програмне забезпечення.

Програма вважається вільною, якщо користувачі мають такі свободи: «свобода виконувати програму в будь-яких цілях (свобода 0); свобода вивчати роботу програми і модифікувати програму, щоб вона виконувала ваші обчислення, як ви побажаєте (свобода 1), це передбачає доступ до вихідного тексту; свобода передавати копії, щоб допомогти своєму ближньому (свобода 2); свобода передавати копії своїх змінених версій іншим (свобода 3)» [4, с. 43].

Аналогічну думку висловлює вчена О. Є. Кравчина, яка визначає вільні програми як програми, автор, який опублікував їх у супроводі так званої «вільної ліцензії», що дозволяє використовувати програму, мати доступ до вихідних кодів, модифікувати програму [2, с. 3]. Авторка виділяє такі мотиви використання вільного програмного забезпечення в європейських країнах: усунення залежності від постачальника програмного забезпечення, зменшення витрат на інформатизацію, безпека, прозорість, тобто доступ до вихідного коду програми [2, с. 4].

Отже, вільне програмне забезпечення – програмне забезпечення, користувачі якого мають право встановлювати  програмне забезпечення на комп’ютери, використовувати його для вирішення власних завдань, змінювати і розповсюджувати програмне забезпечення без змін або з власними змінами.

Але при використання вільного програмного забезпечення можна виділити переваги та недоліки. Так, учені (О. І. Яценко, О. С. Яценко) виокремлюють відкритість кодів програми, безкоштовність, безпечність від вірусів, вільне копіювання і розповсюдження програм, модифікації кодів, висока швидкість розробки нових версій тощо [5, с. 144]. А дослідниця О. Є. Кравчина додає ще свободу в керуванні комп’ютера, вивчення програмування [2, с. 8]. При цьому авторка називає такі недоліки використання програмного забезпечення: відсутність підтримки розробників, менша популярність серед користувачів і сфера функціональності [2, с. 8]. Учені (О. І. Яценко, О. С. Яценко) ще додають необхідність відповідної підготовки фахівців для впровадження і підтримки [5, с. 144]. У свою чергу, В. Є. Величко, до недоліків вільного програмного забезпечення відносить відставання в створенні програмного забезпечення керування периферійними пристроями [1, с. 13].

Дослідник В. Є. Величко навіть використовує поняття «готовність майбутніх учителів математики, фізики та інформатики до застосування вільного програмного забезпечення у професійній діяльності» й тлумачить його як «результат спеціальної підготовки, що являє собою фундаментальну освіту особистості майбутніх учителів, що виникає при об’єднанні мотивів, професійних знань, умінь і навичок, педагогічного досвіду та рефлексії, що відповідають вимогам професійної педагогічної діяльності» [1, с. 13].

Отже, під час навчання майбутні фахівці, у тому числі й майбутні вчителі, можуть використовувати таке вільне програмне забезпечення для виконання освітніх завдань, а й відповідно у подальшій професійній діяльності, як: операційну систему Linux, OpenSolaris, офісні пакети OpenOffice.org, LibreOffice, мови програмування PHP, Python, інтегроване середовище розробки Eclipse тощо. Таким чином, використання вільного програмного забезпечення є доречним для реалізації освітнього процесу.

Список використаних джерел

  1. ВеличкоВ. Є. Формування готовності суб’єктів навчального процесу до використання вільного програмного забезпечення. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». № 13. С. 9-15.
  2. КравчинаО. Є. Основні напрями використання вільного програмного забезпечення в закладах освіти зарубіжжя. Інформаційні технології і засоби навчання. № 6 (20). URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/372/326/
  3. Навчальний посібник з дисципліни «Технології розробки програмного забезпечення» для студентів спеціальності 123 «Комп’ютерна інженерія». Полтава : ПолтНТУ, 2017. 218 с.
  4. ТабунщикГ. В., Каплієнко Т. І., Петрова О. А. Проектування та моделювання програмного забезпечення сучасних інформаційних систем. Запоріжжя : Дике Поле, 2016. 250 c.
  5. Яценко О. І., Яценко О. С. Можливості використання некомерційного програмного забезпечення під час вивчення дисципліни «Інформатика і інформаційні технології». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2016. Вип. 2 (84). С. 142-147.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *