ТІТОВА Л.О.
викладач-стажист кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
На сучасному етапі розвитку інформаційних технологій не можливо уявити будь-яку сферу життя без їх застосування, не є винятком і освітня галузь. На даний час досить багато уваги приділяється саме вибору вільно поширюваних програмних засобів для забезпечення інформаційних потреб в освітній діяльності. Це відбувається через брак фінансування закладів освіти, а також посилення контролю за використанням ліцензованого програмного забезпечення. Тому перехід на програмні засоби, що не потребують додаткового фінансування, а також володіють широким функціоналом, є досить актуальним.
Зрозуміло, що перехід на вільне програмне забезпечення не може відбуватись без перешкод, зокрема проблемою є орієнтованість підручників та посібників з інформатики на комерційне (пропріетарне) програмне забезпечення та відсутність методичної літератури з використання некомерційних програмних засобів. Проте існує і ряд переваг переходу на вільно поширюване програмне забезпечення, а саме:
– значно менші фінансові витрати на використання;
– можливість користувачу самостійно обрати ПЗ, що використовуються;
– можливість самостійної модифікації та адаптації до власних потреб вже існуючих програмних засобів (програми з відкритим кодом) [1].
На даний час виділяють такі найбільш поширені типи некомерційного програмного забезпечення:
- Freeware – безкоштовне програмне забезпечення;
- Open-source software – відкрите програмне забезпечення;
- Free Software – вільне програмне забезпечення [3].
Важливим у переході з пропріетарного на некомерційне програмне забезпечення є його поступовість. Наприклад, розпочати можна з заміни офісного пакету на LibreOffice, що є одним з провідних вільних аналогів MS Office. При виборі альтернативних програм необхідно обов’язково звертати увагу на їх багатоплатформність. Після заміни прикладного програмного забезпечення на некомерційне, доцільним є перехід з комерційної ОС Windows до, наприклад, Linux Ubuntu [2].
До того ж, існує набір програм (таблиця 1), які можуть бути використані в освітній діяльності, зокрема при вивченні дисципліни «Інформатика та інформаційно-комунікаційні технології в освіті» [1].
Таблиця 1
Тип програмного продукту | Назва вільно поширюваного програмного засобу | Переваги | Недоліки | Багатоплат-формність |
Операційна система | ОС Linux | стабільність, надійність, зручна профілактика (зокрема антивірусна), зручне розмежування прав, можливість української локалізації | дещо більші (відносно ОС Windows) мінімальні апаратні вимоги для роботи з сучасним ПЗ | |
Офісний пакет | Libre Office | широка підтримка форматів, логічна організація меню і структури документа, експорт в pdf | повільна робота, не повне перекриття рідко використовуваних інструментів | + |
Архіватор | 7zip | високий ступінь стиснення, простий інтерфейс | малий функціонал | + |
Браузер | Firefox | надійність, безпека, висока функціональність, підтримка розширень | великий об’єм використовуваної пам’яті | + |
Растровий графічний редактор | Gimp | підтримка формату PhotoShop | малий функціонал | + |
На сьогоднішній день є досить багато вільно поширюваних програмних засобів, що дозволяють не лише виконати простий перехід від комерційних програм, а й надають широкий функціонал для навчальної діяльності користувача. Тому можна зробити висновок, що наявні некомерційні засоби програмного забезпечення у достатній мірі забезпечують потреби курсу «Інформатика та інформаційні технології в освіті», при чому переважна більшість програм мають мінімальні апаратні вимоги, тому можуть бути встановлені на недорогому обладнанні.
Список використаних джерел
- 1. Відбір вільно поширюваного програмного забезпечення для використання у педагогічному університеті / Ю. Горошко та ін. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013. № 115. С. 125–128.
- 2. Крутієнко О. М. Перехід загальноосвітнього навчального закладу на вільне програмне забезпечення. FOSS Lviv. 2015. С. 60–62.
- Яценко О. І., Яценко О. С. Можливості використання некомерційного програмного забезпечення під час вивчення дисципліни «Інформатика і інформаційні технології». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2016. № 2. С. 142–147.