Дата зміни інформації:

НАВЧАННЯ ОПЕРАЦІЙНИХ СИСТЕМ МАЙБУТНІХ ІТ- ФАХІВЦІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНОЛОГІЇ ВІДКРИТИХ РЕСУРСІВ

Малежик П. М.

кандидат фізико-математичних наук,

доцент кафедри програмної інженерії

Малежик М.П.

доктор фізико-математичних наук, професор,

завідувач кафедри комп’ютерної інженерії та освітніх вимірювань

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

На сьогодні існує достатня кількість різноманітних технічних засобів і технологій, використання яких дозволяє забезпечити гарантоване отримання необхідного результату праці відповідно до заданих цілей діяльності. В освіті визначальним напрямом розв’язання проблем підвищення якості освіти є  розвиток педагогічних систем – головних функціональних компонент освітньої системи, досягнення на цій основі високого рівня навчально-виховного процесу. Це значною мірою задається рівнем і характером розвитку навчального середовища (НС) – визначального компонента будь якої педагогічної системи, зумовлює, по суті, формування його якісно нового складу і структури [1, с.180].

У відкритих педагогічних системах передбачається використання відкритого навчального середовища, формування його засобів і технологій.

Наведемо деякі важливі інструменти системи відкритої освіти, поява і широке впровадження яких здійснює суттєвий вплив на ефективність навчання у відкритих педагогічних системах, забезпечення формування і підтримки в актуальному стані мережевих електронних навчальних ресурсів відкритого навчального середовища, технологій проектування і застосування відкритих педагогічних систем [2].

Архітектура операційних систем (ОС), особливостей роботи з ними та основ написання програм для цих ОС є важливою частиною технічної підготовки бакалаврів як з комп’ютерних наук, так і інженерії програмного забезпечення. Курс з ОС в більшості випадків передбачає навчання Unix-подібних ОС у зв’язку з відповідністю означених ОС відкритим стандартам, розповсюдженням Unix-подібних ОС на серверах, поширенням більшості таких ОС на безкоштовній основі, відкритістю їх програмних кодів тощо. У процесі практичної роботи з ОС, що вивчаються, показали себе ефективними технології віртуалізації. Технології віртуалізації імітують різноманітні платформи і дають змогу створювати на їх основі відносно ізольовані середовища. Такі технології застосовують, як правило у випадках, коли ОС, що вивчається (наприклад, Linux), відрізняється від ОС, встановленої у комп’ютерних класах (наприклад, Windows), коли треба уникнути надання студентам адміністративних прав або студенти працюють на власних комп’ютерах тощо.

Загальний підсумок проведених досліджень з використання технологій віртуалізації в навчанні ОС є таким, що навчання ОС в різних ЗВО суттєво різняться за низкою ознак:

  • за дисциплінами, у межах яких відбувається вивчення ОС;
  • за навчальними програмами;
  • за досвідом викладачів з використання технологій віртуалізації;
  • за оцінюванням викладачами важливості фактору підтримки процесорів, фактору наявності у програмному засобі графічного інтерфейсу, фактору можливості віддаленого доступу до віртуалізованої ОС.

Проте, чимало питань пов’язаних із застосуванням засобів віртуалізації для навчання низки технічних дисциплін, зокрема такого базового курсу як «Операційні системи», питання добору засобів віртуалізації для підготовки бакалаврів з інформаційних технологій ще потребують вивчення. Спостерігається відсутність навчально-методичного забезпечення, спрямованого на добір таких засобів та ширше ознайомлення викладачів з технологіями віртуалізації. Окрім того, теоретичний аналіз науково-педагогічних досліджень та вивчення практичного досвіду процесу навчання технічних дисциплін майбутніх ІТ-фахівців дали змогу виявити  ряд суперечностей:

  • між доцільністю навчання Unix-подібних ОС бакалаврів інформатики і переважанням комп’ютерних класів з ОС Windows у ЗВО, які здійснюють підготовку бакалаврів комп’ютерних наук;
  • між можливостями застосування технологій віртуалізації Unix-подібних ОС у підготовці бакалаврів комп’ютерних наук і недостатньою розробленістю відповідної методики;

Нами розроблено методику навчання технологій   віртуалізації ОС в процесі підготовки бакалаврів комп’ютерних наук, інженерії програмного забезпечення.  Для цього вирішено такі завдання:

  • з’ясовано стан розробленості проблеми застосування технологій віртуалізації Unix-подібних операційних систем у підготовці бакалаврів у практиці навчання операційних систем, уточнено понятійний апарат дослідження;
  • проаналізовано наявні технології та добрані засоби віртуалізації для навчання Unix-подібних операційних систем бакалаврів комп’ютерних наук;
  • розроблено методику застосування технологій віртуалізації Unix-подібних операційних систем у підготовці бакалаврів з інформаційних технологій та експериментально перевірено її педагогічну доцільність.

Список використаних джерел

  1. Войтович І.С. Професійно-орієнтована технічна підготовка майбутніх учителів інформатики. Монографія. – Київ: РВВ НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013. – 352 с.
  2. Биков В.Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти / В.Ю. Биков //Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2010. Вип. 9 (16). – С. 9-16.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *