Дата зміни інформації:

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Стеценко В.П.

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Інтеграція України у світовий освітній простір вимагає постійного вдосконалення національної системи освіти, пошуку ефективних шляхів підвищення якості освітніх послуг, апробації та впровадження інноваційних педагогічних систем та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітній процес [1, c.23].

Нині розвиток процесу інформатизації освіти має наступні тенденції [1-3]:

  • удосконалення системи безперервної освіти як універсальної технології постійного розвитку особистості протягом усього життя;
  • розвиток та формування єдиного інформаційного освітнього середовища закладу освіти;
  • постійний перегляд та впровадження нових засобів і методів навчання, орієнтованих на використання ІКТ;
  • поєднання засобів і методів традиційної та дистанційної освіти;
  • впровадження змішаного навчання та мобільних технологій.

Провідною тенденцією розвитку системи освіти та вирішальним фактором прогресу в умовах глобалізації та формування суспільства, заснованого на знаннях є електронне навчання (e-learning), як нова філософія та технологія розвитку і відтворення інтелектуального потенціалу суспільства.

Одним з найважливіших стратегічних напрямків модернізації системи освіти є впровадження в освітній процес засобів ІКТ, що забезпечують умови для становлення освіти нового типу, яка відповідає потребам розвитку і саморозвитку особистості в новій соціокультурній ситуації [3, c.174].

ІКТ активно впливають на процес навчання, оскільки змінюють схему передачі знань і методи навчання. Разом з тим, впровадження ІКТ в систему освіти не тільки впливає на освітні технології, але й потребує нових. Вони пов’язані із застосуванням комп’ютерів і телекомунікацій, спеціального обладнання, програмних і апаратних засобів, систем обробки інформації. Вони пов’язані також зі створенням нових засобів навчання і збереженням знань, до яких відносяться електронні дидактичні посібники, електронні підручники та мультимедіа; електронні бібліотеки, музеї, архіви, глобальні та локальні освітні мережі; інформаційно-пошукові та інформаційно-довідкові системи тощо.

Основні заходи, що спрямовані на забезпечення інформатизації освіти, мають передбачати:

  • створення стратегії адаптації системи освіти до умов інформаційного суспільства;
  • вибудовування на цьому фундаменті таких важливих компонентів як системи розвитку підготовки вчителів і нових педагогічних технологій;
  • створення інформаційної системи підтримки освітнього процесу, спрямованої на реалізацію її основних функцій (забезпечення навчання, соціалізація, внутрішній контроль виконання освітніх стандартів тощо);
  • створення національного методологічного центру, що направляє і координує процес розвитку системи освіти і використовує високоефективні процеси і технології колективного вироблення рішень;
  • забезпечення комп’ютерними комплексами закладів освіти та постійне їх оновлення;
  • прискорення процесу створення дидактичних електронних посібників і підручників та енциклопедій навчального призначення;
  • забезпечення закладам освіти доступу до глобальних інформаційних ресурсів з використанням високошвидкісних каналів;
  • створення відкритої мережі освітніх ресурсів;
  • розвиток системи інформаційно-аналітичного забезпечення у сфері управління закладами освіти, інформаційно-технологічного забезпечення моніторингу освіти;
  • встановлення закладами вищої освіти (ЗВО) довгострокових договірних відносин зі світовими лідерами галузі ІКТ з метою використання їх продуктів в освітньому процесі та створення на території ЗВО відповідних центрів співпраці;
  • створення на базі ЗВО наукових парків та бізнес-інкубаторів для виявлення талановитих фахівців і створення нових інноваційних компаній у сфері ІКТ;
  • підготовка викладацького та адміністративного складу для найбільш широкого використання ІКТ.

Кожен учасник навчання на основі ІКТ, включаючи адміністрацію закладів освіти, повинен володіти необхідною інформаційною грамотністю і розумінням цих технологій.

Список використаних джерел

  1. Ткачук Г. В. Практично-технічна підготовка майбутніх учителів інформатики в умовах змішаного навчання : монографія. Умань : Видавець «Сочінський М. М.», 2018. 318 с.
  2. Ткачук Г. В. Особливості впровадження мобільного навчання: перспективи, переваги та недоліки. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Том 64. №2. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1948.
  3. Ткачук Г. В., Стеценко Н. М. Аналіз засобів змішаного навчання у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип.6. Том 2. С.173-176.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *