Дата зміни інформації:

МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ВІЛЬНО ПОШИРЮВАНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНФОРМАТИКА ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ»

ТІТОВА Л.О.

викладач-стажист кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

На сучасному етапі розвитку інформаційних технологій не можливо уявити будь-яку сферу життя без їх застосування, не є винятком і освітня галузь. На даний час досить багато уваги приділяється саме вибору вільно поширюваних програмних засобів для забезпечення інформаційних потреб в освітній діяльності. Це відбувається через брак фінансування закладів освіти, а також посилення контролю за використанням ліцензованого програмного забезпечення. Тому перехід на програмні засоби, що не потребують додаткового фінансування, а також володіють широким функціоналом, є досить актуальним.

Зрозуміло, що перехід на вільне програмне забезпечення не може відбуватись без перешкод, зокрема проблемою є орієнтованість підручників та посібників з інформатики на комерційне (пропріетарне) програмне забезпечення та відсутність методичної літератури з використання некомерційних програмних засобів. Проте існує і ряд переваг переходу на вільно поширюване програмне забезпечення, а саме:

– значно менші фінансові витрати на використання;

– можливість користувачу самостійно обрати ПЗ, що використовуються;

– можливість самостійної модифікації та адаптації до власних потреб вже існуючих програмних засобів (програми з відкритим кодом) [1].

На даний час виділяють такі найбільш поширені типи некомерційного програмного забезпечення:

  1. Freeware – безкоштовне програмне забезпечення;
  2. Open-source software – відкрите програмне забезпечення;
  3. Free Software – вільне програмне забезпечення [3].

Важливим у переході з пропріетарного на некомерційне програмне забезпечення є його поступовість. Наприклад, розпочати можна з заміни офісного пакету на LibreOffice, що є одним з провідних вільних аналогів MS Office. При виборі альтернативних програм необхідно обов’язково звертати увагу на їх багатоплатформність. Після заміни прикладного програмного забезпечення на некомерційне, доцільним є перехід з комерційної ОС Windows до, наприклад, Linux Ubuntu [2].

До того ж, існує набір програм (таблиця 1), які можуть бути використані в освітній діяльності, зокрема при вивченні дисципліни «Інформатика та інформаційно-комунікаційні технології в освіті» [1].

Таблиця 1

Тип програмного продукту Назва вільно поширюваного програмного засобу Переваги Недоліки Багатоплат-формність
Операційна система ОС Linux стабільність, надійність, зручна профілактика (зокрема антивірусна), зручне розмежування прав, можливість української локалізації дещо більші (відносно ОС Windows) мінімальні апаратні вимоги для роботи з сучасним ПЗ  
Офісний пакет Libre Office широка підтримка форматів, логічна організація меню і структури документа, експорт в pdf повільна робота, не повне перекриття рідко використовуваних інструментів +
Архіватор 7zip високий ступінь стиснення, простий інтерфейс малий функціонал +
Браузер Firefox надійність, безпека, висока функціональність, підтримка розширень великий об’єм використовуваної пам’яті +
Растровий графічний редактор Gimp підтримка формату PhotoShop малий функціонал +

На сьогоднішній день є досить багато вільно поширюваних програмних засобів, що дозволяють не лише виконати простий перехід від комерційних програм, а й надають широкий функціонал для навчальної діяльності користувача. Тому можна зробити висновок, що наявні некомерційні засоби програмного забезпечення у достатній мірі забезпечують потреби курсу «Інформатика та інформаційні технології в освіті», при чому переважна більшість програм мають мінімальні апаратні вимоги, тому можуть бути встановлені на недорогому обладнанні.

Список використаних джерел

  1. 1. Відбір вільно поширюваного програмного забезпечення для використання у педагогічному університеті / Ю. Горошко та ін. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013. № 115. С. 125–128.
  2. 2. Крутієнко О. М. Перехід загальноосвітнього навчального закладу на вільне програмне забезпечення. FOSS Lviv. 2015. С. 60–62.
  3. Яценко О. І., Яценко О. С. Можливості використання некомерційного програмного забезпечення під час вивчення дисципліни «Інформатика і інформаційні технології». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2016. № 2. С. 142–147.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *