Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ З ДІТЬМИ З АУТИЗМОМ

ЖУЛА Н.А

студентка І курсу, факультету соціально-педагогічних наук

та іноземної філології

Науковий керівник: Клєба А. І.

кандидат педагогічних наук, доцент, викладач кафедри інформатики Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

В останнє десятиріччя в Україні спостерігається значне підвищення чисельності дітей з аутизмом. Це питання постає дуже гостро, адже дітям необхідна допомога спеціалістів для придбання навичок, які допоможуть дитині з аутизмом повноцінно функціонувати у суспільному середовищі. Дитина з аутизмом маючи порушення в своєму розвитку майже завжди не розуміє, не володіє мовою та немає соціального сприйняття ситуації. У дітей з аутизмом переважно зустрічається небажана поведінка на вулиці, вдома, в садочку, в школі тощо. Дуже важливим є навчити дитину правильно та стримано вести себе серед своїх однолітків, батьків та інших оточуючих. Для покращення можливості повноцінно функціонувати в оточуючому середовищі дитині необхідні корекційні заняття зі спеціалістами.

У залежності від тяжкості захворювання, розуміючи під цим фізичні та психологічні вади, спеціалісту необхідно вести збір та відстеження даних результатів праці над необхідними навичками. За допомогою збору даних результатів спеціаліст може змінити та підібрати методику праці, яка буде найбільш підходити  дитині з аутизмом та допомагати ефективніше та швидше оволодівати новими знаннями та уміннями. Наприклад, розглядаючи небажану поведінку дитини з аутизмом спеціаліст фіксує дані в таблиці під назвою «ABC», де проводить аналіз «A» – що спровокувало небажану поведінку, «B» – виглядає сама небажана поведінка, «C» – що трапилося потім. Таким чином, аналіз ситуації дає змогу поведінковому аналітику підібрати методи для корекції цієї поведінки, щоб у майбутньому ця поведінка зменшилася і згодом більше не повторювалася [1].

За допомогою комп’ютерних даних спеціаліст може зробити собі для зручності певну таблицю чи схему для збирання та нотування даних. Для досягнення вмінь і соціалізації дитину з аутизмом потрібно навчити таким віхам розвитку як імітація, візуальне сприйняття, такт (найменування предмету чи дії), манд (прохання необхідного предмету або прохання припинити небажані дії), розуміння слухача (розуміння мови, інструкцій), інтелектуальні знання по функціям, категоріям та навички ехолалії. У процесі навчання спеціаліст вносить та відмічає в таблицях як просувається процес придбання нового знання, як зменшується підказка, щоб дійти дитині з аутизмом до самостійного володіння навичкою. Важливого значення набуває розробка «ланцюжка поведінки», де для дитини з аутизмом покроково прописується алгоритм дії ( наприклад, мити руки: відкрити кран, намочити руки, взяти мило, намилити руки, положити мило, миття рук, змити мило і закрити кран тощо). В даних цього “ланцюжка поведінки” необхідно поступово зменшити підказки і дійти до самостійного виконанням дії дитиною. В таблицях спеціаліст відмічає яку дію з алгоритму дитина з аутизмом зробила самостійно, яку частковою допомогою чи повною [2].

Кожна дитина з аутизмом має свій потенціал, свій рівень знань і тому спеціаліст може розробити індивідуальну програму розвитку, в якій тестує дитину по всім сферам розвитку та розробляє протоколи, в яких чітко і зрозуміло описує послідовність дій для конкретної цілі. За допомогою інформаційних технологій всі дані вносяться в таблиці, робиться опис досягнених знань, цілей на майбутній період і будуються графіки.

Отже, можна підсумувати, що необхідність інформаційних технологій в наш час є важливим інструментом роботи з дітьми з аутизмом. Побудова графіків та діаграм для відстеження змін в розвитку навичок, умінь та корекції поведінки є край актуальною і необхідною. Хотілося б відмітити, що маючи при собі зручні та компактні комп’ютерні пристрої, якими можуть виступати планшет чи телефон, встановивши там додаток чи якась певна форма відміток дозволяє батькам, чи іншим особам, які поряд з дитиною з аутизмом одразу зробити помітки змін у володінні навичкою (фізичною чи психологічною) не залежно від того де вони знаходяться в цей час. Запис в електронному вигляді всіх змін під час занять з дитиною з аутизмом є вкрай корисним і інформативним для відстеження процесу придбання навичок дитиною з аутизмом.

Список використаних джерел

  1. Барбера М. Л. Вербально-поведенческий подход в АВА-терапии : Рама Паблишинг, 2019. 264с.
  2. Інформатика. Комп’ютерна техніка. Компʼютерні технології [Текст] : підручник для студ. вищ. навч. закл. : затв. МОНУ / В.А.Баженов, П. С. Венгерський, В. С. Гарвона [та ін.]. 3-тє вид. К. : Каравела, 2011. 592 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *