Дата зміни інформації:

КЛАСИФІКАЦІЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ЯК ЗАСОБУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

ПАНЧЕНКО Ю.О.

студентка І курс магістратури, факультету іноземної та слов’янської філології

Науковий керівник: Наумкіна О.А.

доцент

Сумський державний педагогічний університет

імені А. С. Макаренка

Масштабним викликом для світу, зокрема, й України стала пандемія COVID-19, яка зумовила швидкі зміни в усіх сферах суспільного буття. В повній мірі відчула ці негативні тенденції й система освіти. Усі учасники освітнього процесу вимушені були швидко опанувати дистанційну форму навчання, працювати офлайн та онлайн.

Під час дистанційного навчання вчителі англійської мови зіткнулися з проблемою подачі навчального матеріалу. Їм був необхідний такий спосіб представлення матеріалу, який би вміщував візуальну презентацію певної інформації, аудіо супровід, відео фрагменти та був би доступний усім учням. Як вихід із ситуації, що скалася, вчителі почали активно створювати та використовувати мультимедійні презентації для вирішення цих завдань.

Мультимедійні презентації стали використовувати на всіх етапах уроку з англійської мови для більшої наочності та кращого сприймання або повторення матеріалу, а саме: для представлення нових лексичних одиниць; на етапі активізації лексичних одиниць; для закріплення лексичних одиниць тощо. У зв’язку з цим набула актуальності проблема класифікації мультимедійних презентацій, оскільки їхня різноманітність та кількість призвела да певної розгубленості та невизначеності при виборі вчителями англійської мови методики організації уроку з використанням мультимедійних презентацій як засобу для формування англомовної лексичної компетентності в учнів закладів загальної середньої освіти.

Серед науковців, які займаються проблемою класифікації мультимедійних презентацій, слід виокремити: А.  Л.  Ястребов, О.  І.  Пушкар, О.  С.  Завгородня, В.  В.  Браткевич, Н.  П.  Дементієвська, О.  П.  Мокрогуз, І.  О.  Пометун, Ж.  Д.  Бєляєва, Д.  І.  Бузина.

Проаналізувавши класифікації мультимедійних презентацій вищевказаних науковців, вважаємо доречно обрати класифікації Ж.  Д.  Беляєвої, Д.  І.  Бузини та Н.  П.  Дементієвської, адже саме в них розглядається питання щодо використання мультимедійних презентацій на уроках англійської мови. Вони класифікують мультимедійні презентації за наступними критеріями:

  1. За метою використання.
  2. За функцією у навчальному процесі.
  3. За способом організації.

Розглянемо кожен критерій більш детально.

За метою використання виділяють: мультимедійні презентації, спрямовані на формування іншомовних мовленнєвих компетентностей (підтипи: іншомовна компетентність в аудіюванні, в говорінні, у читанні, у письмі); спрямовані на формування іншомовних мовних компетентностей (підтипи: фонетична компетентність, лексична компетентність, граматична компетентність, компетентність у техніці читання і письма); спрямовані на формування лінгвосоціокультурної компетентності (підтипи: соціолінгвістична компетентність, соціокультурна компетентність, соціальна компетентність та навчально-стратегічна компетентність) [1, с. 38].

За функцією у навчальному процесі виділяють: мультимедійні презентації для презентації мовного, мовленнєвого або лінгвосоціокультурного матеріалу; для тренування у використанні мовного, мовленнєвого або лінгвосоціокультурного матеріалу; для практики у спілкуванні з використанням мовного, мовленнєвого або лінгвосоціокультурного матеріалу [2, с. 198].

За способом організації розрізняють: мультимедійні презентації зі сценарієм; інтерактивні мультимедійні презентації; самовиконуючі мультимедійні презентації [3, с. 56].

Вище перераховані види мультимедійних презентацій ефективно використовувати для формування англомовної лексичної компетентності учнів, особливо за умов дистанційного навчання. Мультимедійна презентація дозволяє впливати відразу на кілька видів пам’яті: зорову, слухову, емоційну і в деяких випадках моторну; ефективно адаптувати навчальний матеріал під особливості учнів; призводить до більш активної участі в процесі навчання самого учня; сприяє підвищенню ефективності сприйняття і запам’ятовування навчального матеріалу [1,  с. 39].

Отже, існує широка класифікація мультимедійних презентацій, яка дозволяє вчителям англійської мови доцільно обирати такі їхні типи та види, які є найефективнішими для вирішення різних завдань на всіх етапах формування англомовної лексичної компетентності учнів. Вони можуть бути застосовані як у форматі офлайн занять, так і онлайн.

Список використаних джерел

  1. Бєляєва  Ж.  Д. Презентація Power Point і її можливості при навчанні іноземних мов. Іноземні мови в школі. 2008. №4. С. 36-40.
  2. Бузина  Д. І. Power Point на заняттях англійської мови: бути чи не бути? Полілог культур: один світ – різноманіття мов : зб. науч. пр. /за ред. Т.  Шульдешова. Ярослав : ЯрГу, 2009. С. 196-200.
  3. Дементієвська  Н.  П. Проектування, створення та використання навчальних мультимедійних презентацій як засобу розвитку мислення учнів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2007. № 2. С. 55 – 58.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *