КРАВЧЕНКО Д. В.
студент 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики
Науковий керівник: Джога Д. С.
викладач-стажист, кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
Середня освіта в Україні стоїть на порозі кардинальних змін, які мають наповнити освітній процес новим змістом і підходами до навчання. Одним із важливих напрямків розвитку інформатизації освіти є нові комп’ютерні технології [1]. Інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання, зворотний зв’язок є помітними перевагами цих технологій, котрі зумовили необхідність їх застосування у різних сферах людської діяльності, насамперед у тих, які пов’язані з освітою та професійною підготовкою фахівців.
Впровадження в освітній процес сучасних інформаційно-комунікаційних технологій дає змогу не лише урізноманітнити його, але й покращити характер комунікації в школі. Учасники освітнього процесу зможуть навчитися використовувати різноманітні мобільні пристрої не лише для прослуховування музики чи онлайн ігор, але й для перевірки та аналізу отриманої інформації, підвищення рівня своїх знань.
Удосконалення системи освіти, на основі інформаційних технологій, широке впровадження в освітній процес інформаційно-комунікаційних технологій привело до появи єдиного освітнього середовища та відкритої системи освіти. Значну увагу сучасний вчитель повинен приділяти підготовчій роботі зі створення освітнього середовища, в якому будуть забезпечені навчальні потреби кожного учня. Щоб відповідати вимогам сучасності вчителю необхідно як можна швидше і повніше освоювати нові інформаційно-комунікаційні технології та оволодівати методикою їх використання в навчальному процесі.
Підготовка до уроку з використанням нових інформаційно-комунікаційних технологій вимагає більших витрат часу ніж до уроку з використанням традиційних методів та технологій. Потрібно готувати дидактичний матеріал, презентації, завдання або програму для комп’ютерного тестування і ще багато чого іншого. Проте систематичне використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках забезпечує підвищення ефективності освітнього процесу в цілому.
Кожен вчитель закладу загальної середньої освіти, незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та рівня своєї кваліфікації, повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства. А саме: створювати текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми, презентації; використовувати Інтернет-технології, локальні мережі, бази даних; здійснювати анкетування, діагностування, тестування, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет; розробляти власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал); поєднувати готові електронні продукти (електронні підручники, енциклопедії, навчальні програми, демонстраційні програми т. п.) у своїй професійній діяльності.
Існує безліч різноманітних способів використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі, серед них:
- використання електронних лекторів, тренажерів, підручників та енциклопедій;
- розробка ситуаційно-рольових та інтелектуальних ігор з використанням штучного інтелекту;
- моделювання різних процесів і явищ;
- забезпечення дистанційної форми навчання;
- проведення інтерактивних освітніх онлайн-конференцій;
- побудова систем контролю й перевірки знань і умінь учнів (використання контролюючих програм-тестів);
- створення і підтримка сайтів освітніх закладів;
- створення презентацій навчального матеріалу;
- здійснення проективної і дослідницької діяльності учнів тощо [2].
Отже, комп’ютеризація освітнього процесу призвела до появи нових інформаційних освітніх технологій, що сприяють: підвищенню мотивації учнів до освітнього процесу, розвитку особистості та навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом, а також підвищенню ефективності навчання за рахунок його індивідуалізації.
Список використаних джерел
- Концепція Національної програми інформатизації: Закон України від 04.02.1998 р. № 75/98-ВР. Дата оновлення: 17.06.2020. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75/98-вр#Text (дата звернення: 27.03.2021).
- Ставицька І. В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103. (дата звернення: 29.03.2021).