Дата зміни інформації:

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗАСОБАМИ ОНЛАЙН-СЕРВІСІВ

МЕДВЕДЄВА М.О.

кандидат педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Одним із ефективних способів подання інформації є її візуалізація. Відповідно до завдань які ставить перед собою педагог за її допомогою можна розв’язати наступні: активізувати навчальну діяльність, інтенсифікувати навчання, унаочнити знання, розвивати критичне мислення тощо. Візуалізувати навчальну інформацію нам допоможуть такі інформаційні інструменти як інфографіка, хмари слів, скрайбінг, ментальні мапи, інтерактивні аркуші тощо.

Інфографіка це вид навчальної творчості, що поєднує графіки, текст, рисунки у різних співвідношеннях. Використання інфографіки дозволяє складну та велику за обсягом інформацію представити у простій та зрозумілій формі. Існує багато онлайн-сервісів для створення інфографіки, наприклад  Easel.ly, Piktochart, Creately, Venngage, Vizualize.me, Infogr.am, Mind the Graph, Canva.com, Visme.co, Visual.ly та інші (рис.1).

Рис. 1. Онлайн-сервіси для інфографіки

Дані сервіси є як безкоштовні, так і платні. Інфографіку можна створювати як статичну, так і динамічну. У роботі можна використовувати шаблони або готову інфографіку виконану іншими, а також можна створювати інфографіку з «нуля». У будь-якому випадку, кожний може знайти саме той сервіс, який допоможе подати інформацію у зручному вигляді.

Частота слів, що з’являється у тексті, акцентування на важливих термінах можливо зробити за допомогою хмар слів. Для створення можна використати наступні онлайн-сервіси: Word It Out, Tagxedo, Tagul, Word Cloud, Wordcloud.pro та інші (рис. 2). Сервіси є прості у користуванні та мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Створені хмари можуть мати різну форму та кольорове рішення. Хмарою можна ділитися за допомогою посилання, за допомогою QR-коду, зберегти як картинку або роздрукувати.

Рис. 2. Онлайн-сервіси для створення хмари слів

Скрайбінг – нова технологія презентації, яка полягає у тому, що мова того, хто виступає ілюструється паралельно за допомогою рисунків фломастером на білій дошці або папері. У результаті такої презентації слухач чує і бачить приблизно одне й те саме, при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах аудіо ряду. У даній технології задіяні одночасно слух, зір та уява. Найпоширеніші сервіси Sparcol VideoScribe, PowToon, Moovly, GoAnimate, Plotagon та інші (рис. 3).

Рис. 3. Онлайн-сервіси для скрайбінгу

Ментальні мапи – це ще одна технологія візуалізації мислення, яку використовують для фіксування та запам’ятовування тексту, генерування та запису ідей, проведення мозкових штурмів та розвитку творчого мислення. тощо.

Рис. 4. Онлайн-сервіси для створення ментальних мап

Розробка інтелект-мап включає такі основні етапи: у центрі листа малюється центральний образ, що символізує основну ідею; від центрального образу відходять гілки першого рівня, що розкривають центральну ідею; від гілок першого рівня (за необхідності) відходять гілки другого рівня, що розкривають ідеї, написані на гілках першого рівня; скрізь, де це можливо, додаються символи та графіка, що асоціюються з ключовими поняттями; за необхідності малюються стрілки, що сполучають різні поняття на різних гілках; для більшого розуміння гілки можуть нумеруватися [1]. Найзручнішими онлайн-сервісами є Сoogle, Xmind, MindMeister, BubblUs,  Popplet, SpiderScribe тощо (рис. 4).

Інтерактивні аркуші – це вебсторінка, на якій можна розмістити навчальний  матеріал та завдання різного типу. Можна вставляти зображення і робити їх інтерактивними, додаючи на них мітки з текстом, гіперпосиланнями, питаннями, вікнами для введення тексту. Питання можуть бути як текстовими, так і у вигляді аудіофайлів. У завданнях можна задати відповіді для автоматичної перевірки. Онлайн-сервіси, що можуть стати у нагоді: Edpuzzle, PlayPosit, Seesaw, Live Worksheets, Classkick, Formative, Wizer.me та інші (рис. 5).

Рис. 5. Онлайн-сервіси для створення інтерактивних аркушів

Використання інтерактивних технологій створює необхідні передумови для організації якісного навчання. Запропоновані онлайн-сервіси для візуалізації навчального матеріалу це сучасний і дієвий спосіб викладання, який зробить будь-яке заняття не лише цікавим і пізнавальним, а також дозволить здобувачам освіти краще засвоїти та зрозуміти матеріал.

 

Список використаних джерел

  1. Позднякова Т. Є. Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології : наук.-метод. посіб. Рівне : РОІППО, 2018. 50 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *