ПАНЯНЧУК І.І
студентка І курсу магістратури, факультет математики, фізики, комп’ютерних наук і технологій
Науковий керівник: Косовець О. П.
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та інформатики
Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського
- Поняття інформаційних і комунікаційних технологій
Інформаційні та комунікаційні технології (ІКТ) – це узагальнююче поняття, описує методи, способи і алгоритми збору, зберігання, обробки, уявлення і передачі інформації. Під інформаційними та комунікаційними технологіями розуміють комплекс об’єктів, дій і правил, пов’язаних з підготовкою, переробкою, доставкою інформації при персональній, масової та виробничої комунікації, а також всі технології та галузі, інтегрально забезпечують перераховані процеси.
- Дидактичні властивості і функції інформаційних і комунікаційних технологій
Для ефективного використання ІК-технологій в освіті необхідно знати їх властивості і функції, щоб чітко визначити, для вирішення яких дидактичних завдань доцільно скористатися тією чи іншою з них.
Під дидактичними властивостями того чи іншого засобу навчання, в тому числі і ІК-технологій, розуміють природні, технічні, технологічні якості об’єкта, ті його сторони, аспекти, які можуть використовуватися з дидактичними цілями в навчально-виховного процесу.
Можна виділити три групи дидактичних властивостей.
1) Дидактичні властивості технологій подання навчальної інформації;
2) Дидактичні властивості технологій передачі навчальної інформації;
3) Дидактичні властивості технологій організації навчального процесу.
Саме дидактичні властивості дозволяють ІКТ виконувати дидактичні функції, спрямовані на реалізацію тих чи інших аспектів навчально-виховного процесу (пояснення, роз’яснення, обговорення, проведення контрольних зрізів, тестів, творчих робіт і так далі).
Під дидактичними функціями розуміється зовнішній прояв властивостей засобів навчання, що використовуються в навчально-виховному процесі для вирішення освітніх, виховних і розвиваючих завдань. Дидактичні функції ІК-технологій багато в чому визначені їх інтерактивністю, обумовленої гіпертекстовими і мультимедіа технологіями:
- Багаторівневість подання матеріалу;
- Передача функцій викладача комп’ютеру;
3) Забезпечення наочності досліджуваного матеріалу за рахунок подання інформації в мультимедіа-технологіях у вигляді тривимірної графіки, схем, фотографій, відео фрагментів, звукового супроводу, анімації ;
4) Забезпечення різноманітності роботи;
5) Моделювання процесів, явищ, об’єктів за допомогою комп’ютерних конструкторів і тренажерів в практичних і лабораторних роботах;
6) Забезпечення можливості пошуку необхідної навчальної інформації з використанням мережі Інтернет та телекомунікаційних технологій.
7) Забезпечення можливості індивідуалізації процесу навчання.
- Завдання впровадження ІКТ в навчальний процес
Завдання визначаються цілями. У педагогічній літературі виділяють три основоположні педагогічні цілі:
1) Інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу.
2) Розвиток особистості учня.
3) Реалізація соціального замовлення.
Об’єднуючою завданням впровадження ІКТ в освіту є завдання формування ІКТ-компетентності, яка складається з трьох груп завдань, що визначаються загальною спрямованістю навчально-виховного процесу:
1) Освітні завдання:
- Формування у школярів певних систем знань, що складаються при проведенні занять, які мають міжпредметний характер;
- Опанування школярами репродуктивних умінь (що виникають при обчисленнях, перевірки та обробки результатів, систематизації та класифікації, аналізу і синтезу, умінь планувати експеримент);
- Формування системи базових знань і навичок і подальше їх поповнення і розвиток;
- Розширення сфери додаткової освіти школярів (гуртки, секції, факультативи, шкільні наукові товариства, навчальні курси за вибором (елективні));
- Поглиблення міжпредметних зв’язків;
- Розвиток свідомого і більш глибокого підходу до навчання (веде до формування глибшого розуміння матеріалу); покращення об’єктивності та ефективності контролю і оцінки результатів навчання.
2) Виховні завдання:
- Повишення ефективності поза навчальної діяльності школярів;
- Розвиток здатності міжособистісного і неформального спілкування школярів між собою і педагогами;
- Організація змістовного дозвілля дітей та молоді;
- Організація ефективного і оперативного взаємодії вчителів, школярів та батьків;
- Формування відношення до ІКТ як інструменту для спілкування, навчання, самовираження, творчості;
- Повишення виховного впливу всіх форм поза навчальної діяльності.
3) Розвиваючі завдання:
- Формування умінь розробляти стратегію пошуку рішень як навчальних, так і практичних завдань;
- Формування здатності прогнозувати результати реалізації прийнятих рішень на основі моделювання досліджуваних об’єктів, явищ, процесів;
- Розвиток уваги, пам’яті, уяви, сприйняття, мислення, кмітливості;
- Розвиток можливості вільного культурного спілкування;
- Розвиток усвідомлення учнями себе творцями власних знань;
- Розвиток загальнокультурних інтересів.
Список використаних джерел
- Захарова, І. Г. Інформаційні технології в освіті: навч. посібник для студ. вищ. педаго-х навч. закладів / І. Г. Захарова. – М.: Академія, 2005. – 192 с.
- Полат, Е. С. Сучасні педагогічні та інформаційні технології в системі освіти: навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркін. – М.: Академія, 2007. – 368 с
- Лещенко М.П. Підходи до стандартизації сформованості інформаційнокомунікаційної компетентності учнів : польський досвід/ М.П. Лещенко, Л.І. Тимчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – Т. 42, №4. – С. 33 – 46.