Дата зміни інформації:

ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УНІВЕРСИТЕТІ

Паршуков С.В.

старший викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Освітній процес в університеті за останній рік декілька разів переходив у дистанційний (змішаний) формат у зв’язку з пандемією пов’язаною з новим коронавірусом SARS-CoV-2. Для багатьох сфер людської діяльності, включно з освітою, цей рік став роком не лише випробувань а і можливостей.

Для здійснення дистанційного навчання в університеті вже більше 10 років використовується платформа Moodle. Розміщені на цій платформі матеріали та ресурси курсів (інтерактивний комплекс навчально-методичного забезпечення) викладачі використовують під час проведення семінарських, практичних, лабораторних і навіть лекційних занять в онлайн- та офлайн-форматах (дистанційно та очно). До переваг даної платформи можна віднести те, що студенти можуть самостійно в асинхронному режимі опановувати розміщені на ній матеріали, завантажувати виконанні завдання та проходити тестування.

З 2016 року університет має право на безкоштовне використання платформи G Suite for education (зараз Google Workspace for education), що являє собою набір інструментів для спільної роботи, які інтегровані між собою. Серед цих інструментів є Gmail, Meet, Chat, Календар, Диск, Документи, Таблиці, Презентації, Форми, Сайти, Keep, Jamboard, Клас та багато інших [2]. Чимало із цих інструментів викладачі використовують щодня з обліковим записом @gmail.com. Використання корпоративної версії відрізняється наявністю додаткових інструментів, таких як Група, Консоль адміністратора, Currents та використання облікового запису @udpu.edu.ua, який на даний час мають всі викладачі університету. За умов переходу на формат онлайн-навчання для синхронного режиму виникла потреба використання засобів з функціями групових чатів, дзвінків та конференцій. Одним з найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні інструментів стала програма Google Meet, корпоративна версія якої обмежена в часі 300 годинами та 100 учасниками. Планування занять можна здійснювати заздалегідь з прив’язкою до календаря та запрошенням студентів через групи. Для створення відеоконференції не обов’язково використовувати Google Meet, можна створити таку відеконференцію в Microsoft Teams, Zoom або Cisco Webex в залежності від вподобань викладача або функціональних можливостей даних сервісів. Синхронізація запланованих занять виконується автоматично на всіх пристроях як викладача так і студентів. Приєднуватися до занять можна як через браузер, так і через додаток для Android або iOS. Можна здійснювати запис заняття, доступ до якого автоматично отримають всі запрошені на заняття студенти. Платформа Google Workspace має досить потужний центр навчання для користувачів, який містить детальні інструкції по роботі з кожним інструментом, багато з яких доступні українською мовою. Також наявні засоби для здійснення моніторингу та формування звітів. Використовується багатьма великими та малими компаніями у всьому світі, рекомендована МОН України для використання у закладах освіти (лише в минулому році більше 1300 закладів загальної середньої освіти в Україні почали її використовувати) [4].

Крім Google Workspace університет має право на безкоштовне використання платформи ще одного IT гіганта компанії Microsoft – Office 365 for education. До складу платформи входять інструменти для командної роботи та спілкування (Microsoft Teams), корпоративну соціальну мережу Yammer, мобільні та веб-версії програм Office (Word, PowerPoint, Excel), блокнот OneNote, інструмент для створення цифрових розповідей Sway, інструмент SharePoint для створення сайтів груп в інтрамережі, інструменти для автоматизації робочих циклів для різноманітних програм і служб та багато інших [3]. Дана платформа рекомендується для використання в основному на освітніх програмах STEM-факультетів (факультет фізики, математики та інформатики, факультет інженерно-педагогічної освіти, природничо-географічний факультет, інститут економіки та бізнес-освіти), але може використовуватися і на інших. Так само як і попередня платформа має центр підтримки користувачів, але частина матеріалів, зокрема відео, представлені англійською мовою. Наявні засоби для перегляду звітів по використанню користувачами різних інструментів. Для доступу використовується обліковий запис @udpu.edu.ua. Дана платформа, хоч і не так активно як попередня, але використовується в закладах освіти.

Останнім часом популярною формою здобуття освіти є мережева освіта, під час якої оволодіння освітньою програмою відбувається за участю різних суб’єктів освітньої діяльності, що взаємодіють між собою на договірних засадах. З березня місяця 2020 року розпочала роботу Мережева академія Cisco Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University Cisco Academy). Академії Cisco використовують змішану модель навчання, яка поєднує навчання онлайн із заняттями під керівництвом викладачів (інструкторів). Вона включає в себе багато практичних та лабораторних робіт з онлайн доступом з усіх напрямів підготовки [1]. Курси академії рекомендовані МОН України для використання в освітньому процесі починаючи із закладів загальної середньої освіти і закінчуючи освітніми програмами закладів фахової вищої освіти. Можуть використовуватися в залежності від рівня складності на різних освітніх програмах не обов’язково пов’язаних з підготовкою IT фахівців. Із доступних на даний момент 43 курсів інструктори нашої академії мають право викладати 11. За неповний рік навчання пройшли більше 100 осіб, серед яких студенти університету та слухачі курсів підвищення кваліфікації.

Отже, в розпорядженні викладачів університету є достатньо сучасних інструментів для організації та здійснення дистанційного (змішаного) навчання, а у студентів для отримання ґрунтовних знань навіть в умовах карантину.

Список використаних джерел

  1. Cisco Networking Academy [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.netacad.com.
  2. Google Workspace [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://workspace.google.com/intl/uk/.
  3. Microsoft 365 Education [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.miccom/uk-UA/education/buy-license/microsoft365/default.aspx.
  4. Півтори тисячі освітян із семисот закладів освіти підвищили цифрову компетентність під час курсу «Розгортання та використання середовища G Suite в діяльності освітньої установи» [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://eo.gov.ua/pivtory-tysiachi-osvitian-iz-semysot-zakladiv-osvity-pidvyshchyly-tsyfrovu-kompetentnist-pid-chas-kursu-rozghortannia-ta-vykorystannia-seredovyshcha-g-suite-v-diialnosti-osvitnoi-ustanovy/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *