Дата зміни інформації:

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В НАВЧАННІ

ПАНЯНЧУК І.І

студентка І курсу магістратури, факультет математики, фізики, комп’ютерних наук і технологій

Науковий керівник: Косовець О. П.

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та інформатики

Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського

  1. Поняття інформаційних і комунікаційних технологій

Інформаційні та комунікаційні технології (ІКТ) – це узагальнююче поняття, описує методи, способи і алгоритми збору, зберігання, обробки, уявлення і передачі інформації. Під інформаційними та комунікаційними технологіями розуміють комплекс об’єктів, дій і правил, пов’язаних з підготовкою, переробкою, доставкою інформації при персональній, масової та виробничої комунікації, а також всі технології та галузі, інтегрально забезпечують перераховані процеси.

  1. Дидактичні властивості і функції інформаційних і комунікаційних технологій

Для ефективного використання ІК-технологій в освіті необхідно знати їх властивості і функції, щоб чітко визначити, для вирішення яких дидактичних завдань доцільно скористатися тією чи іншою з них.

Під дидактичними властивостями того чи іншого засобу навчання, в тому числі і ІК-технологій, розуміють природні, технічні, технологічні якості об’єкта, ті його сторони, аспекти, які можуть використовуватися з дидактичними цілями в навчально-виховного процесу.

Можна виділити три групи дидактичних властивостей.

1) Дидактичні властивості технологій подання навчальної інформації;

2) Дидактичні властивості технологій передачі навчальної інформації;

3) Дидактичні властивості технологій організації навчального процесу.

Саме дидактичні властивості дозволяють ІКТ виконувати дидактичні функції, спрямовані на реалізацію тих чи інших аспектів навчально-виховного процесу (пояснення, роз’яснення, обговорення, проведення контрольних зрізів, тестів, творчих робіт і так далі).

Під дидактичними функціями розуміється зовнішній прояв властивостей засобів навчання, що використовуються в навчально-виховному процесі для вирішення освітніх, виховних і розвиваючих завдань. Дидактичні функції ІК-технологій багато в чому визначені їх інтерактивністю, обумовленої гіпертекстовими і мультимедіа технологіями:

  • Багаторівневість подання матеріалу;
  • Передача функцій викладача комп’ютеру;

3) Забезпечення наочності досліджуваного матеріалу за рахунок подання інформації в мультимедіа-технологіях у вигляді тривимірної графіки, схем, фотографій, відео фрагментів, звукового супроводу, анімації ;

4) Забезпечення різноманітності роботи;

5) Моделювання процесів, явищ, об’єктів за допомогою комп’ютерних конструкторів і тренажерів в практичних і лабораторних роботах;

6) Забезпечення можливості пошуку необхідної навчальної інформації з використанням мережі Інтернет та телекомунікаційних технологій.

7) Забезпечення можливості індивідуалізації процесу навчання.

  1. Завдання впровадження ІКТ в навчальний процес

Завдання визначаються цілями. У педагогічній літературі виділяють три основоположні педагогічні цілі:

1) Інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу.

2) Розвиток особистості учня.

3) Реалізація соціального замовлення.

Об’єднуючою завданням впровадження ІКТ в освіту є завдання формування ІКТ-компетентності, яка складається з трьох груп завдань, що визначаються загальною спрямованістю навчально-виховного процесу:

1) Освітні завдання:

  • Формування у школярів певних систем знань, що складаються при проведенні занять, які мають міжпредметний характер;
  • Опанування школярами репродуктивних умінь (що виникають при обчисленнях, перевірки та обробки результатів, систематизації та класифікації, аналізу і синтезу, умінь планувати експеримент);
  • Формування системи базових знань і навичок і подальше їх поповнення і розвиток;
  • Розширення сфери додаткової освіти школярів (гуртки, секції, факультативи, шкільні наукові товариства, навчальні курси за вибором (елективні));
  • Поглиблення міжпредметних зв’язків;
  • Розвиток свідомого і більш глибокого підходу до навчання (веде до формування глибшого розуміння матеріалу); покращення об’єктивності та ефективності контролю і оцінки результатів навчання.

2) Виховні завдання:

  • Повишення ефективності поза навчальної діяльності школярів;
  • Розвиток здатності міжособистісного і неформального спілкування школярів між собою і педагогами;
  • Організація змістовного дозвілля дітей та молоді;
  • Організація ефективного і оперативного взаємодії вчителів, школярів та батьків;
  • Формування відношення до ІКТ як інструменту для спілкування, навчання, самовираження, творчості;
  • Повишення виховного впливу всіх форм поза навчальної діяльності.

3) Розвиваючі завдання:

  • Формування умінь розробляти стратегію пошуку рішень як навчальних, так і практичних завдань;
  • Формування здатності прогнозувати результати реалізації прийнятих рішень на основі моделювання досліджуваних об’єктів, явищ, процесів;
  • Розвиток уваги, пам’яті, уяви, сприйняття, мислення, кмітливості;
  • Розвиток можливості вільного культурного спілкування;
  • Розвиток усвідомлення учнями себе творцями власних знань;
  • Розвиток загальнокультурних інтересів.

Список використаних джерел

  1. Захарова, І. Г. Інформаційні технології в освіті: навч. посібник для студ. вищ. педаго-х навч. закладів / І. Г. Захарова. – М.: Академія, 2005. – 192 с.
  2. Полат, Е. С. Сучасні педагогічні та інформаційні технології в системі освіти: навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркін. – М.: Академія, 2007. – 368 с
  3. Лещенко М.П. Підходи до стандартизації сформованості інформаційнокомунікаційної компетентності учнів : польський досвід/ М.П. Лещенко, Л.І. Тимчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – Т. 42, №4. – С. 33 – 46.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *