Дата зміни інформації:

ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ»

Гулай О.І.

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри матеріалознавства

Луцький національний технічний університет

Динаміка сучасного ринку праці зумовлює нові вимоги до змісту, обсягу та рівня освіти й професійної підготовки фахівця. Здобувач вищої освіти повинен мати не тільки глибоку професійну підготовку, а й методологічну компетентність у галузі наукових досліджень, яка передбачає засвоєння методологічних засад наукової праці, уміння збирати і опрацьовувати інформацію, розробляти програми наукових досліджень, аналізувати одержані результати та оформляти їх у вигляді наукового звіту [1]. Саме тому дисципліна «Методологія наукових досліджень» належить до переліку нормативних дисциплін більшості магістерських програм ЗВО України. Опубліковано чимало посібників [1-3], однак кожен науковець має свій особливий стиль викладання.

Розглянемо особливості викладання дисципліни «Методологія наукових досліджень» для здобувачів вищої освіти магістерського рівня Луцького національного технічного університету спеціальності 015.39 «Професійна освіта (цифрові технології)» та 011 «Освітні педагогічні науки (Інклюзивна освіта)». Метою вивчення дисципліни є здобуття студентами базових знань з методології, методики та організації наукової діяльності для забезпечення їхньої професійної соціалізації як дослідників.

Програма дисципліни охоплює такі ключові теми, як «Поняття про науку, її суть, мета і завдання», «Суть і особливості процесу наукового пізнання», «Загальні наукові аспекти методології досліджень» тощо. У цій площині доцільно використовувати найновіші досягнення сучасної науки для розгляду класичних методологічних понять. Практичні заняття проводимо, застосовуючи інтерактивні методики, практикуємо диспути, які розвивають критичне мислення студентів. Наведемо завдання, що пропонуються для аудиторного обговорення.

Завдання 1. Нові теорії не скасовують попередні, а лише вказують межі їх застосування. Який би не був геніальний вчений, він спирається на досвід своїх попередників. Образно це підкреслив І. Ньютон, коли стверджував, що стоїть на плечах гігантів. Наведіть приклад, що ілюструє цю тезу.

Завдання 2. У 2014 році була опублікована стаття 67P/Churyumov-Gerasimenko, a Jupiter family comet with a high D/H ratio. У ній був відзначений високий, більш ніж утричі порівняно із земними океанами, вміст важкої води в льоді комети. Цей результат суперечить усталеній теорії, що вода на Землі має кометне походження. Встановіть предмет, об’єкт дослідження, його галузь.

Завдання 3. В Інституті молекулярної біології і генетики НАН України розробили власну тест-систему для діагностики коронавірусу 2019 nCoV. Робота над нею тривала з січня 2020 року за завданням РНБО. В інституті ще на початку карантину виготовили тисячу тестів за власні гроші і відправили в регіони. Який тип дослідження наведено? Як здійснюється фінансування наукових програм? Наведіть приклади фундаментальних і прикладних досліджень.

У другому модулі дисципліни спрямовуємо увагу на специфічні особливості наукових досліджень у галузі педагогічних наук. Детально аналізуємо загальнонаукові та емпіричні методи педагогічного дослідження, залучаємо студентів до проведення та обробки результатів опитувань стосовно якості навчального процесу.

Завдання 4. Найчастіше в педагогічних дослідженнях використовують такі загальні математичні й статистичні методи: соціометрію, реєстрацію, ранжирування, шкалювання; середнєарифметичне, дисперсію; факторний, регресійний, кореляційний аналізи [4]. Оберіть метод і застосуйте його для математичного обгрунтування доцільності застосування дистанційної форми навчання (результати успішності студентів додаються).

Особливу увагу звертаємо на проблему академічної доброчесності та авторського права. Студенти гостро реагують на прояви недоброчесності з боку викладачів, однак у особистій навчальній практиці нерідко використовують інтернет-джерела без посилання. Для перевірки поданих магістерських та бакалаврських робіт на плагіат у Луцькому НТУ використовується програмний засіб Unicheck, студенти позитивно оцінили такий крок у написаних есе.

Завдання 5. Напишіть коротке есе (не більше 200 слів) на тему: «Академічний плагіат: чи варто із ним боротися і як?»

Упродовж семестру студенти виконують комплексне практичне індивідуальне завдання. Виконання його є обов’язковою умовою успішного вивчення курсу та отримання позитивної оцінки. Студенти мають визначити галузь науки, мету, завдання, об’єкт, предмет; розробити опитувальники, анкети, методики для отримання емпіричних даних; скласти анотацію (до 200 слів) дипломної роботи. Для отримання найвищого балу потрібно написати тези за темою дипломної роботи та подати їх для участі у науковій конференції.

Таким чином, окреслені кроки дозволяють ефективно формувати дослідницьку компетентність магістрів-педагогів.

 

Список використаних джерел

  1. Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
  2. Зацерковний В. І., Тішаєв І. В., Демидов В. К. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 236 с.
  3. Голіков В. А., Козьміних М. А., Онищенко О. А. Методологія наукових досліджень: навч. посіб. Одеса, 2014. 163 с.
  4. Рубцов М., Муртазієв Е., Рубцова Н. Методика вибору статистичного критерію та його застосування до результатів педагогічного експерименту. Наук. вісник Мелітопольського держ. пед. ун-ту. 2018. № 2 (21). С. 164-172.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *