Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

ТАТАРЕНКОВ А.А.

студент 4 курсу, факультету інформатики

Науковий керівник: Майданюк І.В.

кандидат технічних наук,

викладач кафедри комп’ютерної інженерії та освітніх вимірювань

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

У час, коли за тих чи інших умов для вчителів та дітей неможливо збиратися у одному приміщенні для організації стаціонарного навчального процесу, сучасні інформаційно-комунікаційні технології дають можливість для навчання у дистанційному форматі. Особливо актуальною тема дистанційного навчання стала у період пандемії коронавірусу, що триває на момент написання роботи. В умовах довготривалого загального карантину освітній процес фактично тримається на використанні хмарних технологій. Тому, для найбільш ефективного проведення занять, є доцільним всебічне вивчення можливостей, що вони надають.

Технології хмарних обчислень – це модель, що забезпечує повсюдний зручний мережевий доступ на вимогу до спільного фонду обчислювальних ресурсів (таких як мережі, сервери, засоби збереження даних, програмне забезпечення та сервіси), що налаштовуються і можуть бути швидко надані з мінімальними управлінськими зусиллями та взаємодії з постачальником послуг.

Існує три основних моделі хмарних сервісів: програмне забезпечення як сервіс (Software as a Service, SaaS), платформа як сервіс (Platform as a Service, PaaS) та інфраструктура як сервіс (Infrastructure as a Service, IaaS). Розглянемо модель SaaS, найбільш наближену до кінцевого споживача. Споживачу надається можливість використовувати додатки провайдера на хмарній інфраструктурі. При цьому, користувач не може керувати хмарною інфраструктурою, що включає в себе мережі, сервери, операційні системи, засоби збереження даних та індивідуальними можливостями додатку, окрім деяких користувацьких налаштувань [1].

Як приклад хмарних сервісів моделі SaaS розглянемо Google Workspace for Education – пакет спеціалізованого хмарного програмного забезпечення та інструментів, розроблений у навчальних цілях.

Для використання даного пакету навчальному закладу необхідно отримати власний домен. За допомогою консолі адміністратора можна створити окремі організаційні підрозділи для адміністраторів домену, для вчителів і для учнів. Треба створити декілька акаунтів з правами адміністратора (існує 8 адміністративних ролей з визначеними правами: адміністратор (довідкової служби, керування користувачами, груп, служб, мобільних пристроїв), суперкористувач, користувач із правом перегляду в Групах і редактор груп; є можливість створити додаткові ролі. Адміністратори з відповідними правами мають створити облікові записи для вчителів та учнів, окремі групи для кожного класу, призначити акаунтам відповідні структурні підрозділи, кожному з них надати потрібні налаштування.

Основним ресурсом для організації дистанційного навчання у пакеті є сервіс Classroom. Він дозволяє дистанційно створювати, розповсюджувати та оцінювати навчальні завдання. Після створення курсу, викладач має запросити учнів через приватний код або імпортувати їх з шкільного домену. Також можливо додати до курсу інших викладачів. Можливо створити декілька типів завдань, окрім звичайного, пустого за замовчуванням, є завдання із тестом, у якому вже додано форму для тестування або опитування; запитання, для якого можна встановити короткі відповіді або варіанти відповіді; матеріал – у цю категорію можна додати підручник, відео, лекцію тощо. До того ж, присутня можливість використати матеріали, створені в інших курсах. Для структуризації курсу, завдання можна розбити на теми, змінювати порядок їх розташування.

У кожному завданні є можливість створити новий файл сервісів Google Docs (текстовий документ, електронну таблицю, презентацію, малюнок та онлайн-форму), що збережеться у хмарному сховищі Google Drive, додати з нього або з внутрішнього сховища вже існуючі файли. Можна додати посилання на відео з платформи Youtube або на веб-сторінку. Для завдання можна призначити максимальну кількість балів, що можна отримати за виконання, термін здачі, запланувати його публікацію на певний час, зберегти як чернетку для подальшого редагування, призначити для всього курсу, для декількох курсів або лише для деяких учасників даного курсу. В сервісі Google Календар (як у викладача, так і в учнів) автоматично додаються записи про термін здачі завдання. До курсу можна додати посилання на конференцію у сервісі Google Meet.

У вкладці На перевірку перераховані всі завдання на курсах викладача (можна обрати конкретний курс) і вказана кількість неперевірених, кількість незданих і кількість оцінених робот. На сторінці завдання, у вкладці Робота учня знаходяться файли, що прикріпили учні, їх коментарі, а також посилання на файли сервісів Google Docs, що були прикріплені до завдання. На цій вкладці також можна поставити оцінки учням, що здали роботи. У вкладці Оцінки можна побачити оцінки учасників курсу за всі роботи, а також середню оцінку курсу.

У ході роботи було розглянуто поняття хмарних технологій і можливості при організації дистанційного навчання, що вони надають, на прикладі пакету сервісів Google Workspace for Education. Він дозволяє адмініструвати шкільний домен, дає можливість створювати, надсилати учням завдання та оцінювати їх, проводити онлайн-конференції. Таким чином, присутні всі основні компоненти, необхідні для дистанційної освіти.

Список використаних джерел:

  1. NIST Special Publication 800-145. The NIST Definition of Cloud Computing. – 2011. – C. 10, 11.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *