Дата зміни інформації:

ВАЖЛИВІСТЬ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В ПРОЦЕСІ ВИКОРИСТАННЯ ВЕБРЕСУРСІВ

ОСІПЕНКО В.Ю.

студент 4 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Паршукова Л.М.

старший викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

Інтернет ресурси дедалі більше займають місця у нашому житті. І стає дуже важливо критично осмислювати їх не тільки дорослим але і школярам та дітям. Інтернет став типовим способом отримати відповіді. Однак навчання в Інтернеті загрожує труднощами.

Пошук, сортування та синтез заплутаного лабіринту потенційних відповідей вимагає спеціального набору навичок критичного мислення, пристосованого до епохи Інтернету.

Проблему формування критичного мислення в процесі використання веб ресурсів вивчали багато дослідників, а саме: Дементієвська Н.П., Воронова В.В., Сирцова О.М., Дашко М.В., Lucia Mason, Nicola Ariasi, і Angela Boldrin, Jin- ba Wang.

Критичне мислення — це система суджень, яка дозволяє аналізувати інформацію таким чином, щоб на її підставі ухвалювати раціональні рішення. Глобально — це здатність відрізняти брехню від істини, що надзвичайно важливо в так звану епоху постправди, в яку ми зараз живемо[1].

Для критичного оцінювання веб ресурсу необхідно знати певні індикатори які можна легко виявити на сайті:

  1. Надійність джерела та/або автора веб-документу. Сприяє довірі до сайту наведення інформації про рівень кваліфікації автора, його заслуги з теми статті, все, що вказує, що він може бути експертом в наведеному питанні.
  2. Основні ознаки надійності URL-адреси веб-сайту. Користувачі мають знати про певну комбінацію літер в кінці доменного імені, наприклад, .gov – вказує на те, що це сайт державної установи; .edu – ознака освітніх установ, університетів; .com – використовується для комерційних організацій, які створені для отримання прибутку; .org – в основному, ознака неприбуткових організацій.
  3. Наявність дати створення сайту, дат розміщення матеріалів та оновлення сайту.
  4. Наявність у статті слів узагальнюючого та оціночного характеру. Слова узагальнюючого (всі, завжди, ніколи, ніхто, всім відомо, тощо) та оціночного (хороші, погані, найкращі, здорові, шкідливі, тощо) характеру не притаманні мові науковців, їх висновкам, навіть в популярних статтях.
  5. Граматичні та орфографічні помилки на сайті, явні помилки в інформації [2].

Є кілька способів критично оцінювати інформацію в інтернеті. Які можна умовно поділити на рівні:

На першому рівні. Ви просто використовуєте кілька джерел, щоб «поповнити» свої знання. Цей підхід не враховує, що сайти можуть пропонувати суперечливу інформацію яка не відповідає дійсності.

На другому рівні. Порівнюється інформація, яку ви знаходите, як з точки зору основних фактів, так і загальній інформації, в якій використовуються факти. Якщо є якісь протиріччя, перевірте незрозумілі момент і подивитися, що ви можете вирішити для себе.

На третьому рівні. Окрім власних порівнянь, серед вчених ведеться дискусія про рівень консенсусу щодо ключових моментів. Вчені завжди знаходять нюанси, з якими не можна погоджуватися, незалежно від того, наскільки багато було вивченого в їх галузі.

Отже, для критичного мислення при використані веб ресурсів, необхідно звертати увагу на певні критерії за допомогою яких можна оцінити надійність сайту, а також вміти аналізувати інформацію на сайті.

Список використаних джерел

  1. Анна Гріньова, Критичне мислення — поради з розвитку 06.08.19: https://happymonday.ua/jak-rozvynuty-krytychne-myslennja
  2. Дементієвська Н.П., Критичне оцінювання інтернет-ресурсів при вивченні природничих наук https://metodistzp.jimdofree.com/2016-2017/%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B5-%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D1%96%D0%B2-%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82%D1%83/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *