Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЇ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ З ЛЮДЬМИ ПОХИЛОГО ВІКУ

МАШКОВСЬКА О.С.

студентка І курсу факультету соціально-педагогічних наук

та іноземної філології

Науковий керівник: Клєба А. І.

кандидат педагогічних наук, доцент, викладач кафедри інформатики Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

У нашому суспільстві ми часто можемо чути від інших фрази на кшталт: «останнім часом мій дід став таким вередливим»; «моя бабуся така забудькувата, вічно не пам’ятає куди що поклала»; «цей дідусь такий дратівливий, давай, підемо іншою дорогою»; «вони вже старі і не розуміють нас». А чи насправді це так?

Перехід до похилого віку перш за все повʼязаний із зміною статусу людини: припинення або обмеження трудової діяльності, трансформація життєво-ціннісних орієнтирів, зміна способу життя, скорочення спілкування і контактів, а також виникнення бар’єрів у соціально-побутовій сфері та в психологічній адаптації до нових умов власного життя.

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) продовжують невпинно розвиватися. І зараз вже важко уявити будь який дім, де немає комп’ютера. У зв’язку з цим, людям похилого віку важче адаптуватися до сучасного світу. Саме ця проблема вимагає вироблення і реалізації у практичній діяльності специфічних підходів, форм і методів роботи соціальними працівниками, особливо у сфері використання ІКТ.

Проблема старіння стає більш глибокою за рахунок розриву соціальних зав’язків між людьми похилого віку та молоддю, щодо нерівності у доступі до інформації та соціальних сервісів, що передбачають наявність навичок користування цифровими ресурсами. Важливо пам’ятати, що літня людина починає жити теперішнім, і її минуле також переноситься у сучасність. Слід це розуміти та поважати [3].

Інформатизація всіх сфер життя сучасної людини дуже впливає на життя кожного українця: електронні розрахунки, термінали оплати, месенджери та відеодзвінки. Ці речі є звичними для більшості людей, бо освоїти їх допомагали шкільні програми, навчальні курси чи виробнича необхідність. На жаль, велика кількість людей похилого віку не мають необхідного досвіду роботи з комп’ютером та сучасними гаджетами. Це створює для них значний дискомфорт у повсякденному житті, створює функціональну ізоляцію та ефект відстороненості від інформаційно-комунікаційних технологій [2].

Набуття вмінь, навичок та досвіду використання інформаційно-комунікаційних технологій передбачено навчальними програмами початкової, середньої школи, професійної освіти в технікумах та коледжах, закладах вищої освіти [2]. Молоде покоління засвоює базовий рівень, що виявляється достатнім для використання в особистих та професійних сферах свого життя. Але, для оволодіння інформаційними технологіями людям похилого віку не має офіційних програм. Отже, старше покоління залишається один-на-один зі своїми потребами щодо опанування сучасними технологіями.

Заклади вищої освіти повинні готувати компетентних соціальних педагогів у використанні ІКТ у своїй діяльності. І це ми розуміємо як їх здатність запроваджуватися інформаційними і комп’ютерними технологіями для задоволення власних потреб та вирішення професійних завдань.

 Формування ІКТ-компетентності соціальних працівників відбувається у результаті засвоєння ними знань у сфері ІКТ, набуття практичних навичок застосування компʼютерної техніки для розвʼязання фахових завдань, підготовки до ефективного використання інформаційно-комп’ютерних технологій у професійній діяльності [1].

 Виходячи з вище сказаного можемо зробити висновок, що незнання ІКТ негативно впливає на якість життя людей похилого віку, створюючи соціальний, громадський та побутовий дискомфорт. Задля зменшення цих показників необхідно активізувати впровадження на міському, районному та обласному рівні загальнодоступних навчальних курсів, майстер-класів та інших заходів саме для цієї категорії населення.

Для людей похилого віку інформаційні технології створюють простір для спілкування з друзями, родичами які знаходяться далеко від них, або не мають змоги прийти. Навіть короткого відеозв`язку достатньо для того, щоб побачити усю гамму емоцій рідної людини. Пам’ятайте, що старість – це як золота осінь, також, може бути прекрасною і приносити задоволення та радість.

Список використаних джерел

  1. Дітковська Л.А. Місце інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності соціальних працівників : зб. наук. праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», № 2 (8)/2013. С. 79
  2. Карманенко В., Нестуля С., Пахомова І. Інформаційні технології в житті людей похилого віку. Доступно : https://cutt.ly/EcWWfkP.
  3. Сухарєва Л. Людині похилого віку важливо знати, що вона не є тягарем для оточення. НЕЙРОNEWS: психоневрологія та нейропсихіатрія. 2017. Доступно: https://cutt.ly/EcWQJuT.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *