Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

БРАЖНИК Д.В.

студентка ІІ курсу, факультету соціальної та психологічної освіти

Науковий керівник: Стеценко Н.М.

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Уманський державний педагогічній університет

імені Павла Тичини

Сучасний період бурхливого розвитку інноваційних технологій в освіті характеризується інтенсивним впровадженням в освітній процес інформаційних технологій. Їх основу становить програмне забезпечення (ПЗ) — продукт інтелектуальної діяльності людини.

До кращих програмно інструментальних і програмно-педагогічних продуктів, створених світовим лідером в комп’ютерному тестуванні Assessment Systems Corporation (ASC), можна віднести такі програми, як Iteman, Xcalibre, Lertap, CATSim, FastTest PC, однак вони є комерційними пропозиціями та не адаптовані до умов застосування у вітчизняних закладах вищої освіти.   У зв’язку з недостатнім фінансуванням закладів освіти, педагогічні працівники для успішного здійснення освітнього процесу використовують вільне програмне забезпечення (ВПЗ), оскільки неліцензійне програмне забезпечення порушує законодавство України.

Термін «вільне програмне забезпечення» було запропоновано Річардом Столменом, засновником руху вільного програмного забезпечення, автором створення вільної операційної системи GNU), проєкт якої був започаткований у 1983 році.

Використання вільного програмного забезпечення (ВПЗ) надає користувачу свободу дій таких як:

  • запускати та використовувати програму в будь-яких цілях («свобода 0»);
  • вивчати й змінювати її початковий код відповідно до власних потреб («свобода 1»);
  • вільно робити копії програми та передавати іншим («свобода 2»);
  • розповсюджувати модифіковані версії програми («свобода 3») [2].

Якщо свободи дій немає, то програма не належить до ВПЗ. На даний час існує велика кількість програмного забезпечення, доступного для вільного використання в закладах освіти. Досить успішно в багатьох освітніх закладах використовується ОС Linux замість ОС Windows; офісний пакет Microsoft Office вигідно можна замінити на LibreOffice, що дасть змогу не лише зберегти сумісність з форматом даних Microsoft Office, а й використовувати даний функціонал підопераційною системою як Windows, так і Linux.

Існує досить значна кількість програмних продуктів вільного програмного забезпечення для ефективного використання під час вивчення різних предметів:

  • математика: математичні пакети Octave, Scilab, Euler, Maxima;
  • фізика: програма візуалізації молекул RasMol V7.5 Molecular Visualisation Program;
  • англійська мова: Rosetta Stone
  • хімія: Portable Virtual Chemistry Lab 2.0
  • програми складання родоводів: Gramps, Family Tree Builder, GenoPro;
  • природничі науки: LabCamera (наукові спостереження та вимірювання за допомогою комп’ютера та веб-камери);
  • історія: створення карти знань за допомогою Інтернет-сервісу MindMeister;
  • міжпредметні зв’язки: програми, які дозволяють перекодувати послідовність амінокислот білку або нуклеотидів ДНК в музичні твори «PROM – Protein Music Composer» та «Gene2music»;
  • системи автоматизованого проектування електронних схем — Geda;
  • автоматизовані бібліотечні системи — OpenBiblio i VuFind, тощо.

Це незначна частина існуючого ВПЗ, яке може використовуватися в освітньому процесі. При належній інформаційно-цифровій компетентності, кожен вчитель (викладач) має змогу підібрати відповідно до свого предмету те програмне забезпечення, яке дасть змогу  використовувати його безкоштовно протягом необмеженого терміну із всією функціональністю, поширюване без сирцевих кодів. Бажано, щоб вчителі (викладачі) не прив’язуватись до конкретної програми, а більше аналізували можливості різних вільнопоширюваних програм і використовували їх відповідно до умов, у яких відбувається освітній процес, та врахуванням можливостей всіх учасників освітнього процесу.

Список використаних джерел

  1. Величко В. Є. Теоретико-методологічні засади застосування вільного програмного забезпечення у підготовці майбутніх учителів математики, фізики та інформатики: Дис. … докт. пед. наук: 13.00.10., 13.00.04. Слов’янськ, 540 с. URL: https://ddpu.edu.ua/images/stories/news/specrada/191219/Velichko/velychko01.pdf
  2. Операційна система GNU. URL: https://www.gnu.org/philosophy/free-software-even-more-important.uk.html

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *