НЕЧИПОРЕНКО М.М.
студентка 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики
Науковий керівник: Тітова Л.О.
викладач-стажист кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
На сьогодні програмне забезпечення з’являється в усіх сферах життя людини. Використання ІКТ в освітній діяльності набуло великого досвіду й широкого експериментального застосування. На цей час виконується поєднання різноманітних технологій навчання, основаних на використанні ІКТ.
Вільне програмне забезпечення – ПЗ, щодо якого права користувача (на необмежену установку, запуск, а також вільне використання, вивчення і зміну) юридично захищені авторськими правами за допомогою вільних ліцензій. [1, с.48]. Це означає, що власник зберігає за собою всі або частину особистих немайнових прав на програму; а майнові права на програмний продукт передає у вільне суспільне використання.
В даний час найбільш поширеними є такі типи некомерційного ПЗ:
- вільне програмне забезпечення (Free Software);
- відкрите програмне забезпечення (Open-source software);
- безкоштовне програмне забезпечення (Freeware).
На даний час існує велика кількість програмного забезпечення, доступного для вільного використання в школах, починаючи від освітніх програмних продуктів з використанням текстових редакторів і «офісних пакетів». Багато вільного програмного забезпечення для освіти працює на різних платформах таких як Фосс на Windows, Macintosh, Solaris, а також на GNU/Linux.
Системи комп’ютерної математики є потужним засобом комп’ютерної підтримки діяльності учнів, студентів, педагогів, інженерів, науковців, але ефективність і методична цінність такого засобу залежить від вмінь застосовувати його. [2, с.40]
Для супроводу навчального процесу пропонується використовувати систему Maxima, тому що:
– система поширюється під ліцензією GNU/GPL;
– оснащена системою меню, має україномовний інтерфейс;
– є однією з кращих щодо виконання символьних обчислень (по суті, єдина, що може конкурувати з комерційними Maple та Mathematica).
На сайті операційної системи GNU зазначається, що поняття «вільна програма» можна визначити через низку критеріїв. Йдеться про чотири свободи, які має надавати програма користувачам у достатньому обсязі, а саме:
– свобода 0: виконувати програму будь-яким способом з будь-якою метою;
– свобода 1: свобода вивчати програму і змінювати її відповідно до своїх потреб;
– свобода 2: передавати копії програми для допомоги іншим користувачам;
– свобода 3: передавати іншим свої змінені версії програм.
Вільне програмне забезпечення містить у собі чималу кількість важливих, у тому числі й стратегічних, переваг, чи не найголовнішою серед яких є можливість суттєвого заощадження бюджетних коштів. Проте в Україні великою проблемою для впровадження ОС Linux постає недостатня забезпеченість навчальними програм, методичного забезпечення викладачів та відсутність підручників і літератури для учнів. [3, с.15]
Отже, наведений огляд вільного програмного забезпечення і його застосування, говорить не тільки про можливість його використання, а й про цілеспрямований і систематичний процес, результат якого полягає в досягненні поставленої мети. Розвиток вільного програмного забезпечення є ресурсом розвитку інформаційних технологій і науково-технічного процесу.
Список використаних джерел
- Габрусєв В. Ю. Зміст і методика вивчення шкільного курсу інформатики на основі вільно поширюваної операційної системи LINUX: дис. канд. пед. наук: 13.00.02: теорія та методика навчання інформатики. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2003.
- Можливості використання вільного програмного забезпечення при статистичній обробці даних.Education and Science. URL: http://www./33_DWS_2013/Informatica/3_150464.doc.htm (дата звернення: 26.03.2021).
- Форми поширення програм. co.ua – Учбові Матеріали для студентів і школярів України. URL: http://um.co.ua/5/5-6/5-66254.html(дата звернення: 25.03.2021).