Дата зміни інформації:

РОЗРОБКА ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ ПРОГРАМУВАННЯ ДЛЯ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ

ВИГУЛЯР М.В

студентка 1 курсу, факультету інформатики

Науковий керівник: Кузьміна Н.М.

канд. фізико-математичних наук,

професор кафедри теоретичних основ інформатики

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Сучасний рівень інформатизації освіти характеризується активним використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ) у всіх сферах життєдіяльності людини. Це вимагає відповідної підготовки школярів у інформатичній галузі [1].

Експериментальним майданчиком для нашого дослідження було обрано школу №7 м.Обухів з поглибленим вивченням математики та інформатики,  в якій  інформатика вивчається з 1 по 11 класи. Щорічно близько 20% випускників школи та близько 30% дев’ятикласників здають вступні іспити з інформатики.

Починаючи з 2015 року, відбір в класи з поглибленим вивченням окремих предметів здійснюється з урахуванням відомостей ДПА з навчального предмета, вивчення якого передбачається на поглибленому або профільному рівні. У школі  одним з профільних напрямів в 10-11 класі є інформатика, – таким чином, учні повинні здавати іспит після 9 класу з інформатики та ІКТ для вступу до профільного класу.

Для більш успішної здачі іспитів з інформатики, а також для подальшої підготовки учнів до олімпіад з інформатики до навчального плану школи включено факультативний курс «Програмування» для 8-9 класів. Це пов’язано з тим, що ряд розділів курсу «Інформатика та ІКТ» слід розглядати більш детально, ніж це передбачено кількістю навчальних годин, відведених на їх вивчення. Так, у розділі «Алгоритмізація та програмування» передбачається лише вивчення алгоритмів, алгоритмічних конструкцій і реалізацію нескладних алгоритмів на переважно структурних мовах програмування, що не забезпечує запити професійного самовизначення школярів. У зв’язку з цим актуально розширити вивчення даного розділу  і розробити факультативний курс. Для цього було проведено аналіз змісту нормативних документів, що визначають зміст курсу «Інформатика та ІКТ» основної загальноосвітньої школи.

В результаті аналізу змісту іспитів з інформатики, завдань учнівських олімпіад та конкурсів з інформатики, а також літературних джерел з програмування [1], було запропоновано тематичне планування факультативного курсу (рис. 1).

Рисунок. 1. Тематичне планування факультативного курсу «Програмування»

Програмування в 8 класі вивчається на основі алгоритмічної мови і середовища «Виконавці» К. Ю. Полякова [4], яке розроблялася як навчальне середовище для початкового навчання теми «Алгоритми і виконавці» в шкільному курсі інформатики. Перший розділ курсу включає в себе вирішення завдань на розуміння алгоритмів, записаних природною мовою, в наступні розділи включені завдання іспитів з інформатики для виконавців [2].

У 9 класі вивчається мова програмування Паскаль з використанням середовища програмування ABCPascal.NET. Після закінчення курсу учні вільно виконують завдання з програмування тестової частини вступного іспиту з інформатики.

Таким чином, вивчення основ програмування в 8-9 класі дозволяє учням школи зробити усвідомлений вибір подальшого профілю навчання в 10-11 класі і успішно здати іспити з інформатики для вступу в інформатичний профільний клас.

Список використаних джерел

  1. Караванова Т.П.Інформатика. Основи алгоритмізації та програмування. – К.: «Генеза», 2009. –286 с.
  2. Караванова Т.П. Інформатика. Методи побудови алгоритмів та їх аналіз. Обчислювальні алгоритми. –К.: «Генеза», 2009.-336 с.
  3. Вапнічний С.Д.,Зубик В.В., Ребрина В.А. Факультативний курс з програмування мовою Pascal . 7-9 класи. – Хм.: ХОІППО, 2010. – 112 с.
  4. Поляков К.Ю. Виконавці. [Електронний ресурс]: Персональний сайт К.Ю. Полякова. URL: http://kpolyakov.spb.ru/school/ robots / robots.htm (дата звернення: 01.03.2021).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *